Marzeniem każdego Menedżera jest Dream Team, a w nim Pracownicy w typie Cristiano Ronaldo.
Tacy, którzy “pociągną grę” i wezmą na siebie ciężar odpowiedzialności, kiedy jest źle.
Opublikuj swój artykuł!
Masz wiedzę w obszarze HR, E-commerce, marketingu i sprzedaży? Podziel się nią na naszym blogu! Twoje treści mogą zainspirować tysiące czytelników.
Skontaktuj się z namiPowiedzmy sobie wprost, najważniejsze na koniec jest to, aby skutecznie „wykiwać” konkurencję i skończyć grę zwycięsko. Tak powiedzieliśmy to! W Digitalx lubimy nazywać rzeczy po imieniu. Spojrzymy na zagadnienie z punktu widzenia głowie właścicieli średnich biznesów, których ambicją jest dynamiczne skalowanie. Jesteśmy fanami piłki nożnej, więc dziś będzie sporo analogii do tej dziedziny sportu.
W artykule znajdziesz listę podstawowych rzeczy, które trzeba zrobić, aby pozyskać do swojego zespołu Cristiano Ronaldo. Podpowiedzi jak przeprowadzić wywiad? Jakimi sposobami przekonać kandydata do przyjęcia oferty? Słyszałeś o opcjach pracowniczych?
Podstawowe wyzwanie to przede wszystkim przyciągnięcie uwagi takiej Gwiazdy i przekonanie jej, że praca w Twojej firmie to jedyna słuszna decyzja. Zazwyczaj taka Gwiazda ma dobrą pracę w ciekawej firmie i z dużą dozą prawdopodobieństwa kilka ofert w miesiącu. Odnosimy wrażenie, iż osoby decyzyjne nie biorą tego kontekstu pod uwagę, przeciągając decyzje w nieskończoność. Sprawdź najczętsze błędy w procesie rekrutacji.
Drugie wyzwanie dla Ciebie to wyłowienie takiej Gwiazdy. Wejdź w buty Selekcjonera Kadry Piłkarskiej i zacznij selekcję. Odróżnij tych od tych, którzy są świetnymi aktorami i dobrze wypadają na rozmowach rekrutacyjnych. Czyny nie słowa. Ważne jest jak Twój Kandydat zaprezentuje się „na boisku”, którym jest „codzienna rzeczywistość”. Na boisku nie zawsze wszystko idzie po Twojej myśli. Jak to sprawdzić ? Zapraszam Cię do lektury.
Zanim wejdziemy na poziom Ligi Mistrzów rekrutacji, kilka podstawowych punktów. Lubimy check listy, bo są one doskonałym narzędziem do walki z rutyną. Jeżeli jesteś doświadczonym HRBP, tym bardziej korzystaj z tego typu narzędzi. Tak ja u pilota przed startem samolotu, sprawdź, czy wszystko odhaczone? Spójrzmy na zagadnienie z perspektywy średniej wielkości firmy. Przyjmijmy, że jest to Firma na drodze do bycia love brandem w przyszłości. Wejdź w buty kandydata.
# Zdefiniuj swoje potrzeby
Zrób warsztat, jeżeli istnieje taka potrzeba poproś kogoś o pomoc. Szczególnie, jeżeli zaczynasz Swoją przygodę z digital marketingiem & ecommerce. Nazwa stanowiska jest wtórna, zastanów się na tym kogo dokładnie potrzebujesz? Jakie Kandydat powinien mieć kompetencje techniczne, ale też jakim typem osobowości jest Twój ideał?
Dowiedz się więcej o strukturze organizacyjnej działu marketingu internetowego.
# Skonstruuj opis stanowiska
Digitalx służy pomocą. Pod adresem digitalx.pl/blog znajdziesz opisy najpopularniejszych stanowisk w branży cyfrowej. To bardzo ważne, bo w oparciu o to, jak przepracujesz ten punkt takie owoce zbierzesz. Przyłóż się do pracy przy tym punkcie, a zaoszczędzisz czas przy analizie aplikacji.
