Jak zbudować kreatywny zespół?

Budowanie zespołu kreatywnych profesjonalistów stanowi poważne wyzwanie dla nowoczesnych firm. Tym bardziej, że wraz z czasem potrzeba nowych specjalistów, którzy dostosują się do rozwijającej się technologii i będą skuteczni w social mediach. Poniżej przedstawiamy siedem kroków, dzięki którym znajdziesz kreatywnych ludzi do swojego zespołu:

 

1. Określ zakres swojej pracy twórczej

Zanim zaczniesz szukać nowych talentów, jasno określ, co zamierzasz osiągnąć i jak chcesz to zrobić. Zespoły odnoszące sukcesy mają dokładnie rozpisane cele. Oto kilka pytań, które warto sobie zadać:

  • Jaki jest mój cel dla tego zespołu?
  • Jakie są ramy czasowe na jego zbudowanie?
  • Jaki jest budżet?
  • Kogo mam do dyspozycji, aby zacząć budować zespół już dziś? Jakie są ich umiejętności?
  • Jakie dodatkowe umiejętności muszę znaleźć dla tego zespołu?
  • Ile osób muszę pozyskać?

Ten początkowy krok określa, co chcesz zrobić i co musisz osiągnąć. Niektóre z odpowiedzi pomogą w tworzeniu kreatywnego briefu, który opisze cele i zakres projektu. Kiedy są dobrze przemyślane, kreatywne briefy mogą pomóc dopasować oczekiwania zespołu do potrzeb biznesowych dotyczących konkretnych projektów.

 

2. Zastanów się nad swoimi zasobami

Gdy masz już jasność co do tego, co chcesz osiągnąć, możesz zacząć oceniać swoje zasoby. Być może będziesz musiał wybrać pracowników w oparciu o ograniczenia finansowe i firmowe. Pomyśl ilu potrzebujesz pracowników wewnętrznych i ilu pracujących zdalnie.

Najlepszym sposobem na określenie, ilu członków potrzebuje Twój kreatywny zespół, jest stworzenie schematu organizacyjnego.  Powinien określać każdą funkcję wymaganą do sprawnego funkcjonowania. W miarę rozwoju firmy, może zaistnieć potrzeba restrukturyzacji schematu organizacyjnego w celu poprawy efektywności, jakości pracy i produktywności.

Zanim rozpoczniesz proces rekrutacji personelu, zastanów się:

  • Jaki projekt lub praca musi być wykonana?
  • Ilu członków zespołu potrzebujesz do pracy?
  • Jakie doświadczenie i umiejętności są wymagane?
  • Jakie braki w umiejętnościach muszą uzupełnić nowi członkowie zespołu?

Aby odpowiedzieć na te pytania, należy myśleć strategicznie. Jeśli Twoja firma przewiduje lub już doświadcza wzrostu obciążenia pracą, dobrym pomysłem jest znalezienie dodatkowych talentów. W przypadku projektów specyficznych lub krótkoterminowych, rozsądnym rozwiązaniem może być współpraca z freelancerami, którzy mogą zaspokoić potrzeby rosnącego zespołu. W większości przypadków, niezależni profesjonaliści są wysoko wyspecjalizowani i potrafią bezproblemowo adaptować się do nowych środowisk.

Będziesz musiał również rozważyć, co masz do zaoferowania. Ważne jest, aby pamiętać o swoim budżecie, gdy planujesz powiększyć swój zespół. Zbudowanie udanego zespołu kreatywnego zależy od zrozumienia, jak zespół powinien funkcjonować, a także od tego, jaką funkcję ma pełnić w szerszym zakresie działalności firmy.

 

3. Oceń umiejętności swojego zespołu

Podczas opracowywania struktury i celu zespołu kreatywnego, oceń umiejętności i atrybuty obecnych talentów. Największą korzyścią z tego kroku są luki w umiejętnościach, które można znaleźć. Na przykład, załóżmy, że Twój zespół został poproszony o realizację projektu webowego. Chociaż Twój wewnętrzny grafik może być fantastyczny w tworzeniu koncepcji wizualnych, opracowywaniu infografik, używaniu oprogramowania do projektowania i tworzeniu logo, może nie znać się na projektowaniu stron internetowych. Aby przeprowadzić analizę luk w umiejętnościach, musisz porównać obecną i przyszłą ocenę zatrudnienia. Zacznij od zrozumienia aktualnego środowiska kadrowego, zwracając uwagę na liczbę pracowników w zespole, umiejętności i kompetencje. Należy przewidzieć przyszłe potrzeby kadrowe. Aby to zrobić, musisz wziąć pod uwagę cele biznesowe, potencjalne przejęcia lub fuzje, koszty pracy, zmiany w gospodarce i inne.

