Artykuł partnerski stworzony we współpracy z sprawny.marketing .
Jeżeli zmieniasz pracę lub starasz się znaleźć nową, to właśnie CV jest najważniejszym dokumentem, którego potrzebujesz. Z badania, które przeprowadziła brytyjska spółka UCE GROUP LTD, wynika, że ponad połowa rekruterów (w mikro i małych firmach) potrzebuje zaledwie pół minuty, by przejrzeć życiorys potencjalnego kandydata (oczywiście pod kątem kluczowych informacji). Właśnie – kluczowe informacje, czyli jakie?
W tym artykule poruszam najważniejsze tematy i kwestie związane z tworzeniem, pisaniem i redagowaniem Twojego CV. Dzięki temu dowiesz się jak napisać dobre CV, które nie tylko będzie zawierało wszystkie ważne elementy, ale też nie zniknie pośród zgłoszeń innych kandydatów. 😉
Co to jest CV?
CV, czyli curriculum vitae (z łac. „bieg życia”, „przebieg życia”) to nic innego jak życiorys zawodowy, który pełni rolę Twojej wizytówki w trakcie poszukiwania lub zmiany pracy. Tworząc CV, pamiętaj, że może mieć ono jedno z kilku układów oraz wadach i zaletach każdego z nich:
1. Układ chronologiczny – informacje o wykształceniu i przebiegu pracy należy zamieścić w odwróconym porządku chronologicznym (opis stanowisk rozpoczynasz od bieżącego, a następnie cofasz się w przeszłość).
Zalety:
– czytelny, zrozumiały, przejrzysty, profesjonalny,
– łatwo jest znaleźć gotowe szablony do wypełnienia,
– przedstawia historię Twojej kariery zawodowej i opiera się na opisie wykonywanych wcześniej obowiązków.
Wady:
– trudno wyróżnić się z tłumu kandydatów,
– ewentualne luki w zatrudnieniu bądź przerwy w pracy od razu rzucają się w oczy.
2. Układ funkcjonalny – w tym układzie nie musisz podawać dat czy okresów swojego zatrudnienia, ponieważ skupiasz się na swoich umiejętnościach i kompetencjach.
Zalety:
– idealne rozwiązanie dla osób, które chcą się wyróżnić, jednocześnie nie mając bogatego doświadczenia zawodowego,
– pozwala ukryć ewentualne luki/przerwy w pracy.
Wady:
– niestety, ale może ono wzbudzić podejrzenia rekrutera (jest świadomy tego, że tego typu CV to też próba ukrycia pewnych szczegółów z Twojej kariery zawodowej).
3. Układ celowy – w tym układzie wymienia się tylko informacje pasujące do przedstawionej oferty pracy.
Zalety:
– najlepiej sprawdza się przy rekrutacji do konkretnej branży lub gdy chcesz całkowicie zmienić branżę, w której dotychczas pracowałeś,
– dopasowujesz się do danej firmy i oferty, co wyróżnia Cię z tłumu kandydatów.
Wady:
-nie sprawdzi się w momencie, gdy nie masz wystarczającego doświadczenia/ kompetencji odpowiadających wymaganiom danego stanowiska.
4. Kreatywne CV – ten układ wyróżnia się niestandardowym, oryginalnym szablonem utożsamianym z daną firmą czy stanowiskiem.
Zalety:
– pozwoli Ci się wyróżnić i przyciągnąć uwagę,
– świetnie sprawdzi się m.in. przy rekrutacji na stanowisko grafika,
– jest podkładką dla kreatywności i pomysłowości kandydata.
Wady:
– sprawdza się głównie w branżach kreatywnych – nie do końca sprawdzi się np. przy starcie na stanowisko specjalisty ds. finansów,
– czasem może być zbyt rozpraszającym rozwiązaniem przez formę, jaką przybiera (np. kolorowe porftolio).
5. Wersja europejska – uniwersalny layout uzupełniany podstawowymi informacjami, dostępny w darmowym serwisie Europass, który umożliwia poszukiwanie pracy we wszystkich państwach UE.
Źródło: https://europa.eu/europass/eportfolio/screen/cv-editor?lang=pl
Co powinno zawierać CV?
Rekruterzy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na Twoje doświadczenie zawodowe, w tym zajmowane przez Ciebie stanowiska czy obsługiwane programy i narzędzia. Wykształcenie czy odbyte kursy schodzą na drugi plan, ale tylko na samym początku, kiedy to rekruter „rzuca okiem” na Twoje CV. Jakie więc informacje należy zamieścić i jak napisać CV krok po kroku?
