Digital Marketing Manager – Kto to. Zakres obowiązków

Sprawdź, czym zajmuje się Digital Marketing Manager. Tutaj przedstawiamy, jaką wiedzę i umiejętności powinna posiadać osoba, która chce rekrutować na to stanowisko. Zweryfikuj z nami, czego możesz wymagać od potencjalnych kandydatów.

Digital Marketing – co to jest?

To marketing cyfrowy, dotyczy wszystkich działań marketingowych, w których wykorzystuje się urządzenia elektroniczne oraz Internet. Tutaj prowadzone są działania na wszystkich kanałach cyfrowych w tym wyszukiwarki, media społecznościowe, witryny internetowe, czy e-mail. Czyli wszystkie kanały, którymi możemy szybko dotrzeć do potencjalnego klienta. Zapotrzebowanie na to stanowisko będzie rosło. Raporty z 2019 roku wskazują na to, że już 79%  populacji korzysta z Internetu, natomiast 47% użytkowników działa aktywnie w mediach społecznościowych.

Sprawdź również: Zapytaliśmy 20 znanych polskich ekspertów branży E-commerce & Digital o ich przykładowe pytaniania rekrutacyjne. O co pytają, gdy starasz się o pracę w Allegro, Decathlon i Sephora?

Jakie są obowiązki na stanowisku Digital Marketing Manager?

Ostateczny wykaz obowiązków zależy od wymagań firmy. Jednak najczęściej w zakresie obowiązków jest:

  • planowanie oraz koordynowanie projektów digitalowych (czyli akcji reklamowych w różnych mediach internetowych)
  • wdrażanie i zarządzanie kampaniami marketingowymi promującymi firmę i jej usługi
  • budowanie świadomości marki wśród konsumentów
  • samodzielna organizacja pracy własnej
  • nadzór nad pracą innych osób
  • współpraca z osobami uczestniczącymi w projektach, czyli specjalistami od UX, Ul, a także developerami, programistami

Inne możliwe nazwy tego stanowiska

  • Manager ds. e-Marketingu
  • Manager ds. Marketingu Online
  • Manager Marketingu Interaktywnego

Ważne umiejętności Digital Managera

  • praktyczna znajomość narzędzi, takich jak: Google Analytics, narzędzia do e-mail marketingu i inne
  • znajomość zasad działania kanałów komunikacji marketingowej
  • znajomość zasad działań z zakresu SEO i SEM
  • łatwość w nawiązywaniu kontaktów
  • umiejętność pracy pod presją czasu
  • umiejętność pracy w grupie
  • umiejętności zarządzania zespołem
  • umiejętność strategicznego myślenia
  • zdolności przywódcze, ponieważ ta praca wymaga wywierania wpływu na innych
  • bardzo dobre umiejętności pisania i wypowiadania się

Cechy idealnego kandydata

  • wykazuje odporność na stres
  • interesują go nowinki z zakresu marketingu
  • lubi ludzi i pracę w grupie
  • jest odważny i nie boi się testować nowych rozwiązań

Co jeszcze powinien robić Specjalista ds. Digital Marketingu?

Oprócz prowadzenia kampanii reklamowych powinien również identyfikować i oceniać nowe technologie cyfrowe, które mógłby wykorzystać w swoich projektach. Taka osoba korzysta z wielu narzędzi analityki internetowej w celu pomiaru ruchu na stronie przedsiębiorstwa. Te działania pozwalają mu na optymalizację kampanii marketingowych, marketingu e-mail oraz działań w mediach społecznościowych, reklam displayowych oraz wyszukiwań. Głównym, priorytetowym zadaniem tej osoby, jest kierowanie konsumentami w celu poprawy rozpoznawalności marki oraz budowanie zaufania, a docelowo poparcie chęci zakupu.

Marketer digital powinien być odpowiedzialny za wzrost świadomości marki oraz zwiększenie sprzedaży na wszystkich kanałów cyfrowych. Ważne są tutaj kanały płatne oraz bezpłatne. Wyniki swoich działań wskażą im wskaźniki wydajności KPI.