Podpowiedź: Większość opisów stanowisk to suche przedstawienie zakresu obowiązków. Pomyśl o jednym „sexy” zdaniu, które przykuje uwagę top talentów.
- O co tak naprawdę „gra” Twoja Firma?
- Jakie jest główne wyzwanie dla tego stanowiska?
- 99% Kandydatów z naszej bazy talentów w top 3 wymienia challange jako jeden z głównych motywatorów zmiany pracy
# Zbuduj “TALENT PIPELINE”
Już wiesz kogo potrzebujesz ? Kim jest taka osoba ? Jak wygląda Twój „Cristiano Ronaldo” ? Teraz odpowiedź na pytanie jak zamierzasz dotrzeć do Gwiazd ? Możesz to zrobić sam jak również zlecić przeprowadzenie procesu specjalistycznej agencji. Wszystko zależy od Twoich możliwości budżetowych a także możliwości sprawdzenia kompetencji danego Kandydata. Zła decyzja kosztuje czas i pieniądze.
# Przeprowadź wywiad
Zadbaj o to, aby wybrać Kandydata, który sprawdzi się w codziennym boju a nie tylko na rozmowie rekrutacyjnej. Wywiad powinien objąć następujące obszary:
- Sprawdzenie kompetencji technicznych niezbędnych do pełnienia funkcji
- Pasja w kontekście roli
- Zrozumienie firmy
- Osobowość
- Sprawdzenie czy kandydat jest graczem zespołowym?
# Zweryfikuj twarde kompetencje techniczne
Każdy Kandydat, musi mieć niezbędną wiedzę i umiejętności, aby wykonywać pracę na danym stanowisku. To jest podstawowa kwestia, pozostałe są drugorzędne. Spotkaj się przed procesem z Przedstawicielem Biznesu, zapytaj o to, jaki typ Pracownika jest niezbędny do osiągniecia sukcesu na danym stanowisku. Określ dokładne umiejętności i doświadczenie idealnego Kandydata.
Uznajmy, że wyłuskałeś już grupę ciekawych CV i rozpoczynasz spotkania z potencjalnymi Gwiazdami. Oto zestaw pytań, które możesz zastosować podczas spotkań.
- Pytania sytuacyjne – “Co byś zrobił (-a) w sytuacji, gdy…?”
- Pytania behawioralne – “Proszę mi opowiedzieć o czasie, gdy …?”
- Pytania sądujące – „Jak dokładnie Pan/Pani to …………..?”
- Pytania o najlepsze praktyki – „ Jaki jest najlepszy sposób na ….?”
Zachowaj w pamięci odpowiedzi, nie zdradzaj wszystkiego. Niektórzy kandydaci mają umiejętność świetnego wypadania podczas spotkań i wyolbrzymiania swoich umiejętności. Inni z kolei mają umiejętności, a nie potrafią się „sprzedać” na rozmowie.
Możesz się więcej dowiedzieć o Twojej Gwieździe stosując poniższe rozwiązania:
- Test kompetencji – poproś przedstawiciela biznesu o stworzenie testu kompetencji, który odpowie na pytanie, czy kandydat się nadaje?
- Przykładowy projekt – poproś kandydata o ukończenie projektu, który pokaże Ci jakiej jakości jest ich praca?
- Próbki pracy – możesz poprosić kandydata o próbki jego dotychczasowej Pracy.
- Project plan – jeśli zatrudniasz na pozycję zarządczą, poproś Kandydata o przygotowanie długofalowego planu, podkreślając they would strive to accomplish.