1. Dane osobowe i kontaktowe
Umieść tam m.in. swoją datę urodzenia, co umożliwi pracodawcy ustalenie Twojej klasy podatkowej. Ważne jest też aktualne miejsce zamieszkania (rekruter może wymagać, abyś był dostępny na miejscu „pod ręką”, lub też może zaproponować Ci home office).
W danych kontaktowych podaj swój numer telefonu oraz adres e-mail, który regularnie sprawdzasz. Pamiętaj też, by adres mailowy wyglądał profesjonalnie… 😉
[email protected]
[email protected] ✓
2. Zdjęcie
Pamiętaj, że zdjęcie automatycznie przyciąga uwagę. Rekruter, który ma przed sobą stertę przeróżnych CV, musi dokonać tzw. wstępnej selekcji. Wtedy szare, nudne czy nieopatrzone zdjęciem życiorysy mają ogromne szanse zginąć wśród innych aplikacji. Dlatego zapamiętaj – warto dodawać zdjęcie do swojego CV.
Jakie zdjęcie do CV wybrać? Najlepiej jest załączyć zdjęcie portretowe. Najważniejsze, aby była to fotografia wysokiej jakości, wyraźna i dość profesjonalna. Unikaj dodawania selfie z filtrem ze Snapchata czy zdjęcia w grupce znajomych. 😉
PORADA:
Jak zrobić zdjęcie do CV w warunkach domowych? Najlepiej po prostu lekko się uśmiechnąć. Pamiętaj też, że zdjęcie powinno być dobrze doświetlone, dlatego nie rób go wieczorem w ciemnym pokoju. Korzystniej też będzie zdecydować się na kolorową niż trochę ponurą, czarno-białą fotografię.
Tło Twojego zdjęcia powinno jasne — najbezpieczniejszym wyborem jest kolor biały, chociaż kolorowe tła też wracają do łask. Wszystko zależy też od tego, do jakiej branży aplikujesz. Inaczej będzie wyglądało zdjęcie pod ofertę w bankowości, a inaczej do branży eventowej czy kreatywnej. 🙂
3. Doświadczenie zawodowe
Jest to główny element, na podstawie którego rekruter będzie analizował Twoje CV. Wymień wszystkie stanowiska, na jakich dotychczas pracowałeś. Jeżeli jednak jesteś już od dawna aktywny zawodowo, to możesz pominąć mniej znaczące dla Twojej branży miejsca pracy (każdy od czegoś zaczynał, ale nie zawsze ma to jakąś wartość na późniejszych etapach życia).
Poinformuj m.in. o takich szczegółach, jak:
● nazwa stanowiska,
● miesiące/lata pracy,
● nazwa firmy oraz miasto/kraj, w którym się ona znajduje,
● opis stanowiska, a w szczególności zakres Twoich obowiązków bądź osiągnięcia zdobyte w pracy, którymi możesz się pochwalić (np. „współorganizowałem największą w Polsce konferencję marketingową I Love Marketing & Technology”).
PORADA:
W sytuacji, gdy nie posiadasz jeszcze żadnego doświadczenia zawodowego, możesz wpisać odbyte przez Ciebie praktyki zawodowe lub staże. W takim wypadku warto skorzystać z układu funkcjonalnego przy tworzeniu swojego CV. Tutaj nacisk kładzie się na umiejętności i kompetencje, a nie na samo doświadczenie zawodowe.
4. Umiejętności i kompetencje
Co wpisać w umiejętnościach w CV? Kompetencje warto podzielić na miękkie i twarde. Miękkie kompetencje są trudniejsze do zweryfikowania oraz wymagają od rekrutera bardziej subiektywnej oceny. Są to predyspozycje osobiste oraz interpersonalne, takie jak sumienność, kreatywność, łatwe nawiązywanie dobrych relacji z klientem czy umiejętność zarządzania zespołem.
Natomiast kompetencje twarde rekruter może łatwo zweryfikować. Są one częścią wiedzy merytorycznej, którą można zdobyć np. poprzez pracę, naukę, szkolenia czy kursy. Przykładowe kompetencje twarde to m.in. znajomość języka angielskiego na poziomie C1, dobra znajomość Photoshopa czy bardzo dobra znajomość programów z pakietu Office.
5. Osiągnięcia i certyfikaty
Jeżeli udało Ci się odbyć szkolenia bądź kursy potwierdzone certyfikatami, to umieść je właśnie w tym miejscu. Podaj informacje, jakie było to szkolenie, gdzie zostało zrealizowane oraz w jakim czasie.