Więcej na temat Marketingu Online

Digital marketing, w wolnym tłumaczeniu oznacza marketing cyfrowy. Jest to pojęcie szersze, niż marketing internetowy, ponieważ ten cyfrowy, oprócz rozwiązań internetowych może wykorzystywać również SMS-y czy MMS-y. Jest on także ściśle powiązany z optymalizacją treści. Jego zadaniem jest dotarcie do szerszego grona odbiorców w możliwe najszybszy i najtańszy sposób. Ale to nie jedyny powód, dla którego coraz częściej wypiera on również tradycyjny marketing. Decyzja związana z wdrożeniem digital marketingu niesie za sobą bardzo wiele korzyści, ale również możliwości. W jego skład wchodzi bowiem min.:

  • SEM

Płatne wyszukiwanie lub reklama typu pay-per-click (PPC) zwykle odnosi się do sponsorowanego wyniku u góry lub z boku strony wyników wyszukiwania (SERP). Reklamy te rozliczane są za każde kliknięcie i można je dostosować tak, aby były wyświetlane po wprowadzeniu określonych wyszukiwanych haseł, dzięki czemu reklamy są kierowane do odbiorców, którzy szukają czegoś konkretnego. Reklamy te mogą być niezwykle skuteczne, ponieważ opierają się na danych zebranych z zachowań poszczególnych osób w Internecie i są wykorzystywane do zwiększania ruchu w witrynie poprzez wyświetlanie odpowiednich reklam właściwym osobom we właściwym czasie. W ramach tego obszaru jest również retargeting czy remarketing.

  • SEO

SEO to proces optymalizacji treści, konfiguracji technicznej witryny w celu budowy widoczności i rozwoju zasięgu Twojej witryny. Dzięki SEO możesz przyciągać odwiedzających do Twojej witryny. Chociaż PPC i retargeting mają swoje miejsce, organiczny ruch online uzyskany dzięki optymalizacji wyszukiwarek ma ogromny wpływ na rankingi wyszukiwania, a co za tym idzie, na ruch organiczny w witrynie. Używając słów kluczowych i fraz, możesz użyć SEO, aby znacznie zwiększyć widoczność i nawiązać trwałe relacje z klientami. SEO definiuje się jako zwiększenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania online, a tym samym jej organicznego ruchu w witrynie, za pomocą popularnych słów kluczowych i fraz. Silne strategie SEO mają ogromny wpływ na cyfrowe kampanie marketingowe, ponieważ widoczność jest pierwszym krokiem do trwałej relacji z klientem.

  • Social Media

Klucz do skutecznego marketingu w mediach społecznościowych wykracza daleko poza samo posiadanie aktywnych kont w mediach społecznościowych. Musisz także wplatać elementy społecznościowe w każdy aspekt swoich działań marketingowych, aby stworzyć jak najwięcej możliwości udostępniania w sieci peer-to-peer. Im bardziej Twoi odbiorcy są zainspirowani do zaangażowania się w Twoje treści, tym większe jest prawdopodobieństwo, że je udostępnią, potencjalnie inspirując ich rówieśników do zostania klientami.

  • Content Marketing

Skuteczny content marketing nie ma charakteru reklamowego, ale służy raczej edukacji i inspiracji konsumentów poszukujących informacji. Oferowanie treści, które są odpowiednie dla odbiorców, może zapewnić Ci pozycję lidera myśli i godnego zaufania źródła informacji, zmniejszając prawdopodobieństwo, że Twoje inne działania marketingowe zostaną utracone w statyce. W erze samodzielnego kupującego marketing treści uzyskuje trzy razy więcej potencjalnych klientów niż płatne reklamy w wyszukiwarce, więc jest wart dodatkowego wysiłku.

  • E-mail Marketing

Po ponad dwóch dekadach poczta elektroniczna jest nadal najszybszym i najbardziej bezpośrednim sposobem dotarcia do klientów z krytycznymi informacjami. Obecnie udane kampanie e-mailowe muszą być niezwykle angażujące, trafne, pouczające i zabawne, aby nie zostały zatopione w skrzynce odbiorczej klienta. Aby odnieść sukces, Twoje e-maile marketingowe powinny spełniać pięć podstawowych cech. Muszą być godne zaufania, odpowiednie, komunikatywne, skoordynowane w różnych kanałach i strategiczne.

  • Mobile Marketing
  • Marketing automation

Żeby zrozumieć zakres tego pojęcia, warto je przetłumaczyć. Co to znaczy digital? To słowo z angielskiego najlepiej przetłumaczyć jako „cyfrowy”. A zatem digital marketing – jak sama nazwa wskazuje – to działalność reklamowa oparta na właśnie formatach cyfrowych. De facto sprowadza się to do wszelkich promocyjnych aktywności firm w Internecie. W ramach sieci internetowej możesz dzielić swoje aktywności na te bardziej zorientowane na użytkowników komputerów stacjonarnych lub mobilnych, a także dokonywać innego podziału według potrzeb. W istocie jednak – tam, gdzie Internet – tam i digital marketing, który ma wiele płaszczyzn.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.