# Pasja – jest czy jej nie ma, ale czy być musi?
Zatrudnienie Kandydata, który czerpie przyjemność z tego co robi jest kluczowe dla produktywności i utrzymania Pracowników w Firmie. Niektórzy podejmują pracę, ale tak w zasadzie nie lubią tego co robią. Na rozmowie otwarcie Kandydat nie przyzna Ci się do tego. Może potrzebować pracy jedynie, aby opłacić rachunki i odejdzie jak nadarzy się lepsza okazja. Możesz zminimalizować ryzyko zadając poniższe przykładowe pytania:
- W jaki sposób zacząłeś się zajmować tą profesją?
- Zaczynasz lepiej poznawać Kandydata. Dowiesz się jakie okoliczności sprawiły, że zaczął się zajmować tą profesją.
- Przeprowadź mnie proszę przez Twoje CV? – zrozum dobrze doświadczenie Kandydata. Czy było ono skupione na jednym aspekcie czy więcej?
- Co w tej pracy najbardziej Pana/Panią interesuje/”kręci”? – dowiedz się co tak naprawdę stoi za złożeniem aplikacji?
- Jakie blogi, podcasty słuchasz, żeby rozwijać swoje umiejętności ? Dowiesz się, czy podejmują działania mające na celu podwyższenie kompetencji. Czyny nie słowa.
- Gdzie widzisz siebie za 10 lat? – dowiedz się więcej na temat ich ambicji, czy chcą być liderem na swoim polu.
Nawet, jeżeli ktoś jest utalentowany, upewnij się, że faktycznie lubi to co robi. Tylko wtedy Twoja Firma będzie mogła mówić o pełnym sukcesie w rekrutacji.
# Znajomość Twojej firmy jest ważna
Jak już wiesz co zmotywowało Kandydata do zaaplikowania na konkretne stanowisko, teraz czas, aby sprawdzić, co Kandydat wie na temat Twojej Firmy. Jej misji, celów? Część Kandydatów aplikuje na stanowiska, które pasują do ich doświadczenia. Nie zwracają natomiast uwagi na Firmę. Może też być odwrotnie. Marka przyciąga uwagę Kandydata, podziwia ją, a samo stanowisko nie do końca.
Sprawdź jak wygląda rzeczywistość zadając poniższe przykładowe pytania:
- Co wiesz na temat naszej Firmy? Dobry Kandydat przygotowuje się do spotkania. Robi research przed nim. To pokazuje też jak poważnie traktuje to konkretne spotkanie?
- Co Pan/Pani wie na temat naszej branży?
- Dzięki temu dowiesz się, czy Kandydat zna profil Klienta, konkurentów.
- Co w tej pracy tak naprawdę Pani / Panią interesuje? Dzięki temu pytaniu możesz się dowiedzieć, czy Kandydat interesuje się daną marką?
- Jak możemy udoskonalić działania naszej Firmy w obszarze…? Zadaj pytanie związane z rolą, na którą kandydat aplikuje. Zobaczysz, jak dokładnie Kandydat się przygotował?
Połączenie pasji dla danego stanowiska i zrozumienia Firmy jako takiej daje duże szanse na sukces.
# Osobowość, czyli podróż do wnętrza kandydata
Inteligencja emocjonalna jest często traktowana po macoszemu. Praca szczególnie w sektorze cyfrowym może być stresująca i musisz znaleźć osobę, która udźwignie wyzwania dnia codziennego. Zrób wszystko, aby poznać lepiej osobowość Kandydata. Inaczej możesz skończyć ze zgniłym jabłkiem, który będzie podsycał negatwyną energię w drużynie. Jest to szczególnie istotne teraz, kiedy potrzebujemy pozytywnych bodźców w tym trudnym czasie. Poniżej przykładowe pytania, które pozwolą Ci odpowiedzieć na pytanie, czy to Twój Cristiano Ronaldo?
- Jak opiszą Pana/Panią poprzedni menedżerowie? Tu powinno wyjść jak ta współpraca się układała w przeszłości ? Czy jest to osoba nastawiona na rozwiązania czy problemy?
- Gdzie widzi Pan/Pani pole do poprawy?