Po uzyskaniu tych informacji, porównaj oba raporty. Być może zauważysz braki w umiejętnościach swojego obecnego zespołu, co pomoże Ci lepiej zrozumieć, jakich zasobów potrzebujesz, aby przezwyciężyć wszelkie niedociągnięcia. Ważne jest, aby analiza luk w umiejętnościach uwzględniała:

  • Cele biznesowe – zdefiniuj cele biznesowe, zaczynając od ogólnych celów firmy, a następnie zajmując się celami dla swojego zespołu. Aby rozpocząć identyfikację celów organizacji, należy myśleć w kategoriach celów krótko- i długoterminowych.
  • Obecne talenty: Przyjrzyj się swojemu zespołowi i zastanów się nad metodami jakościowymi i ilościowymi, takimi jak oceny wydajności, oprogramowanie do analizy umiejętności, wywiady, dyskusje i kwestionariusze.
  • Aktualne umiejętności: Stwórz szczegółową listę wszystkich umiejętności, jakie obecnie posiada Twój zespół kreatywny. Powinieneś wymienić aktualną liczbę członków zespołu, ich obowiązki, umiejętności oraz biegłość tych umiejętności.
  • Brakujące umiejętności: Po stworzeniu listy aktualnych umiejętności, zidentyfikuj, gdzie są braki. Nawet jeśli twój zespół nie potrzebuje brakujących umiejętności do bieżących projektów, zidentyfikowanie ich i umieszczenie w bazie danych z możliwością wyszukiwania może pomóc w określeniu przyszłych potrzeb.

 

4. Oceń dynamikę zespołu

W następnym kroku oceń, jak obecni członkowie zespołu funkcjonują jako jednostka. Co każda z nich wnosi do grupy? Umiejętności miękkie są szczególnie ważne w kreatywnym, nastawionym na współpracę i potencjalnie zdalnym środowisku. Te cechy obejmują osoby:

  • O szerokim spojrzeniu, które pomagają utrzymać koncentrację zespołu
  • Zorientowane na zadania, które doskonale radzą sobie z mniejszymi, praktycznymi szczegółami
  • Mające tendencję do dobrej współpracy z innymi
  • Zorientowane na dotrzymywanie terminów, które doskonale radzą sobie z prowadzeniem konkretnych projektów
  • Komunikatywne
  • Znające się na mediacji

Udany zespół musi do siebie „pasować”. Posiadanie odpowiednich umiejętności twardych, to tylko połowa sukcesu. Członkowie muszą się ze sobą zgrać, a zespół powinien również pasować do kultury organizacyjnej.

 

5. Podejmij decyzję o sposobie zatrudnienia

Wiele firm automatycznie zatrudnia pracowników na pełen etat. W końcu świat biznesu od zawsze jest nastawiony na pracowników wewnętrznych i pełnoetatowych, więc może się to wydawać naturalnym rozwiązaniem. Niestety, taki układ może oznaczać przekazywanie kreatywnych zadań pracownikom, którzy po prostu nie pasują.

Często lepiej jest przekazać te kreatywne zadania osobom, które wiedzą, co robią. Nie tylko pomoże to Twojemu wewnętrznemu zespołowi skupić się na swoich podstawowych obowiązkach, ale także zaoszczędzisz czas na rozwiązywanie czegoś, co ktoś inny już wie, jak zrobić.

Decyzja o tym, kogo zatrudnić, zależy od wielu czynników, w tym posiadanych zasobów, zakresu prac i umiejętności potrzebnych do realizacji projektów. Podejmując decyzję o sposobie zatrudnienia, należy rozważyć następujące kwestie:

  • Czy potrzebne umiejętności są dostępne u obecnych pracowników? Jeśli odpowiedź na to pytanie brzmi „nie”, rozważ współpracę z freelancerem. W ten sposób możesz pracować z kimś wyspecjalizowanym w danej umiejętności, której brakuje.
  • Czy wymagane są specjalne narzędzia i sprzęt? Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, zatrudnij niezależnego wykonawcę. W przypadku, gdy trzeba zapewnić specjalistyczne narzędzia, to może być najlepiej zatrudnić pracownika wewnątrz firmy.
  • Czy musisz kontrolować sposób, w jaki praca jest wykonywana? Jeśli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, to może najlepiej rozważyć zatrudnienie pracownika wewnętrznego.
  • Czy pracownicy in-house będą w stanie wykonać pracę bez zaniedbywania innych projektów? Jeśli odpowiedź na to pytanie brzmi „nie”, powinieneś rozważyć współpracę z freelancerem.
  • Czy pracownik może oddelegować pracę komuś innemu? Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, najlepszym rozwiązaniem może być współpraca z pracownikiem.

