Przebranżowienie się w branży Digital, czyli zmiana kursu kariery w 5. krokach

Zmiana ścieżki rozwoju zawodowego w obecnym świecie nie jest już niczym zaskakującym. Okazuje się, że coraz więcej osób decyduje się na odważny krok jakim jest przebranżowienie się i pokierowanie swojej kariery w innym kierunku, który gwarantuje inne możliwości.

W mocno cyfrowym świecie coraz częściej zauważa się zwrócenie się specjalistów ku branży digital, na której to buduje się nowoczesny biznes. Dla niektórych może to być szansa na ponowne zaistnienie w sferze zawodowej, dla innych uzyskanie wcześniej nieposiadanych umiejętności, które wraz z tymi nabytymi lata wcześniej mogą zapoczątkować tworzenie się nowych specjalizacji i rozwiązań.

Najtrudniejszy pierwszy krok

Kilka istotnych czynników stoi za tą rewolucyjną decyzją zmiany i są to:

  • chęć zmiany branży
  • chęć nabycia nowych umiejętności
  • wypalenie zawodowe
  • brak możliwości rozwoju w swojej dziedzinie
  • perspektywa lepszych zarobków
  • zmiana pracy wymuszona sytuacją na rynku pracy bądź kryzysową (np. pandemia)

Tym co wstrzymuje człowieka przed podjęciem kroku ku zmianie jest bardzo często wiek lub obawa przed brakiem wymaganych kompetencji. Śledząc dynamikę rynku pracy można z całą pewnością stwierdzić, że regularne przebranżowienie się w pewnym momencie życia będzie po prostu stałą. Pokusimy się nawet o stwierdzenie, że w przyszłości będziemy to robić wielokrotnie w trakcie życia. Dlatego mimo wszystko warto spróbować i zobaczyć co z tego wyjdzie. A jak to zrobić bezboleśnie? Przed Tobą 5 kroków na przebranżowienie się.

1. Określ to kim jesteś

Zrób wykaz swoich kompetencji z zaznaczeniem braków w tych dziedzinach, których znajomość w branży digital jest wręcz wymagana. Na podstawie takiego bilansu zobaczysz gdzie Twoje obecne kompetencje i doświadczenie może się sprawdzić, a czego musisz się nauczyć by je wzmocnić. To nie jest tak, że wymaga się od Ciebie nauki od postaw, to błędne myślenie! Twoje szlifowane przez lata umiejętności są niezwykle cenne, należy je jedynie dostosować do digitalowego świata. Brzmi już trochę mniej strasznie, prawda?

2. Badania rynku pracy

Sprawdź kto i gdzie jest poszukiwany. Nie rób nic na siłę, nawet jeżeli jakieś stanowisko wydaje Ci się ciekawe najpierw lepiej mu się przyjrzyj. Nie bierz pod uwagę takich, które wymagają od Ciebie nauki rzeczy, które przychodzą Ci z ogromnym trudem. Szkoda na to Twojego czasu i energii. Skup się na tym co naprawdę Ciebie interesuje. Czasem zmiana branży będzie wymagała od Ciebie zaliczenia kursu, który zapewni Ci wymaganą wiedzę praktyczną i teoretyczną, a w innym przypadku zgłębienia tematu w literaturze. To dobre aktywizujące działania, które rozpalą w Tobie nowe pokłady energii i zmobilizują do zdobywania wiedzy.

Możesz też, co zalecamy, podpytać o możliwości u znajomych wykonujących podobną pracę w dziedzinie szeroko pojętego digitalu. Nie bój się pytać. Uzyskane dane pomogą Ci w podjęciu decyzji i wprowadzeniu istotnych zmian do Twojego doświadczenia. Myśl o swoich kontaktach jako o przepustce do dalszej kariery. Jeżeli Ty, specjalista w swojej dziedzinie z długim stażem i ciekawymi projektami w portfolio, zakomunikujesz swojej sieci kontaktów, że rozszerzasz kompetencje o umiejętności digitalowe to może zapewnisz sobie nową pracę szybciej niż myślisz. Pamiętaj, to nie jest tak, że to wszystko czego się nauczyłeś jest bezużyteczne. Przeciwnie, to ogromna wartość dla każdego pracodawcy. Twoje kompetencje są bardzo cenne, a jeżeli szukasz możliwości na łączenie ich z cyfrowym biznesem to dla Ciebie tylko lepiej.