- To pytanie pokaże, czy Kandydat widzi minusy i czy pracuje nad nimi?
- Proszę opisać trudną sytuację na poprzednich stanowiskach i czego się Pan z nich nauczył?
- Jak Pan/Pani zarządza priorytetami? Czy Kandydat potrafi zarządzać priorytetami i pracuje zgodnie z założeniami czasowymi.
- Jak zarządza Pan/Pani stresem wynikającym z pracy? Czy prowadzą zdrowy tryb życia, fizycznie i psychicznie? Medytują, chodzą na jogę. To są aktywności, które wskazują na wysoki poziom świadomości.
- Jakie jest Pana/Pani największe zawodowe osiągnięcie? Czy osiągnięcia były wartością dodaną dla poprzednich pracodawców, współpracowników?
Badaj obszar inteligencji emocjonalnej. Zagłębiaj się w pytania, doprecyzowuj, dopytuj o konkretne sytuacje. Dobra rozmowa to taka, gdzie jest dużo konkretów. Zła decyzja rekrutacyjna to czas, pieniądze, a także w przypadku toksycznej osoby, ryzyko utraty innych Pracowników. Zabierz Kandydata poza strefę interview. Wznieś się na wyżyny swoich możliwości intelektualnych.
Bądź kreatywny, nie stroń od takich pomysłów. Jak wspomnieliśmy kluczowe jest też sprawdzenie inteligencji emocjonalnej Kandydata i jego umiejętności interpersonalnych. Na przykład firma konsultingowa Grant Thornton zaprasza kandydatów na zajęcia z gotowania. Wybierz aktywność, która najlepiej koreluje z kulturą organizacyjną Twojej firmy. Cristiano musi pasować do reszty zespołu.
# Biznes to gra zespołowa
Każda firma musi pracować jak dobry zespół na boisku. Każda osoba ma Swoje zadania do wykonania. Cristiano sam nie wygra meczu bez wsparcia kolegów i nawzajem. Jedni atakują inni bronią.
To znaczy zazwyczaj, że zatrudniasz do zespołu graczy zespołowych. Praca w totalnej izolacji to rzadkość. Jak to sprawdzić? Poniżej kilka przykładowych pytań, które możesz zadać?
- Czy czerpie Pan/Pani przyjemność z pracy w zespole czy w pojedynkę? Zapytaj o dokładne wytłumaczenie i konkretne przykłady.
- Jak Twoja rola wspiera inne pozycje? Czy mają świadomość jak ich praca wspiera wynik zespołu, jakie są zależności?
- Co Pan/Pani robi, kiedy jest wolny czas w pracy? Idealnie, kiedy pytają kolegów/koleżanki, czy mogą jakoś pomóc?
- Jak opiszą Pana/Panią byli współpracownicy? Czy mieli przyjazne stosunki z kolegami? Czy wspierali się?
Zatrudnianie ludzi, którzy są graczami zespołowymi wyniesie Twoją firmę na wyższy poziom i pozwoli wykorzystać pełen potencjał.
Szukasz pomysłu na dodatkowe niestandardowe pytania rekrutacyjne? Sprawdź, o co pytają najwięksi CEO na świecie.
10 sposobów, jak przyciągnąć do firmy pracownika typu “Cristiano Ronaldo” (dla tych co wolą – “Lionela Messi”)
1. Program poleceń pracowniczych
To dobre źródło pozyskania kandydatów. Jak pracownik poleca kolegę czy koleżankę to bierze odpowiedzialność za tą osobę. Poza tym nie polecił by kogoś z kim nie chciałby spędzać czasu. Naturalnie jest jeszcze druga kluczowa kwestia kto jest osobą polecającą? Przyjmijmy, że cenimy osobę, która poleca. Zna osobę polecającą, zazwyczaj zna kompetencje osoby i wie jakim jest po prostu człowiekiem.
