Dzięki badaniom przeprowadzonym przez Gemius, Baselinker oraz Foxintelligence, możemy przyjrzeć się, jaki kształtuje się stan polskiego e-commerce w marcu bieżącego roku. Analiza tych danych pozwala nie tylko zidentyfikować liderów rynkowych, ale także zgłębić czynniki, które przyczyniły się do ich sukcesu. Dodatkowo, mamy możliwość zaobserwowania ewentualnych trendów, które kształtują obecny krajobraz handlu elektronicznego.
TOP10 najpopularniejszych e-commerce w Polsce – marzec 2024
Badanie Mediapanel to innowacyjne narzędzie stworzone przez Polskie Badania Internetu (PBI), we współpracy z Gemiusem i Komitetem Badań Radiowych. Łączy ono standardy pomiaru internetu, audytorium stacji radiowych Radio Track oraz dane z cross-mediowego badania Gemius. Jest to kompleksowe rozwiązanie, pasywnie mierzące konsumpcję internetu, telewizji i radia, z myślą o przedstawicielach branży reklamowej, właścicielach mediów i działach marketingu. Dostarczane dane są nieocenionym źródłem w planowaniu strategii biznesowych oraz działań marketingowych na dynamicznym rynku mediowym. Do kluczowych funkcji badania należą:
- pomiar internetu, telewizji i radia w sposób pasywny
- zbiorowy zasięg różnych środków przekazu
- zestawianie rezultatów w analizach cross-mediowych
- analiza stacji telewizyjnych, programów radiowych, stron internetowych oraz treści wideo i dźwiękowych dostępnych online
- analiza platform zamkniętych, jak Facebook, Instagram i YouTube
- ustalanie 23. ujednoliconych wskaźników dla wszelkich form mediów i rodzajów treści
- zróżnicowane badania, które uwzględniają zakres cross-mediowy, dane demograficzne, rankingi grup właścicielskich i producentów, oraz współoglądalność
- zbiór danych dotyczących oglądalności mediów w różnych miejscach, zarówno w domu, jak i poza nim, szczególnie w kontekście radia i telewizji
- możliwość dostosowywania analizy danych do określonych, dowolnie wybranych okresów
- rozdzielanie materiałów na te o charakterze redakcyjnym i reklamowym
- ocenę możliwości i perspektyw całego zespołu mediowego
- codzienne aktualizowanie danych
- stworzenie przyjaznego użytkownikowi interfejsu online, który usprawnia dostęp do przekazanych danych
źródło: https://media-panel.pl/pl/aktualnosci/zestawienia-tematyczne-i-funkcjonalne-marzec-2024/
- Ten sam zestaw firm zarówno w lutym jak i w marcu 2024 roku.
- Pierwsze sześć pozycji bez zmian, Allegro nadal na czele, z największą sprzedażą od kilku miesięcy.
- SHEIN przeskoczyło ERLI, zajmując 7. pozycję (+0,95).
- Amazon (+1,21) zajął pozycję 9., zrzucając tym samym Vinted na pozycję 10.
- Miesiąc do miesiąca Allegro i AllieExpress z największym wzrostem.
BaseLinker Index – marzec 2024
BaseLinker Index to kompleksowy wskaźnik monitorujący stan polskiego e-commerce. Analizę danych rozpoczęto w styczniu 2022 roku, ustalając bazową wartość BaseLinker Index na poziomie 100. Jest to punkt odniesienia dla kolejnych odczytów, które są przeprowadzane w kolejnych badanych miesiącach. Wskaźnik ten uwzględnia informacje zbierane od ponad 3 tysięcy firm, które prowadzą sprzedaż online za pośrednictwem systemu BaseLinker. Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające na rynku krajowym, jak i te prowadzące sprzedaż zagraniczną (cross-border). Dzięki tym informacjom przedsiębiorcy mogą lepiej zrozumieć dynamikę e-commerce w Polsce i podejmować bardziej świadome decyzje biznesowe.
Wskaźnik BaseLinker Index, który mierzy ogólny stan e-commerce w Polsce, wzrósł do 136 punktów. To istotny skok w porównaniu z 117 punktami z lutego 2024 roku oraz 129 punktami z roku poprzedniego.
