20+ pytań rekrutacyjnych znanych polskich ekspertów branży Digital & E-commerce

Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, możesz zastanawiać się, jakie pytania zada Ci przyszły pracodawca. Chociaż nie ma możliwości, aby precyzyjnie określić, jakie dokładnie tematy zostaną podczas rozmowy rekrutacyjnej poruszone, zawsze istnieje kilka rodzajów popularnych pytań, których można się spodziewać i wcześniej solidnie przygotować się do odpowiedzi.

Zwróciliśmy się do znanych nam liderów biznesu, przedsiębiorców oraz menedżerów świata E-commerce i Digital, aby dowiedzieć się, jakie są ich ulubione i najciekawsze pytania, które lubią zadawać swoim rozmówcom podczas rekrutacji. Wskazali nam nie tylko pytania, ale także dostarczyli uzasadnienia i przemyślenia stojące za tymi konkretnymi pytaniami.

Każdy menedżer jest inny, jak inne są firmy które prowadzą lub dla których pracują, dlatego czasem nawet na pierwszy rzut oka podobne pytania mogą różnić się w samej intencji, jaka za nimi stoi. Analizując i przygotowując odpowiedzi na te pytania, możesz wcześniej opracować przekonywujące odpowiedzi, które zrobią świetne wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej i zdecydują o Twoim przyszłym zatrudnieniu.

20+ znanych polskich ekspertów branży Digital dzieli się z Wami najlepszymi pytaniami rekrutacyjnymi oraz wskazówkami, czego szukają w Twoich odpowiedziach:

1. Jakub Gierszyński Sephora – E-commerce Director

Jakie są 3 pozytywne i 3 negatywne rzeczy jakie mógłbym usłyszeć o Tobie od osób, z którymi współpracowałeś?


Pytanie zadaje w drugiej części rozmowy, kiedy jesteśmy po – small talk – i części dotyczącej doświadczenia zawodowego. Na tym etapie rysuje mi się pierwszy obraz kandydata. Pytanie jest zaprojektowane, aby usłyszeć z perspektywy, kandydata jak go oceniają osoby, z którymi pracował. Staram się przez nie sprawdzić samoświadomość rekrutowanego i poziom jego empatii. Przy tym mogę zderzyć swoje pierwsze odczucia jakie mam na temat mojego rozmówcy.

2. Zbigniew Nowicki Bluerank – Co-Managing Director

Opowiedz mi proszę o swoim hobby?


Celem każdego spotkania jest znalezienie kolejnego talentu do firmy. Zapytanie kandydata o jego hobby, to potężne narzędzie podczas spotkania rekrutacyjnego zbliżające nas do wyłonienia najlepszych kandydatów. Silnie wierzę, iż pracownicy posiadający życiową pasję i idąca za tym wewnętrzną równowagę są w stanie rozwijać się w kierunku przywództwa, łatwiej przyswajać nowe umiejętności lub zająć się nowymi projektami. Dlatego, jako pracodawca uważam, że pracoholicy i żywe roboty wykazują wysoki potencjał “załatwiania spraw”, ale niestety niski potencjał rozwoju.

Osoba zaangażowana w rozwój własnej pasji, wykraczającej poza biznes, jest bardziej wszechstronna. Często oznacza to, że dzięki nabytym doświadczeniom, jest zbiorem różnorodnych informacji, spostrzeżeń i perspektyw. Tacy kandydaci są myślicielami przyszłości. To pracownicy, którzy podejmują skalkulowane ryzyko, eksperymentują, sugerują ulepszenia i lepiej rozumieją otaczający nas świat – a dzięki temu również potrzeby naszych klientów.

3. Maciej Żyto PLAY – Digital Director

Gdybyś był prezesem swojej obecnej firmy, to jaką jedną rzecz zrobiłbyś w niej i dlaczego?


To pytanie bada 2 aspekty. Pierwszy – czy kandydat widzi tzw. duży obrazek. Czy zastanawia się (a może nawet rozumie) jaki strategicznie istotny problem ma jego bieżąca organizacja. Drugi aspekt – to badanie ambicji – czy kandydat wchodzi w buty prezesa, w domyśle, że aspiruje już dziś do seniorskich funkcji. Czy ta aspiracja się materializuje w myśleniu o organizacji.

