Program poleceń pracowniczych, czyli jak rekrutować wykorzystując sieć kontaktów?

Rekrutacja może być prosta. Odważne stwierdzenie jak na początek, ale udowodnimy Ci, że możesz zaoszczędzić sobie trochę czasu szczególnie na jej początkowych etapach. Po publikacji ogłoszenia o pracę możesz otrzymać duże ilości CV, a ich selekcja potrafi być prawdziwym wyzwaniem.

A czy zastanawiałeś się kiedykolwiek nad podejściem do rekrutacji od trochę innej strony? Jakie efekty może przynieść wsparcie obecnych pracowników? Każdy z nich ma przecież wśród swoich kontaktów specjalistów jakiejś dziedziny i prawdziwe talenty. Dzięki ich wsparciu jesteś być może o krok od znalezienia świetnego pracownika.

Program poleceń pracowniczych

Programy poleceń pracowniczych (employee referral) stają się coraz bardziej widoczne w organizacjach a osoby, które się w nie angażują coraz lepiej wynagradzane. Jak to wygląda od zaplecza? Pracownicy w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę dotyczące Twojej firmy, mogą do działu HR wysłać CV swojego znajomego, którego uważają za odpowiedniego kandydata na to stanowisko. W najlepszym razie każda ze stron: polecający – polecany – pracodawca, wyjdą z takiej współpracy z jakąś korzyścią. Pracodawca otrzyma dobrego specjalistę w krótkim czasie, polecany nową pracę, a polecający? Dla osób, które polecają pracowników zazwyczaj wiąże się to z dodatkową nagrodą finansową, ale pod pewnym warunkiem.

Głównie jest to utrzymanie się nowego pracownika na tym stanowisku przez wyznaczony okres czasu. Tego typu rozwiązanie niezwykle skraca ścieżkę rekrutacji oszczędzając Twój czas i pieniądze. Może pójść jeszcze łatwiej jeżeli Twój pracownik jest szczerze zadowolony z pracy u Ciebie i na zewnątrz firmy pełni rolę jej ambasadora. Dla osoba polecanej możesz stać się atrakcyjną opcją dzięki takim prywatnym rozmowom, w których to pracownik sobie firmę chwali i informuje ile dzięki niej zyskał. Jak pokazują badania serwisu Glassdoor, propozycję pracy z polecenia przyjmuje od 2,6% do 6,6% osób. Jak więc przygotować atrakcyjny program poleceń pracowniczych, aby Twoi pracownicy chętnie proponowali swoich znajomych specjalistów do pracy w Twojej firmie?

1. Zdefiniuj proces

Na początku należy ustalić pewne reguły. Czy chcesz aby pracownicy zaczęli nadsyłać swoje propozycje w momencie startu rekrutacji, czy poczekasz na aplikacje z nimi niezwiązane i zweryfikujesz ich jakość? A może zależy Ci na czasie i szybkość zgłoszeń? Wtedy, aby znacząco skrócić czas poszukiwań, możesz już na początku procesu poprosić o propozycje kandydatów od swoich pracowników.

Może też  program poleceń pracowniczych w Twojej firmie nigdy nie istniał i opierałeś się na standardowych rozwiązaniach rekrutacyjnych? Zauważyłeś jednak, że ostatnio coraz trudniej znaleźć odpowiednich kandydatów, a na rynku wśród osób poszukujących pracy jest deficyty specjalistów z pożądanymi przez Ciebie umiejętnościami. To sygnał aby o pomoc poprosić pracowników, którzy przeszukają swoje listy kontaktów i wrócą do Ciebie z ciekawymi kandydaturami.

2. Prezentacja programu w firmie

Skuteczność programu zależy od zaangażowania Twoich pracowników ten proces.
Dlatego, żeby działać szybko i precyzyjnie musisz określić kilka rzeczy i w czytelny sposób przedstawić jego założenia, czyli:

  • Jak polecić kandydata? Wysyłka aplikacji musi być intuicyjna i prosta w obsłudze. Nie wymagaj od pracowników wypełniania skomplikowanych formularzy. Niech będzie to najkrótsza ścieżka z możliwych wymagająca tylko wysłania CV lub linku do konta na LinkedIn.
  • Zdefiniuj potrzebę, czyli określ wymagania stanowiska tj. preferowane doświadczenie i pożądane kwalifikacje. Opisz środowisko pracy i benefity jakie proponujesz oraz wskaż ścieżki rozwoju.
  • Zakomunikuj wolne wakaty poprzez czytelne komunikaty. W tym celu najlepiej sprawdzą się e-maile, które możesz wysyłać do pracowników z pakietem wszystkich informacji. Jeżeli chcesz rozszerzyć obszar działań możesz rozpatrzeć wysyłkę takiego komunikatu również do swoich partnerów biznesowych.
  • Oceń dostarczone aplikacje. Po weryfikacji nadesłanych CV skontaktujesz się z kandydatami i wprowadzisz ich w standardową ścieżkę rekrutacyjną; umówisz się na rozmowę i jeżeli tego wymaga sytuacja to również sprawdzisz deklarowane kwalifikacje.