2. System poleceń ludzi z branży – REFERRALX
Digitalx zbudował bazę talentów w oparciu o autorski, branżowy systemie poleceń Referralx. Eksperci digital marketing & ecommerce polecają innych wykwalifikowanych ekspertów, a my im za to płacimy. To proste rozwiązanie doskonale się sprawdza. Polecenia pochodzą od wysokiej jakości specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w branży cyfrowej.
Polecający znają osoby polecane z pracy lub projektów. Znają ich możliwości techniczne, a także wiedzą jak odnoszą się do kolegów i koleżanek czy Biznes Partnerów. Dla nas to niezwykle ważny aspekt, aby polecana osoba, była również dobrym człowiekiem, graczem zespołowym.
3. Employee advocacy i employer branding
To jest długi proces i polega mówiąc po krótce na kreowaniu określonego wizerunku jako pracodawcy wśród potencjalnych kandydatów. Najbardziej popularne kanały informacyjne to social media: Linkedin, Facebook, Instagram, czy też tradycyjne targi pracy. W przypadku employee advocacy, „nośnikiem” informacji employer brandingowych są wybrani najbardziej zaangażowani Pracownicy. To oni wówczas wspierają proces kreowania brandu.
4. Udziały w firmie, a może opcje pracownicze?
Jeżeli jesteś Firmą średniej wielkości i zależy Ci na przyciągnięciu top talentu, który wyskaluje Twoją firmę. Przygotuj się na to, że będziesz być może musiał oddać jej część? Ostatnio zgłębialiśmy temat opcji pracowniczych, które są bardziej popularne w USA, niemniej wchodzą powoli do Europy. Zdecydowanie polecamy zapoznać się z wyczerpującym temat bardzo mocno, ciekawym artykułem Rewarding Talent – A guide to stock options for European entrepreneurs.
5. System bonusowy, ale dobry!
Jeżeli nie jesteś gotowy na to, aby oddać udziały w swojej firmie. Pomyśl o dobrym systemie bonusowym, który pozwoli Twojemu Cristiano dobrze zarobić. System powinien być ustawiony tak, abyś Ty zarabiał dobrze, kiedy pracownik bierze dobrą premię.
Bardzo często w naszych rozmowach pada pytanie, z czego będzie rozliczany Pracownik (jakie KPI), jaki jest system bonusowy? Zapada żenująca cisza.. Jak chcesz na pokładzie top talent odrób pracę domową. To są konkretni ludzie, merytoryka i chemia podczas pierwszego spotkania zadecyduje czy idzie z Wami dalej czy nie ? To jest jak randka, obie strony muszą być usatysfakcjonowane po rozmowie i muszą chcieć kolejnego.
6. Wyspecjalizowana agencja rekrutacyjna
Jest pomostem pomiędzy Tobą a największymi talentami na rynku. W szczególności, kiedy brak Ci wewnątrz firmy kompetencji niezbędnych do merytorycznej rozmowy pomyśl o dobrej firmie, która przeprowadzi Cię przez proces. Jeżeli jesteś średnią firmą o nieznanej marce potrzebne jest duże doświadczenie, aby przyciągnąć tych, którzy wyskalują Twój biznes.
7. Obserwuj uczestników grup tematycznych na Linkedin i Facebook
8. Dołączaj do dyskusji w aplikacji Clubhouse i obserwuj ciekawe wypowiedzi i ich autorów
9. Talent można wychować, współpracuj z uczelniami
10. Obserwuj dokonania innych firm w obszarze, który chcesz rozwinąć i zdobywaj wiedzę, kto za te działania faktycznie w rzeczywistości odpowiada
Promuj swoją firmę u nas!
Publikacja na naszym blogu i promocja w social mediach to doskonała okazja do wypromowania Twojej firmy, przedsięwzięcia lub własnej osoby. Dotrzyj do szerokiego grona specjalistów z branży HR, E-commerce i Marketingu.
Skontaktuj się z nami