4. Wojciech Zięba Decathlon Polska – E-commerce & Omnichannel Director

Jeżeli mógłbyś być zawodowym sportowcem to jakiej dyscypliny i dlaczego?


Pytanie ma na celu zbadanie naturalnych predyspozycji i cech osobowości kandydata. W jakim środowisku czuje się najlepiej, czy lubi współpracę i grę drużynową, czy raczej dyscypliny indywidualne. Jakiego typu rywalizacja jest mu bliższa, czy chciałbym realizować się w sportach wymagający dużego wysiłku fizycznego, czy raczej precyzji i techniki w działaniu. Dodatkowo sport jest bardzo wdzięcznym tematem do rozwinięcia rozmowy i szerszego zbadania cech osobowości.

5. Mikołaj Wezdecki Eobuwie.pl – Dyrektor E-commerce

Ile stacji paliwowych jest w Warszawie?


Umiejętność sprawnego analizowania tematu i wyciągania wniosków w oparciu o brak danych.

6. Łukasz Szymula Tradedoubler – Country Manager CEE/Poland

Jaka jest Twoja pasja?


Dla mnie zawsze na koniec ważne jest z jakim Człowiekem współpracuje. Nie z jakim Pracownikiem. Kompetencji zawodowych można się nauczyć, można nabywać wiedzę ekspercką, uczyć się nowych umiejętności. To jakim się jest Człowiekem jest bardziej złożoną rzeczą. Poznanie pasji dopiero co poznawanego Kandydata pozwala mi częściowo poznać jakim jest on Człowiekiem. Szczególnie jest to ważne w rozmowie z Kandydatami o małum doświadczeniu zawodowym.

Pasja jest bardzo ważna – wspiera nas w działaniu w poczuciu sensu, daje nam napęd i energię do działania, do pokonywania trudności. To jak Kandydat pokonuje trudności w swoich pasjach, zainteresowaniach może pokazać jak sobie będzie radzić w trudnosciach w pracy. Mam też przekonanie, że pasja wspiera nas w budowaniu równowagi prywatnej i zawodowej. Ważne jest dla mnie praca z autetycznymi i empatycznymi Współpracownikami. A pasja bardzo buduje naszą autentyczność. „Pasja jest twoją radością, jest esencją tego, kim jesteś. Musisz go rozpakować i znaleźć ”/Jackie St. Onge/

7. Michał Blak edrone – CEO

Opowiedz mi o jednym największym sukcesie i jednej największej porażce zawodowej.


Pytanie pozornie dotyczy historii z poprzedniej pracy. W rzeczywistości dowiem się z niego kilku rzeczy na temat kandydata:

  • Czy ma ciekawą osobowość i będę z nim chciał pracować na codzień;
  • Czy jest kreatywny;
  • Czy jest zaangażowany i nie boi się podejmować wyzwań;
  • Czy będzie inspirować innych i dzielić się doświadczeniem;
  • Czy jest prawdomówny i otwarty.

Jeśli kandydat na stanowisko biznesowe odpowie, że jego największą porażką było to, że nie domknął jakiegoś deala, to znaczy, że ma wąski horyzont i nie widzi prawdziwych problemów, lub jest nie szczery. Taka osoba nie pasuje do organizacji stawiającej na ‘radical candor’. Z kolei opowieści o największych sukcesach pozwalają mi zrozumieć jakie są najsilniejsze strony kandydata. W wyborze najlepszych talentów ważniejsze jest to w czym jesteś dobry, a nie to czego nie potrafisz.

8. Sascha Stockem Nethansa – CEO

Co musiałoby się wydarzyć, aby podjęcie pracy w tej firmie okazało się dla Ciebie jedną z najlepszych decyzji w życiu?


Chciałbym wiedzieć jakie są życzenia kandydata i jak wyobraża sobie pracę w idealnym przypadku. Być może podpowie to co musimy zrobić jako pracodawca, aby być postrzeganym jako jedno z najlepszych miejsc pracy. Oczywiście również po to, aby zrozumieć jego tok myślowy.

9. Damian Zapłata Allegro – COO, Board Member

Co by powiedział na Twój temat ktoś kto Ciebie lubi? Co powiedziała by osoba która za Tobą nie przepada?