3. Jak zachęcać do poleceń

Twoi pracownicy nie zawsze muszą chcieć się angażować w polecanie pracowników. Czasem wynika to z wielości obowiązków służbowych i braku czasu na przyjrzenie się tematowi.

W takim przypadku e-mail rekrutacyjny może zostać przez nich po prostu zignorowany. Ale są sposoby, dzięki którym może on zostać dostrzeżony i wzięty na poważnie pod uwagę.

Najczęstszą formą wynagradzania za polecenia pracownicze jest dodatkowa premia. Aby zdobyć zainteresowanie musisz to wszystko prosto opisać i wyjaśnić na jakiej zasadzie będzie ona udzielana. Premia może być uwarunkowana rodzajem stanowiska i tak np. dla osób niższego szczebla lub których obowiązki związane są głównie z kompetencjami miękkimi możesz ustalić niższą premię, niż dla osób związanych ze ściśle specjalistycznymi dziedzinami, jak UX designerzy i programiści.

Wiąże się to z tym, iż na rynku pracy od pewnego czasu rejestruje się deficyt talentów tych właśnie dziedzin i standardowa ich rekrutacja nie jest w stanie zapełnić wakatu. Oczywiście w programie poleceń pracowniczych nie o samo pozyskanie kandydatach chodzi, a głównie o utrzymanie go w firmie. Dlatego stosuje się pewne dodatkowe założenia, że premia zostanie wypłacona polecającemu w momencie, gdy jego kandydat zostanie w firmie np. przez 3 miesiące.

Oprócz bonusów finansowych możesz też stosować inne zachęty w postaci biletów do kina, kart podarunkowych, dodatkowego dnia wolnego. To jak zdefiniujesz swój program poleceń pracowniczych zależy od Ciebie. Modyfikuj go w zależności od potrzeb.

4. Badanie poleceń i wyniki

Aby sprawdzić czy system poleceń pracowniczych działa i dostarcza Ci odpowiednich kandydatów, musisz stale analizować tę ścieżkę rekrutacyjną, tak jak robisz to z każdą inną. Przeanalizuj ilość osób poleconych względem poleconych zatrudnionych. Przyjrzyj się ile osób poleca pracowników i jaka jest jakość tych zgłoszeń. Jeżeli na konkretnych stanowiskach ten system się z powodzeniem sprawdza, to być może zrezygnujesz ze standardowej rekrutacji przy kolejnych w ich zakresie, zaoszczędzając jednocześnie czas i pieniądze.

Jeżeli jednak odzew jest słaby i kandydatów z poleceń jest dużo mniej niż pierwotnie zakładałeś, to przyjrzyj się samemu programowi oraz zbadaj nastroje panujące w firmie. Może blokada przed poleceniem wynika z faktu, że pracownicy nie są zadowoleni ze swojej pracy i nie widzą sensu jej swoim znajomym.

Wady programu poleceń pracowniczych

Wszystko brzmi świetnie. Wydaje się, że program może się naprawdę przysłużyć Twojej firmie i wesprzeć procesy rekrutacyjne. Ale wszystko ma swoją drugą stronę, tak również program poleceń pracowniczych ma swoje wady.

Pracownicy zazwyczaj proponują kandydatów podobnych do nich samych co wpływa na brak różnorodności w Twoich strukturach zatrudnienia. Często są to osoby o łączących je poglądach, a to już jeden krok od tworzenia homogenicznych grup ludzi. Pytanie, czy warto iść tą drogą porzucając różnorodność, która sama w sobie niesie wiele korzyści. Oskarżenia o nepotyzm staną się standardem, gdy program poleceń pracowniczych będziesz kierował tylko do konkretnych osób lub grup, nie dając innym szansy skorzystania z jego możliwości.

Brak transparentności i komunikacji to kolejna wada programu. Pracownik polecił kogoś do Twojej firmy o czym również powiadomił polecaną osobę i cisza. Kandydat czeka na odzew, bo widział w propozycji atrakcyjną szansę na zatrudnienie w ciekawej firmie, ale nikt się z nim nie kontaktuje od tygodni, Nagle okazuje się, że na to stanowisko został zatrudniony ktoś z innego polecenia. Wygląda to nieprofesjonalnie, bo teoretycznie otwierasz drzwi, ale nie ma w progu nikogo, kto może udzielić jakichkolwiek informacji. Jeżeli decydujesz się na program poleceń pracowniczych to zadbaj o jego szeroką komunikację do pracowników oraz do osób poleconych.

Jak nakłonić do poleceń pracowniczych? Sprawdź nasze przykłady!

Jeżeli planujesz wdrożenie tego narzędzia w swoich strukturach, ale potrzebujesz inspiracji i wskazówek to prezentujemy Ci listę kilku pracodawców, których programy poleceń pracowniczych szczególnie przypadły nam do gustu i uważamy, że są dobrym punktem odniesienia.

PwC


Program poleceń pracowniczych skierowany jest do byłych pracowników firmy oraz uczestników programu Alumnów tj. osób, które mimo tego, że rozstały się z pracodawcą to pozostają z nim w stałym kontakcie.