PORADA:
Jeśli jesteś studentem, warto wpisać tu angażujące projekty czy zadania, w których brałeś udział. Mogłeś być starostą swojego roku, występować publicznie na łamach uczelni czy też koordynować pracę uczelnianego wolontariatu (zdobyte certyfikaty i osiągnięcia, koła naukowe, akademickie wyróżnienia itp.). Cokolwiek co pozwoliło Ci nauczyć się czegoś nowego, ma swoją wartość – szczególnie dla dobrego pracodawcy. 🙂
6. Wykształcenie
Skup się na najważniejszych informacjach. Nie ma konieczności podawania swojej pełnej ścieżki edukacji – np. wykształcenie podstawowe, gimnazjalne, średnie – chyba że są to ostatnie ukończone przez Ciebie szkoły. Wartość dodaną dla pracodawcy stanowią uczelniane aktywności, w których brałeś udział i które przyniosły coś konkretnego Twojej osobie – szczególnie jeśli te informacje są kluczowe w procesie selekcji kandydatów aplikujących na dane stanowisko.
7. Klauzula CV zgodna z RODO
Od 2018 roku (czyli od wejścia w nasze życie RODO) klauzula CV stała się wymogiem większości procesów rekrutacyjnych. Dodanie jej pozwala pracodawcy przetwarzać Twoje dane osobowe, które podałeś w CV. Dzięki niej rekruterzy mogą – zgodnie z prawem – wykorzystać Twoje zgłoszenie w procesie rekrutacji.
Klauzula: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. |
Chcesz wiedzieć coś o mnie?
Sekcja „O mnie” to kilka zdań o sobie, które umieszczasz tuż pod danymi osobowymi. Pełni rolę podsumowania zawodowego w CV. Co o sobie napisać?
Nie rozpisuj się za dużo na swój temat. Bądź szczery i unikaj koloryzowania rzeczywistości. Pamiętaj, że najlepiej będzie, jeśli Twoje umiejętności i mocne strony zamieszczone w sekcji „O mnie” będą pasowały do wymagań i opisu stanowiska, na które kandydujesz.
Jak długi powinien być opis? 3-4 zdania powinny w zupełności wystarczyć. Pochwal się swoim doświadczeniem i osiągnięciami, które udało Ci się dotychczas zdobyć. Pomyśl o tym, co dzięki Tobie zyskała dotychczasowa firma i jakie wyniki osiągałeś.
Jako student bądź osoba, która dopiero stawia swoje pierwsze kroki na rynku, możesz opisać swój plan na siebie. W jakim kierunku chcesz się rozwijać? Co chcesz rozwijać? Nakreśl potencjalnemu pracodawcy plan swojej kariery.
Jeśli masz profil na LinkedIn, koniecznie umieścić do niego link również w sekcji „O mnie”.
Jakie zainteresowania w CV wpisać?
Nie ma zasady, która mówi o bezwzględnej konieczności zamieszczania swoich zainteresowań w CV. Możesz pominąć ten element i skupić się pozostałych elementach swojego życiorysu.
Zainteresowania są jednak dość wartościową informacją dla rekrutera.
Jest to zarys Twojej osobowości, Twojego charakteru, a dzięki temu może być solidną podstawą do stworzenia pierwszego pozytywnego wrażenia (już na samym etapie analizowania Twojej kandydatury), a być może także nawiązania nici porozumienia na rozmowie kwalifikacyjnej.
Przedstawiając swoje hobby i zainteresowania, skup się na wybraniu takich, o których mógłbyś faktycznie wiele opowiedzieć. Opisując je, możesz (ale nie musisz) odnosić się do stanowiska, na które aplikujesz.
Przykłady:
● Rysowanie pobudza moją kreatywność, której nadmiary przelewam na papier.
● Uwielbiam podróże, ponieważ dzięki nim zdobywam nową wiedzę i rozwijam się na wielu płaszczyznach.
Pamiętaj jednak, że zbyt duża liczba zainteresowań niekoniecznie może być Twoją zaletą. Ma to duże znaczenie, gdy kandydujesz na stanowisko, na którym pracodawca wymaga wysokiej dyspozycyjności bądź pracy w weekendy.
Z drugiej strony wypisując tylko krótko dwa ogólnikowe zainteresowania (np. malowanie, jazda na rowerze) możesz sobie zaszkodzić, gdy wybrana przez Ciebie oferta wymaga kreatywności i pomysłowości.
PORADA:
Opisz te aktywności, które grają znaczącą rolę w Twoim życiu oraz takie, w których potrafisz odnaleźć siebie. Nie muszą być one związane stricte ze stanowiskiem, na które aplikujesz – warto jednak podkreślić, co dzięki nim zyskujesz na tle innych kandydatów i co Ci one dają.
Czego NIE pisać w CV?