3. Weryfikacja stanowisk i ich charakterystyka

Zadaj sobie najważniejsze pytanie – w jakim zawodzie siebie widzisz. A teraz zrób kolejny krok, czyli sprawdź czy to dla Ciebie. Wchodząc głębiej w stanowisko zauważysz z czym się ono naprawdę wiąże np. zarządzanie komunikacją w social mediach to nie tylko pisanie krótkich tekstów i publikacja postów. To także przygotowanie warstwy graficznej więc tu będzie wymagana praca w dedykowanych temu programach lub zlecanie tych działań grafikowi. Poczekaj, to nie koniec. Będziesz analizował ruch, tworzył płatne kampanie oparte na targetowanych odbiorcach i badał ich skuteczność. Jeżeli w trakcie Twoich poszukiwań okaże się, że przebranżowienie się niesie dla Ciebie więcej minusów niż plusów to przyjrzyj się swojej dotychczasowej pracy z innej perspektywy. Pozostanie w niej może wcale nie będzie takie złe, ale też nie znaczy, że masz przestać się rozwijać. Może po takim ćwiczeniu zaimplementujesz nowe rozwiązania na swoim obecnym stanowisku i zbudujesz je jako bardziej digitalowe?

4. Kwestie finansowe

Pamiętaj też o tym, że przebranżowienie szczególnie na początku może wiązać się z obniżeniem stanowiska i wynagrodzenia. Pytanie czy jesteś na to gotowy? Krok ten nie musi być bolesny jeżeli wcześniej zabezpieczysz się finansowo. Zyskasz tym samym komfort we wdrażaniu się w nowej dziedzinie i na nowym stanowisku nie martwiąc się o utrzymanie. Możesz też zadziałać inaczej i po wyszkoleniu się w nowej roli, możesz spróbować podziałać jako wolny strzelec przy projektach w innych firmach równolegle utrzymują etat. W ten sposób przy mniejszym ryzyku sprawdzisz czy to na pewno zajęcie dla Ciebie. Może okazać się też tak, że praca na projektach będzie dla Ciebie idealna i porzucisz etat na rzecz większej wolności i elastyczności, a różnorodni klienci zapewnią Ci ciekawe i niepowtarzalne zadania.

5. Poszukiwanie pracy w digital’u

Masz swoje długoletnie cenne doświadczenie, posiadasz portfolio projektów i referencji, samodzielnie zadbałeś o uzyskanie dodatkowych cyfrowych kompetencji, jesteś zmotywowany i masz na siebie plan. Wygląda na to, że jesteś dobrze przygotowany do zmiany pracy. Przygotuj swoje CV ze wskazaniem na nowe digitalowe kompetencje, które przy wykorzystaniu innych talentów będą olbrzymią wartością dla nowego pracodawcy. List motywacyjny dołączony do CV będzie świetnym tłem do Twojej historii, w którym to opiszesz swoją potrzebę zmiany kariery i świadomość dodatkowej pracy, którą musiałeś z tego tytułu wykonać.

Przebranżowienie się niesie ze sobą ryzyko, ale też ogromne szanse na zawodowe odbicie się w wielce atrakcyjnym i dynamicznym kierunku, który daje niezliczone możliwości rozwoju. Ale aby zrobić to z sukcesem zadaj sobie kilka pytań o to, czego oczekujesz od pracy i jakie masz perspektywy na obecnym stanowisku oraz jak się kształtuje przyszłość branży w której pracujesz. Odpowiedzi na te pytania wskażą Ci kierunki do rozwoju własnej kariery. Zmiana branży wymaga też bardzo dużo mobilizacji i chęci do samodzielnej nauki, na którą przeznaczysz swój wolny czas. A jeżeli to okaże się niewystarczające to kursy i szkolenia będą mądrym rozwiązaniem. Wszystko to wymaga czasu i dodatkowych pieniędzy, ale w dłuższej perspektywie może się opłacić.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.