  • Szczegóły tego programu znajdziesz tu: https://www.pwc.pl/pl/o-nas/alumni.html.

To niezwykle ciekawe rozwiązanie budujące szeroką sieć kontaktów, na którą składa się już ponad 4000 aktywnych członków. PwC proponuje dwa rodzaje świadczeń w podziale na zawieraną umowę i stanowiska:

A. 200zł brutto otrzyma osoba, która poleci kandydatów zatrudnionych na: praktyki w PwC, umowę o pracę na stanowiska Associate developing/Consultant developing/Specialist developing, umowę o pracę na stanowiska administracyjne.

B. 1000zł brutto otrzyma osoba, która poleci kandydatów zatrudnionych na umowę o pracę od stanowiska Associate established/Consultant established/Specialist established do stanowiska Dyrektor włącznie.

Aby otrzymać nagrodę finansową należy spełnić kilka warunków m.in. znać osobę polecaną, a kandydat musi przepracować w PwC minimum 3 miesiące w przypadku umowy o pracę, a przy okazji praktyk muszą one trwać minimum 1 miesiąc.

  • Program poleceń pracowniczych PwC: https://www.pwc.pl/pl/pdf/program-rekomendacji-regulamin.pdf

LIDL


Firma stosuje wynagrodzenie za polecenie na stałym poziomie, niezależnie od stanowiska i jest to 1000zł netto wypłacane w dwóch transzach:

200 zł netto po pierwszym przepracowanym przez polecanego pracownika miesiącu oraz 800zł netto po przepracowanych sześciu miesięcach.

Wartością dodaną jest wykorzystywanie chętnych pracowników w kampaniach employer branding co dla nich samych może być ciekawym doświadczeniem.

MEDICOVER


Firma otworzyła drzwi znacznie szerzej, bo zachęca do polecania osób nie tylko pracowników, ale także proponuje to ludziom spoza organizacji. Na stronie głównej poświęconej programowi poleceń pracowniczych mamy opisaną całą ścieżkę procesu przy wykorzystaniu czytelnej infografiki. Dalej jest jeszcze ciekawiej.

Na potrzeby programu Medicover stworzył dedykowaną platformę! Hasło „Zostań detektywem” nadaje działaniu luźny i humorystyczny charakter. Na platformie znajdziesz instrukcję jak polecić pracownika w 30 sekund oraz informacje o nagrodzie finansowej jaką możesz otrzymać polecając lekarza w zależności od specjalizacji.

Dla przykładu za polecenie lekarza Medycyny Pracy na terenie całego kraju otrzymasz 1000zł brutto, a Ginekologa we Wrocławiu 3000zł brutto. Co więcej, osoba polecająca ma wgląd w status swoich zgłoszeń poprzez platformę, dzięki temu widzi na jakim etapie jest dana rekrutacja. Jest to świetne narzędzie, bo wzorowo informuje każdą ze stron o procesie, a na tym nam wszystkim przecież zależy. Zgłoszenie nie wpada w próżnię, w której nie wiemy co się z nim dzieje.

  • Program poleceń pracowniczych Medicover: https://www.medicover.pl/praca/polecaj-do-pracy-w-medicover-i-zyskuj,6681,n,3874

ALLEGRO


Dynamika zatrudnienia w Allegro jest bardzo duża; firma stale się rozwija i tworzy miejsca pracy. W ramach programu poleceń pracowniczych można otrzymać 5000zł za polecenie osoby do pracy. A jak to działa? Pracownik loguje się na platformę opartą na ShareHire, wybiera dostępną ofertę pracy i wysyła do polecanej osoby link referencyjny. Aby kwota w wysokości 5000zł została wypłacona polecającemu, osoba przez niego zarekomendowana musi przepracować w firmie 4 miesiące.

Zaangażowani dodatkowo nagradzani

Wynagrodzenie związane z poleceniem pracownika do pracy staje się coraz lepiej płatne. I mówimy tu czasami o dużych stawkach. W branży IT za polecenie pracownika i zakończony z sukcesem proces rekrutacyjny firmy są skłonne zapłacić nawet 10 000zł netto. Z badań firmy rekrutacyjnej iCIMS wynika, że nawet 24% pracowników to osoby z polecenia. Skuteczność takich działań również jest duża i wynosi 91% przy osobach wytypowanych przez członków zarządu i 53% przy osobach rekomendowanych na podstawowe stanowiska.

Coraz częściej też zachęca się do akcji osoby niezwiązane z firmą. Pakiet nagród też się rozszerza i oprócz płatnego wynagrodzenia niektóre firmy proponują również zbieranie punktów, które następnie są wymieniane na vouchery na rozmaite aktywności. Jak się okazuje tak prosta rzecz jak polecenie pracownika ujęte w mądry i prosty program może być naprawdę ciekawą perspektywą dla każdej ze stron. A Ty, czy jesteś gotowy na wdrożenie programu poleceń pracowniczych w swojej firmie?

 


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.