Podczas rekrutacji bardzo istotne jest aby nie tylko poznać umiejętności i doświadczenia kandydata/ki, ale również poznać jej/jego osobowość i cechy charakteru. Szczególnie jest to ważne przy rekrutacji liderów, którzy swoja postawą i zachowaniem będą wpływać na kulturę pracy i efektywność zespołów.
Tak sformułowane pytanie pozwala kandydatom spojrzeć na siebie oczami innych osób i zrozumieć jak są postrzegane.

Dzięki takiej formule pytania, kandydaci/tki potrafią być bardziej spontaniczni i opowiedzieć o sobie z większym dystansem i są bardziej otwarci/te na szczerą rozmowe o swoich cechach charakteru. Często jednak zdarza się, że kandydat/ka mają trudności aby szybko odpowiedzieć na takie pytanie lub potrzebują dłuższej chwili do zastanowienia. Dla mnie to sygnał, że ich świadomość własnego wpływu na otoczenie jest niska. Od efektywnego lidera/ki oczekuje, że rozumie jak jej cechy charakteru mogą wpływać na zespół i jest świadomy/ma jak unikać sytuacji w których mogą one mieć negatywny wpływ na innych pracowników. To doskonałe pytanie na ocenę poziomu inteligencji emocjonalnej!

10. Tomasz Woźniak Future Mind – CEO & Partner

Co jest dziś fundamentem budowania strategii digital? Coś co zapewni długoterminowe korzyści i odporność na dynamiczne otoczenie?


Pytaniem tym chcę zrozumieć czy dana osoba jest swiadoma tego jak istotne jest wlasciwe zbieranie danych o kliencie i jego interakcjach. Wielu managerow stosuje kilka prostych i czesto działajacych nawet taktyk digital marketingowych, korzystajac z zewnętrznych narzedzi, pośredników czy po prostu kupowania leadów. Długoterminowa strategia powinna uwzgledniać właściwy sposób gromadzenia i przetwarzania praktycznie każdej interakcji klienta z marką bez wzgledu czy to marketing, sprzedaż czy customer care. Na końcu tej drogi jest możliwość spersonalizowanej komuikacji i podejmowania decyzji właśnie w oparciu o dane.

11. Monika Mikowska Mobee Dick – CEO

Ile zarabiasz w obecnej pracy?


To pytanie to wstęp do rozmowy nt. oczekiwań finansowych kandydata/-tki. Zaraz potem dopytujemy “jakie są Twoje oczekiwania finansowe?”. To pytanie zadajemy już na pierwszej, półgodzinnej rozmowie z kandydatem/-tką, aby od razu wiedzieć, czy mamy finansowy sweet spot z kandydatem. Dopowiadamy, że to nie jest etap negocjacji, a próba weryfikacji, czy nie ma po obu stronach dużego rozminięcia potrzeb. Po drugie, chcemy o pieniądzach rozmawiać transparentnie, od razu. Wtedy też wychodzi, kto o nich mówić nie umie. To może też sygnalizować u tej osoby brak umiejętności rozmawiania o trudnych dla niej tematach.

12. Remigiusz Chrzanowski SuperPharm – Digital Director – Board Member

Jakie są trzy rzeczy, które Twoim zdaniem powinniśmy zmienić/poprawić jako firma?


Staram się wykorzystywać każdą okazję żeby polepszać doświadczenia zakupowe naszych Klientów. Kandydaci do pracy to bardzo często nasi Klienci lub osoby, które zrobiły research nt. naszej firmy, zdarza się, że zwracają nam uwagę na ciekawe elementy do poprawy. Dodatkowo tak postawione pytanie pozwala mi wstępnie sprawdzić czy w trakcie pracy dana osoba będzie miała odwagę żeby wypowiedzieć swoje zdanie, nawet jeżeli będzie ono odmienne/krytyczne względem mojego.

Części osób odpowiedź na to pytanie przychodzi z trudem, bo uważają, że nie wypada krytykować firmy. Odpowiedzi typu “moim zdaniem jesteście Państwo super firmą” lub “wszystko robicie ekstra” wskazują, że prawdopodobnie dana osoba nie jest przygotowana do spotkania lub w przyszłości będzie się wstrzymywać od wyrażania krytycznych opinii i zachowywać je dla siebie, nawet gdyby mogły one nam pomóc usprawnić doświadczenia zakupowe naszych Klientów.

13. Patrycja Sass-Staniszewska – Izba Gospodarki Elektronicznej – Prezes

Co uważa Pan/Pani za największy minus tego stanowiska?


