Nowy pracownik w starym zespole, czyli jak dobierać ludzi?

Za nowym pracownikiem kryje się kilka niewiadomych. Owszem, zweryfikowałeś jego kompetencje i doświadczenie, przeprowadziłeś rozmowy, a zadania rekrutacyjne przygotował perfekcyjnie? Teraz czas na sprawdzenie się w akcji, a szczególnie w relacjach z innymi członkami zespołu, z którymi na co dzień przyjdzie mu współpracować. Może wejdą na podobne rejestry i już po tygodniu będą czuli jakby znali się od miesięcy. A może jednak zapanuje niechęć i chaos? Jak przeprowadzić rekrutację, która sprawdzi dopasowanie jednostek?

Pokolenia X, Y, Z

Obecnych na rynku pracy specjalistów możemy podzielić na pokolenia, z których największą w tej chwil część stanowią przedstawiciele pokolenia Y, czyli inaczej mówią milenialsi. Aby zrozumieć co dla każdego wyrosłego w innych czasach pracownika jest istotne w życiu zawodowym i osobistym, należy przyjrzeć się krótkiej pokoleniowej charakterystyce.

  • Pokolenie X

Osoby urodzone w latach 1965-1980. Charakteryzują się dużym przywiązaniem do miejsca pracy. Wielu przedstawicieli tego pokolenia ma jednego pracodawcę przez całe życie. Nastawione jest na robienie kariery, nawet kosztem wolnego czasu. Liczy się dla nich stabilizacja i pewność zatrudnienia. Wyrażają tradycje wartości.

  • Pokolenie Y

Osoby urodzone w latach 1981-1995, inaczej milenialsi. Są uczestnikami dynamicznie zmieniającego się świata i świadomymi użytkownikami cyfrowych innowacji. Wychowani w rzeczywistości wolnej od duchów powojennej przeszłości, beneficjenci ekonomicznych i kulturowych przemian. Dobrze wykształceni. W życiu zawodowym poszukujących elastyczności i wolności. Cenią work-life balance, a wolne od służbowych obowiązków chwile spędzają na rozwoju własnych zainteresowań.

Nie wiążą się z pracodawcą na dłużej niż 2-3 lata.

  • Pokolenie Z

Osoby urodzone w latach 1996-2021. Nowoczesne, digitalowe społeczeństwo, w którego życiu zaawansowane technologie były od zawsze. Cechują je wysokie kompetencje cyfrowe. Przedstawiciele tego pokolenia oczekują wyzwań i szukają różnorodności. Dobrze odnajdują się w dynamicznym środowisku pracy i takim, które oferuje dużo swobody np. poprzez pracę zdalną.

3 różne pokolenia oczekujące od pracy czegoś innego. Sztuką jest połączyć ich wspólne siły, by nie zaszkodzić organizacji, a stworzyć efektywnie działający zespół.

Jeżeli więc do zespołu składającego się głównie z członków pokolenia X wprowadzisz przedstawiciela Z może natrafić on na kilka trudności w podejściu do pracy. Gdzie tkwi sukces? Jak zwykle – w komunikacji. Należy być transparentnym i szczerym w przedstawianiu informacji. Być może skusi Ciebie perspektywa zatrudnienia osoby młodej, ale biegłej w cyfrowym świecie, która szybciej pomoże zaistnieć Twojej marce w Internecie i zbuduje widzialność w social mediach. Ale nie zapominaj o zespole jako o całości. Jako, że pokolenie Z szuka wyzwań i lubi dynamicznie działać już w trakcie rekrutacji należy wskazać jej możliwe obszary do rozwoju w krótkim i dalekim terminie. Dobrze jest przedstawić strukturę działu i kulturę pracy. Jeżeli uznasz, że warto to możesz zaproponować okres próbny w celu sprawdzenia funkcjonowania osoby z pokolenia Z wśród X-ów i Y-greków.

Polecenia pracownicze

To stosunkowo nowy trend na rynku pracy, w którym specjalistę poleca pracownik. Gdzie kryje się haczyk? Pracownik polecający taką osobę jest z nią bardziej związany, darzy sympatią i komunikuje się na innych rejestrach niż z całą resztą. Mimo dobrych chęci może wytworzyć się atmosfera rywalizacji gdzie jedną stroną będzie wspomniany duet, a drugą reszta zespołu. Może dojść do sytuacji gdzie będą zagarniać ciekawe projekty dla siebie, szczególnie jeżeli te dwie osoby cechują się wysokimi kompetencjami. W rekrutacji z polecenia należy pamiętać o przeprowadzeniu rozmowy jak przy każdym innym kandydacie. Mimo, iż wydaje się, że taki specjalista jest wciąż lepszym rozwiązaniem niż poszukiwanie go przez standardowy tryb rekrutacyjny, nie należy traktować go inaczej niż innych. Weryfikacja przeprowadzona w trakcie rozmowy da większy wgląd w jego kompetencje i pozwoli sprawdzić, czy naprawdę pasuje do Twojego zespołu.

Rekrutacja wieloetapowa

Jest czasochłonna i wymaga od kandydata cierpliwości i wysokiej motywacji, ale z perspektywy rekrutera stoi za nią szereg korzyści. Pozwala sprawdzić zdolności kandydata w laboratoryjnych warunkach poprzez dostarczanie mu zadań podobnych do tych, które będzie musiał wykonywać na stanowisku. Zadania są takie same dla każdego kandydata i w trakcie tego procesu sprawdza się jego kompetencje związane z pracą w zespole, koordynowaniem działań, zdolności komunikacyjne, umiejętności prezentacji i rozwiązywania problemów. Mimo długoterminowego założenia takiej rekrutacji, warto ją stosować wtedy kiedy przed ostatecznym wyborem chcemy sprawdzić kluczowe dla stanowiska kompetencje i finalnie wybrać najlepiej dopasowane osoby.

Przy rekrutacji szukasz głównie idealnego kandydata z wachlarzem pożądanych kompetencji i talentów. Coś co czasem umyka to właśnie dopasowanie osobowościowe z istniejącym już zespołem. Oczywiście wielu rzeczy przewidzieć się nie uda do momentu, aż nie wprowadzimy nowej osoby do działu. Dlatego biorąc pod uwagę szerokie uwarunkowania społeczne i psychologiczne oraz będąc świadomym różnych potrzeb, będziesz w stanie projektować sprawne procesy rekrutacyjne, dzięki którym odpowiednio dobierzesz pracowników pod względem doświadczenia, umiejętności i cech osobistych tak, aby tworzyć różnorodne i dobrze funkcjonujące zespoły.

 


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.