Są też rzeczy, których należy unikać podczas tworzenia swojego życiorysu. Poniżej przedstawię Ci kilka z nich.
1. Osobiste informacje – waga,wzrost, poglądy polityczne czy religijne.
2. Powody zwolnienia/porzucenia dotychczasowej pracy – chyba że był to np. urlop macierzyński/tacierzyński lub choroba/poważny uraz.
3. Tzw. „wypełniacze” – lanie wody, by tylko zapełnić czymkolwiek sektory w CV, np. zamiast pisać: „na tym stanowisku zajmowałem się utrzymywaniem świetnych relacji z klientem, np. pytając o ich wrażenia i odczucia względem jednego z wielu naszych produktów, dzwoniąc regularnie czy też wysyłając maile i follow-upy zgodnie z zaplanowanym przeze mnie harmonogramem” lepiej napisz: „pozyskiwanie nowych klientów, kompleksowy customer service oraz staranna obsługa przed i posprzedażowa”.
4. Kłamstwa – kiedy nakłamałeś w CV, fatalnie wygląda to później na rozmowie kwalifikacyjnej, zwłaszcza że rekruter z łatwością jest w stanie wychwycić wszelkie przeinaczenia. Przykładowo: kłamstwo – „praca z Excelem na zaawansowanym poziomie”, rzeczywistość – „no ogólnie to umiem zrobić kilka tabelek i zsumować parę wierszy”.
5. Błędy ortograficzne i gramatyczne – pamiętaj, aby sprawdzić pod tym kątem swój finalny dokument.
6. Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych – zgoda ta jest niezbędnym elementem Twojego CV.
7. Selfie „z rąsi” – zdjęcie powinno być wyraźne i profesjonalnie wykonane.
8. Błędne formatowanie dokumentu – pamiętaj o prostym nazwaniu pliku (np. „CV Marcelina Felerska”, a nie „dfsdfswr 1”) oraz o jego odpowiednim sformatowaniu. Najlepiej, aby był to plik .pdf – utrudnia on nanoszenie jakichkolwiek zmian oraz jest dokumentem prostym i uniwersalnym w przeglądaniu.
Przykładowe programy i szablony
Podczas tworzenia CV z pomocą przychodzą edytory tekstu oraz strony z gotowymi szablonami. Z jakich szablonów do tworzenia CV warto skorzystać?
1. Program Microsoft Word oferuje gotowe już szablony do tworzenia CV, które wystarczy odpowiednio uzupełnić oraz spersonalizować według własnych preferencji.
2. Wiele ciekawych darmowych szablonów proponuje też Canva. Wybór jest przeogromny oraz pozwala na stworzenie naprawdę oryginalnego i profesjonalnego dokumentu.
Źródło: https://www.canva.com/pl_pl/cv/szablony/
3. Trzecią stroną, którą mogę polecić przy tworzeniu swojego życiorysu, jest CraftCV.
Źródło: https://craft-cv.com/generator/?cvid=2909017&l=pl#legacy
Podsumowanie
Twoje CV powinno być krótkie, schludne, ale też konkretne. Postaraj się, aby było zwięzłe. Wystarczającą ilością miejsca powinna być strona A4, chociaż dla niektórych jest to za mało. 🙂 Optymalna ilość stron w CV to jedna lub dwie, jednak osoby z bogatszym życiorysem mogą rozpisać się nawet i na 10 stron. Wszystko zależy od tego, czym możesz się pochwalić oraz na jakie stanowisko kandydujesz.
Zadbaj o odpowiedni wygląd i formatowanie swojego CV – powinno być ono schludne i czytelne dla potencjalnego rekrutera. Skorzystaj z gotowych szablonów, aby łatwiej było Ci zachować spójność dokumentu.
Pamiętaj też, aby aplikować w odpowiednim miejscu – to już kwestia, która zależy od pracodawcy. Jedni będą chcieli, abyś wypełnił przygotowany przez nich formularz, inni poproszą Cię o przesłanie CV drogą mailową, a jeszcze inni skorzystają z zewnętrznych platform rekrutacyjnych.
Pierwsze wrażenie to połowa sukcesu, a odpowiednio przygotowane CV na pewno Ci
je zapewni. 🙂
Marcelina Felerska
W sprawny.marketing jestem osobą pierwszego kontaktu. Odpowiadam za obsługę klienta i jego wsparcie przed, w trakcie oraz po procesie sprzedażowym. Swoją pracę opieram na dobrych relacjach i dbaniu o płynną komunikację między firmą a klientem. Prywatnie studiuję zarządzanie w marketingu i interesuję się komunikacją w szeroko pojętych social mediach.