To pytanie ma pokazać poziom szczerości oraz sposób myślenia kandydata. Uświadomić, że jak w każdej pracy są momenty sukcesów i ciekawych wyzwań to będą też momenty mniej interesujące. Wykonywane obowiązki to nie koncert życzeń 🙂

14. Przemysław Wolski Divante – Head of Talent Aquisition

Jaką wartość z tej współpracy wyniesiesz dla siebie i jaką wartość przyniesie organizacji współpraca z Tobą?


Jest to jedno z ostatnich pytań rekrutacyjnych. Mamy dwa elementy: Znamy już historię, umiejętności i motywację kandydata. Z drugiej strony on/ona zna już firmę, wie o naszych celach i wyzwaniach. Po pierwsze widzimy, czy kandydat widzi wartości jakie wniesie do jego życia zawodowego współpraca z nami. Po drugie czy rozumie potrzeby organizacji i jest w stanie je zaadresować.

Sprawdź również: 30 nieoczywistych pytań rekrutacyjnych od szefów i dyrektorów największych firm technologicznych na świecie

15. Katarzyna Czuchaj-Łagód Mobile Institute – Dyrektor Zarządzająca

Jakie ciekawe trendy widzisz wśród polskich konsumentów?


Powiedz, jakie są Twoje obserwacje w tym zakresie. Podstawa pracy w agencji badawczej to ciekawość – świata, ludzi, zjawisk. Odpowiedź na to pytanie pokazuje mi, czy kandydat (nie tylko badacz) interesuje się otaczającą rzeczywistością, czy jest na bieżąco z tym, co się dzieje plus czy potrafi formułować ciekawe wioski.

16. Kamila Kaliszyk Mastercard – VP, Business Development 

Zostajesz szefem naszej firmy – jakie 3 rzeczy wdrażasz lub zmieniasz i dlaczego?


Zadanie kandydatowi takiego pytania z jednej strony pozwala mi usłyszeć i zrozumieć pogląd osoby na dany problem oraz sposób podejścia do przyszłych wyzwań. Czy umie myśleć niestandardowo, czy patrzy strategicznie? Z drugiej strony daje też informację, jak kandydat radził sobie z nimi w przeszłości oraz czy nie boi się wyzwań, których inni unikają. Czy lubi zmiany, ryzyko i ma odwagę realizować nawet szalone pomysły, co jest istotne w pracy w dynamicznie rozwijającej się firmie technologicznej, takiej jak Mastercard.

Tak zadane pytanie otwarte niesie ze sobą duży potencjał dla obu stron: daje osobie możliwość swobodnego wypowiedzenia się, a w trakcie dyskusji mogę dowiedzieć się, czy kandydat lubi próbować nowych rzeczy i rozwiązywać problemy, bez względu na to, jak trudne i złożone by nie były. Taka rozmowa daje szansę zorientować się, jakie są najważniejsze cechy kandydata, które umozliwiaja mu realizowanie ambitnych przedsięwzięć biznesowych. I tak naprawdę w tym pytaniu nie jest ważne to, jakie konkretnie 3 rzeczy chce wdrożyć lub zmienić – tu nie ma złych odpowiedzi – ale co i w jaki sposób o nich opowiada.

17. Tomasz Berliński Ceneo.pl – Performance Marketing Director

Jak Pan/Pani myśli, ile jest stacji benzynowych we Wrocławiu?


To pytanie sprawdza zdolności analitycznego myślenia, a dokładnie sztukę dedukcji, kreatywnego myślenia oraz szacowanie wielkości danych liczb. Na jego podstawie, oceniam umiejętność wyciągania wniosków w oparciu o dotychczasowe obserwacje, szukanie zależności między poszczególnymi czynnikami (wielkość miasta, ilość samochodów na drogach etc.). Zadaję je oczywiście kandydatom z Wrocławia. Z pozoru pytanie wydaje się łatwe, ale zdarza się, że odpowiedzi zaskakują. Mieliśmy przypadki odpowiedzi, że we Wrocławiu jest 20 stacji benzynowych, były i takie które mówiły, że 10 000. Jednak nie o samą liczbę tutaj chodzi, a sposób dochodzenia do niej.

18. Adam Oskaldowicz Performance Media – Prezes 

Co Twoim zdaniem najbardziej ukształtowało Cię jako człowieka?


