Przyjazna rekrutacja, czyli sprawdź czy nie odstraszasz kandydatów

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, czy działający w Twojej firmie proces rekrutacyjny jest przyjazny dla kandydatów? Czy wszystkie jego etapy są przejrzyste i odpowiednio komunikowane? Czy rekruterzy są odpowiednio przygotowani? Sprawdź, co w rekrutacji może odstraszać talenty.

Rekrutacja pod lupą

Proces rekrutacyjny jest przedsięwzięciem czasochłonnym i angażującym każdą ze stron. Niejednokrotnie podkreślaliśmy, że to jak prowadzisz rekrutację i jakie doświadczenie wynoszą z niej kandydaci wiele mówi o Twojej marce. A chcesz by była traktowana poważnie, prawda?

Komunikacja to podstawa

Wnioski z wielu procesów rekrutacyjnych pokazują, że osoby wyróżniające się, których kandydaturę mocno rozpatrujesz, szybciej otrzymują informację zwrotną z decyzją. Szacuje się, że czas, w którym otrzymują oni ofertę pracy nie przekracza dwóch tygodni. Jeżeli więc Twój proces rekrutacyjny jest żmudny i słabo powadzony od strony komunikacyjnej, to możesz stracić świetnego specjalistę. A co z resztą? Osoby, które nie spełniają Twoich warunków, ale zostały w ten proces włączone, też potrzebują informacji. Nie zostawiaj nikogo bez odpowiedzi na każdym etapie, bo to może świadczyć o kiepskiej kulturze pracy i słabym zarządzaniu firmą.

Przedłużające się procesy rekrutacyjne

To duży problem dla Twojej firmy, bo generują one koszty i w nieskończoność przeciągają znalezienie specjalistów.  Stanowisko pozostaje nieobsadzone, co skutkuje przestojem w rozwoju. Aby tego uniknąć staraj się zoptymalizować każdy etap rekrutacji. Analizuj CV pod kątem najbardziej pożądanych umiejętności i poddawaj je szybkiej selekcji.

Na tym etapie zazwyczaj też głębiej analizujesz aplikacje i skupiasz się na niespójnościach i lukach w zatrudnieniu, przez co tracisz cenny czas. A to co głównie powinno przyciągać Twoją uwagę jest doświadczenie kandydata. Szukaj konkretnych, wymaganych przez Ciebie umiejętności i projektów, które poświadczą wysokie kwalifikacje. Nie rozdrabniaj się i nie poświęcaj uwagi temu, co spowalnia tylko Twoją pracę. A przed ogromną ilością nietrafionych CV uchroni Ciebie odpowiednio napisane ogłoszenie o pracę, dokładnie wyjaśniające kogo szukasz.

Planowanie

Powinieneś określić czas realizacji każdego etapu rekrutacji: spisanie wymagań, przygotowanie ogłoszenia, selekcja CV, zbieranie referencji. Ramowe potraktowanie procesów pomoże je nadzorować i odpowiednio zarządzać pracą. Przy planowaniu rekrutacji upewnij się, że wszystkie osoby wewnątrz firmy będące zaangażowane w proces: specjalista ds. rekrutacji odpowiedzialny za projekt, menadżer działu dla którego pracownika poszukujesz i wszystkie inne osoby, które mogą wesprzeć wiedzą w trakcie aktywnych poszukiwań, są na miejscu.

Zdarzają się urlopy czy zwolnienia lekarskie, ale na pewno będziesz w stanie znaleźć termin, w którym będą obecni wszyscy decyzyjni. Niektóre rekrutacje są bardziej wymagające od innych i oczekują od rekrutera posiadanie szczególnych umiejętności. Znając zakres rekrutacji staraj się je delegować do osób, które poradzą sobie sprawniej z zadaniem.

Bądź widoczny

W celu przyspieszenia procesu nie bój się rozszerzać obszarów swoich rekrutacyjnych poszukiwań i sięgnij po prawdziwe talenty. Staraj się docierać z ofertą naprawdę szeroko. Być może specjaliści, których poszukujesz już od lat nie korzystają z portali z ogłoszeniami o pracę, stawiając na profesjonalne portale społecznościowe gdzie dostęp do przedstawicieli firm jest wygodniejszy i szybszy?

Odpowiadaj na potrzeby kandydata

Podchodź do rekrutacji jak to transakcji biznesowej, to od nie zależy rozwój i w dalszej perspektywie, sukces firmy. To ludzie są Twoim największym kapitałem, dbaj więc o nich już od samego początku, który wyznacza rekrutacja. Kandydatów traktuj z szacunkiem i w pełni profesjonalnie, pozostawaj z nimi w kontakcie, odpowiadaj na pytania. Monitoruj rekrutacje i zbieraj opinie od kandydatów na temat ich przebiegu. Upewnij się, że Twój zespół HR jest odpowiednio przeszkolony, posiada wysokie kompetencje, jest otwarty i rzetelny. Talenty możesz stracić jeszcze przed ich aplikowaniem do Twojej firmy. Złe doświadczenia rekrutacyjne zostaną szybko przekazane dalej. Kandydaci ostrzeżeni przed nieprzyjemną atmosferą, nawet mimo atrakcyjności Twojej oferty, mogą szybko porzucić chęć aplikowania.

Przyjrzyj się rekrutacji w swojej firmie, przeanalizuj procesy i sprawdź co mówią kandydaci na temat doświadczenia rekrutacyjnego z jakim mieli okazję się zetknąć w Twojej firmie. Sprawdzanie pulsu raz na jakiś czas jest dobrą praktyką i pomoże szybko reagować. Bądź firmą, która przyciąga talenty, a nie je odstrasza.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.