źródło: https://baselinker.com/pl-PL/blog/wiosenne-ozywienie-polskiego-e-commerce-baselinker-index-marzec-2024/
- W marcu, wzrost sprzedaży wyniósł imponujące 16,4% w porównaniu z lutym tego roku.
- Składał się on z 14,6-procentowego wzrostu liczby zamówień oraz 1,6-procentowego wzrostu średniej wartości zamówienia.
- Marzec zazwyczaj cechuje się większą aktywnością zakupową, co potwierdza również najnowszy odczyt BaseLinker Index.
- Wzrost ten wynika z sezonowego zwiększenia aktywności zakupowej, dłuższego miesiąca, początku sezonu ogrodowego oraz zwiększonej liczby zakupów związanych z okresem wielkanocnym.
- Zarówno liczba zamówień, jak i średnia wartość zamówienia znacząco wzrosły, co przyczyniło się do tego imponującego wzrostu sprzedaży.
źródło: https://baselinker.com/pl-PL/blog/wiosenne-ozywienie-polskiego-e-commerce-baselinker-index-marzec-2024/
- Roczny wzrost sprzedaży wynosi 5,6%, co oznacza poprawę wyników w porównaniu z poprzednim rokiem.
- Ten wzrost składa się z 5,1% wzrostu liczby zamówień oraz wzrostu średniej wartości zamówienia do 198 zł, co stanowi wzrost o 0,4%.
- Tempo wzrostu średniej wartości koszyka rok do roku wyraźnie zwolniło.
- Między marcem 2023 a 2022 roku wartość średniego koszyka wzrosła o 3%, jednakże między marcem 2024 a 2023 roku ten wzrost wyniósł zaledwie 0,4%.
- Może być to być efekt wolniejszego wzrostu cen oraz zmiany preferencji konsumentów, którzy coraz częściej wybierają tańsze produkty.
źródło: https://baselinker.com/pl-PL/blog/wiosenne-ozywienie-polskiego-e-commerce-baselinker-index-marzec-2024/
- Sprzedaż w kraju wzrosła o 16% w porównaniu z rokiem poprzednim.
- Jednocześnie sprzedaż cross-border, czyli międzynarodowa, zanotowała jeszcze wyższy wzrost, wynoszący 19%.
- Handel międzynarodowy stanowi teraz prawie 17% całkowitej sprzedaży polskich przedsiębiorców, co dowodzi rosnącej roli polskiego e-commerce na światowym rynku.
- Trend wzrostu sprzedaży zagranicznej sugeruje rosnące zainteresowanie i zaufanie klientów z innych krajów wobec produktów i usług oferowanych przez polskie firmy.
Branża e-commerce w Polsce jest w punkcie, gdzie ma szansę na rozwój, poprzez dopasowanie się do światowych trendów i ewoluujących preferencji konsumentów. Dane z marca 2024 roku pokazują, że sektor jest w dobrej kondycji i potrafi szybko dostosować się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia handlu online.
TOP 10 najpopularniejszych e-commerce w Europie
źródło: Monthly eCommerce Pulse by Foxintelligence – marzec 2024
- Amazon niezmiennie liderem rankingu we wszystkich pięciu krajach.
- Swoją pozycję względem lutego utrzymują eBay, Vinted, Asos oraz Zalando.
- Dużą popularność utrzymują IKEA oraz MediaMarkt z tendencją wzrostową w większości krajów.
- Sprzedaż na chińskich AlieExpress oraz TEMU zmalała względem lutego, choć platformy te utrzymują nadal dość silną pozycję w Hiszpanii, Włoszech, czy Niemczech.
- Niemieckie Otto (3) oraz francuskie LeClerc (2) i Intermarché (7) ugruntowały swoją pozycję w rodzimych krajach.
- W Hiszpanii swoją sprzedaż zwiększyła platforma Mercadona, awansując na podium.
- Spadki sprzedażowe w marcu dotknęły platformy takie jak H&M, Unieuro, Ocado, Leroy Merlin, About You, Super U, Wallapop.
- W marcowym rankingu nie znalazło się Fnac, nowością natomiast jest Veepee, które zajęło pozycję 8. we Francji.