Lubię pytać kandydatów o to, co najbardziej ukształtowało ich, jako człowieka. Odpowiedzi mogą pokazać naprawdę wiele. Często kandydaci wskazują obszar pracy i kariery, który ich interesuje, przytaczają historie z życia prywatnego lub opowiadają o swoich pasjach. Tu ważne jest, co kandydat wskaże, ale jeszcze ważniejsze jest, jak o tym opowie. Pytanie to, często pokazuje priorytety, wartości, motywacje i pasje kandydata oraz świetnie otwiera drogę do dalszej dyskusji.

19. Justyna Skorupska e-point SA – Board Representative for CX Services, Omnichannel Expert 

Ile jest piłeczek ping-pong w samolocie?


To pytanie pozwala lepiej zrozumieć jak myśli kandydat/ka czy stara się czegoś dowiedzieć czy raczej robi założenia, na ile profesjonalnie się zachowa np. utrzymując powagę sytuacji. Praca w nowych technologiach to ciągłe doskonalenie i systemowe myślenie oraz kreatywność.

20. Bartłomiej Sobczak Empik – Dyrektor rozwoju i zarządzania platformy

Jakie wydarzenie w Twoim życiu wywarło na Ciebie duży wpływ i dlaczego?


Zadaje to pytanie aby poznać lepiej kandydata zamiast standardowego “powiedz mi coś o sobie”. Odpowiadając kandydat tak naprawdę opowiada o życiowych wartościach, które dla kandydata są ważne. Słuchając o danym doświadczeniu mogę dowiedzieć się dlaczego uważa je za ważne i jakie cechy w nim to wykształciło.

21. Kamil Sikorski BitBay – Chief Marketing Officer

Jakim nie chciałbyś siebie widzieć za 5 lat?


Podczas rekrutacji i rozmowy rekrutacyjnej najistotniejsze jest dla mnie poznanie jakim człowiekiem, osobą jest kandydat. Czy pasuje “mentalnie” do zespołu, które chce mieć i zbudować w firmie. Bitbay to firma szalenie szybko się rozwijająca, młoda, która stawia kroki w biznesie, którego do tej pory mało kto miał okazje poznać, niepokorna. I takich samych ludzi poszukujemy czy to w Bitbay’u czy to w innych firmach, w których miałem okazje pracować. Czyli ludzi odważnych, myślących totalnie nieszablonowo, którzy mają zdanie niemal na każdy temat, nie dlatego że chcą uchodzić za przemądrzałych, ale dlatego że chce im się poznawać nowe i wyrabiać sobie o tym zdanie. Którzy cały czas chcą iść do przodu i nigdy nie mają dosyć. Zawsze im mało. Tacy ludzi ciągną firmę do przodu, są jej motorem napędowym. Czasami ciężkim do okiełznania, jednak jest to cena jaką trzeba ponieść aby mieć w drużynie osoby, które okażą się game changerami.

Przyjeło się jakiś czas temu, że pytanie “Gdzie siebie widzisz za 5 lat?” to jedno z żelaznych pytań podczas rozmowy. Odpowiedzi na takie pytanie w dzisiejszym świecie, gdzie 5 lat to szmat czasu, kiedy wszystko się może zmienić ciężko uznać, że coś wnosi. Lekki twist tego pytania natomiast może otworzyć nam inne spojrzenie na osobę w trakcie rekruatacji. Czy jest głodna wiedzy, sukcesu, myśli nieszablonowo, a z drugiej strony czy wie czego powinna uniknąć, aby osiągnąć sukces?


Mamy nadzieję, że to zestawienie pytań rekrutacyjnych oraz informacji, czego w odpowiedzi oczekują liderzy polskiego świata E-commerce i Digital, było przydatne. Jeśli podobał Ci się ten artykuł i masz swoje własne pytania rekrutacyjne, którymi chciałbyś się podzielić z innymi współtworząc jakość polskiej branży Digital – napisz do nas: kontakt@digitalx.pl, a my opublikujemy najciekawsze pytania w tym artykule. Misją Digitalx jest współtworzyć rozwój dynamicznie rosnącej polskiej branży E-commerce i Digital, poprzez dostarczanie właściwych, przygotowanych kandydatów do pracy.

Na koniec wielkie podziękowania dla wszystkich liderów biznesu, przedsiębiorców oraz menedżerów świata E-commerce i Digital, współautorów tego artykułu.