SEM Specialist – Kto to. Zakres obowiązków Specjalisty SEM

Bardzo dobrze poprowadzona kampania płatnej reklamy w wyszukiwarkach szybko przyniesie firmie zyski. jednak, aby było to możliwe, taką kampanię musi poprowadzić specjalista. Sprawdź z nami, czym dokładnie zajmuje się specjalista SEM i jakie powinien mieć umiejętności.

Co to jest SEM?

Marketing w wyszukiwarkach odnosi się do praktyk wykorzystywania wyszukiwarek (takich jak Google, Yahoo lub Bing) do marketingu i reklamowania firmy za pomocą witryny internetowej. Odbywa się to zarówno przez ruch organiczny (SEO), jak i płatny (PPC).

Specjaliści SEM działają na różnych wyszukiwarkach internetowych oraz znają zasadę ich rankingowania. Oprócz tego pomagają w planowaniu oraz zarządzaniu kampaniami reklamowymi online. Zajmują się aktualizacją witryn internetowych, wzbogacają je o nowe technologie, działają z reklamą na blogach, kanałach RSS oraz zarządzają wydatkami SEM.

Sprawdź również: Zapytaliśmy 20 znanych polskich ekspertów branży E-commerce & Digital o ich przykładowe pytaniania rekrutacyjne. O co pytają, gdy starasz się o pracę w Allegro, Decathlon i Sephora?

Czym jest ranking wyszukiwarek?

Ranking wyszukiwarek odnosi się do kolejności, w jakiej każda witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce takiej jak Google. Każda strona wyników zawiera zwykle około 10 witryn internetowych, im bliżej pierwszej pozycji, tym oczywiście lepiej, bo dostarczany jest większy traffic do witryny.

Specjalista SEM

Głównym obowiązkiem specjalisty SEM jest tworzenie strategii we wiodących wyszukiwarkach oraz opracowanie i testowanie nowych słów kluczowych. Są odpowiedzialni za prowadzone kampanie Pay-Per-Click Na bieżąco analizują dane kliknięć i prowadzą badania.

Dodatkowo specjaliści SEM powinni mieć umiejętności techniczne, sprawnie działać w języku HTML, poprawnie używać języka CSS oraz rozumieć projektowanie i użyteczność stron www. Oczywiście muszą znać i rozumieć zasady działania marketingu w internecie.

Dziedzina marketingu internetowego gwałtownie się zmienia. Dlatego osoba ta powinna być otwarta na przyswajanie nowej wiedzy, śledzić zmiany i czasopisma branżowe. Powinna wciąż się rozwijać i nie bać się zmian.

Obowiązki specjalisty SEM

  • Buduje i optymalizuje kampanie reklamowe w wyszukiwarkach
  • Zarządza kosztami kampanii, jest odpowiedzialny za maksymalizację wyników w określonych budżetach
  • Przeprowadza testy, zbiera dane i analizuje je. Identyfikuje z obecnymi trendami, w celu osiągnięcia maksymalnego przychodu z kampanii
  • Śledzi, raportuje oraz analizuje wyniki kampanii PPC
  • Rozwija i optymalizuje płatne słowa kluczowe
  • Bada oraz analizuje linki reklamowe konkurencji

Umiejętności specjalisty SEM?

  • Umiejętności organizacyjne

Dobry SEM-owiec musi obsługiwać wiele projektów, dotrzymując wielu terminów jednocześnie. Silne umiejętności organizacyjne są kluczem do efektywnego śledzenia wszystkich kampanii. Niezbędna jest umiejętność wykonywania wielu zadań jednocześnie i ustalania priorytetów w miarę pojawiania się nowych projektów.

  • Umiejętności technologiczne

Choćby podstawowa znajomość HTML czy CSS i znajomośći technik projektowania stron internetowych jest kluczowa dla specjalisty SEM. Zrozumienie, jak działają strony internetowe, ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia, jak działają rankingi wyszukiwarek.

  • SEO

Ogromną częścią SEM jest również optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO). Zrozumienie, jak działa optymalizacja wyszukiwarek w odniesieniu do rankingów witryn, jest koniecznością. Specjalista SEM musi mieć dogłębną wiedzę na temat optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Muszą na bieżąco śledzić ranking stron w wyszukiwarkach. Muszą wiedzieć, jak jakość treści i liczba słów kluczowych współdziałają ze sobą, aby poprawić rankingi i wykorzystać te informacje do ulepszenia rankingów organicznych.

  • Pay-Per-Click (PPC)

PPC to reklama płatna w wyszukiwarkach. Zrozumienie, jak korzystać z reklam PPC w połączeniu z SEO, jest kluczem do odniesienia sukcesu jako specjalista SEM.

  • Lekkie pióro

Specjalista SEM może nie być bezpośrednio odpowiedzialny za tworzenie treści, ale umiejętność posługiwania się słowami kluczowymi i umiejętność tworzenia treści jest więcej niż korzystna dla kariery w SEM.

  • Wysokie umiejętności komunikacyjne

Specjalista SEM jest częścią zespołu składającego się z wielu specjalistów. Projektanci stron internetowych, copywiterzy, content managerowie i prawdopodobnie klienci. Musi mieć umiejętność skutecznego komunikowania się zarówno werbalnie, jak i za pośrednictwem poczty e-mail lub komunikatorów.

  • Umiejętności analityczne

Umysł analityczny jest absolutną koniecznością, ponieważ specjalista SEM będzie badał traffic w witrynie i używał ststemów analitycznych, aby określić, co jest skuteczne w zwiększaniu ruchu, a co nie.

Podsumowaując, dobry SEM-ita

  • Ma potwierdzone doświadczenie w zarządzaniu kampaniami PPC w Google, Yahoo i Bing
  • Praktyczne doświadczenie w narzędziach do analityki internetowej (np. Google Analytics)
  • Wysoko rozwinięte umiejętności analityczne
  • Doświadczenie w przeprowadzaniu testów A/B
  • Doświadczenie w optymalizacji współczynnika konwersji (CRO)
  • Posiada praktyczną znajomość HTML, CSS i JavaScript

 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.