W dzisiejszym cyfrowym świecie, Twoja firma może być lepiej obsługiwana poprzez angażowanie zdalnych, niezależnych talentów. Ponad 68% firm twierdzi, że praca zdalna staje się z biegiem czasu coraz łatwiejsza. Nawet jeśli w Twojej firmie nadal pracują „tradycyjni” pracownicy, nie wykluczaj wartości freelancerów. Organizacje, które nie wprowadzą elastycznej siły roboczej jako części swojej strategii zatrudniania, mogą w przyszłości liczyć się ze stratami. Co więcej, firmy dostrzegają korzyści płynące z zatrudniania niezależnych profesjonalistów:

  • Jakość pracy – niezależne talenty często są wyspecjalizowane, co oznacza, że są ekspertami w tym, co robią.
  • Szybka dostawa – wielu niezależnych specjalistów ma szybsze czasy realizacji, ponieważ zazwyczaj skupiają się na jednym projekcie w danym czasie. Skutkuje to zwiększoną wydajnością i szybką realizacją projektu.
  • Redukcja ryzyka – może zdarzyć się tak, że pracownik pełnoetatowy szybko opuści firmę. Ta z kolei ponosi straty w onboardingu.  Freelancerzy mają kontrakty z określonymi rezultatami, co oznacza, że organizacje nie muszą poświęcać tyle czasu, energii i pieniędzy, aby wykonać tę samą pracę.
  • Perspektywa – niezależni profesjonaliści mogą zaoferować nową perspektywę dla projektu ze względu na ich unikalne doświadczenie zawodowe.

Zatrudnianie niezależnych talentów nie tylko pozwala na obniżenie kosztów przy jednoczesnym zapewnieniu szybkiej, wysokiej jakości pracy, ale również zapewnia firmom dostęp do wysoce wyspecjalizowanych talentów.

 

6. Ocena umiejętności technicznych i komunikacyjnych potencjalnych pracowników

Zanim zatrudnisz do projektu niezależnych profesjonalistów, upewnij się, że są oni odpowiednio dopasowani. Przejrzenie ich portfolio to dobry początek, ale proces weryfikacji nie powinien się na tym kończyć. Po zamieszczeniu oferty pracy, przejrzyj propozycje projektów. Następnie wyselekcjonuj kandydatów, którzy spełniają wymagania stanowiska.

Następnie umów się na rozmowę kwalifikacyjną. Cały proces może obejmować jedną lub więcej rozmów telefonicznych, wideokonferencji lub spotkań „na żywo” z kandydatami. Możesz również skorzystać z testów umiejętności i innych metod oceny, takich jak demonstracja umiejętności obsługi Adobe Dreamweaver, prowadzenie bloga lub rozmowy z potencjalnymi klientami, aby upewnić się, że dany pracownik jest dobrze dopasowany pod względem umiejętności technicznych i komunikacyjnych.

System filtrowania Upwork oparty na sztucznej inteligencji może pomóc przyspieszyć ten proces, umożliwiając wybór określonych kryteriów przed rozpoczęciem wyszukiwania. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać kryteria dla danego stanowiska i obserwować, jak lista utalentowanych osób pojawia się na ekranie. Stamtąd możesz skontaktować się bezpośrednio z utalentowanymi osobami i zaprosić je do złożenia oferty na dany projekt.

 

7. Bądź elastyczny

Kreatywna praca wymaga elastycznego podejścia. Niezależnie od tego, czy Twój zespół tworzy angażujące filmy, innowacyjne oprogramowanie czy treści, które wywołują oddźwięk, umiejętność dostosowania się  do zmian może pomóc zespołowi. Dla liderów zespołów może to oznaczać ustalanie elastycznych terminów i decyzji kadrowych.

Wiele zdalnych zespołów kreatywnych dobrze prosperuje. Część z tego można przypisać posiadaniu elastycznego środowiska pracy. Na przykład, możesz pozwolić pracownikom zdalnym na ukończenie pracy wtedy, kiedy jest to dla nich najlepsze. Możesz wymagać od członków zespołu, aby byli online w określonych przedziałach czasowych i podczas spotkań, ale pozwól im dokończyć pracę wtedy, kiedy najlepiej im to wychodzi. Kreatywni członkowie Twojego zespołu mogą być bardziej produktywni poza tradycyjnym harmonogramem pracy.

 

Kreatywni ludzie rozkwitają w zespołach, w których panuje atmosfera współpracy i życzliwości. Kiedy liderzy rozumieją, co inspiruje ich zespół, w jaki sposób jego członkowie myślą i gdzie potrzebują pomocy, mogą stworzyć atmosferę, która pozwoli osiągnąć cele firmy.

Kiedy zespół jest przeciążony, praca może szybko stać się wyczerpująca. Brakuje często czasu i motywacji na kreatywność. Unikaj wypalenia zawodowego i wspieraj innowacyjne środowisko pracy.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.