Outbound i inbound marketing

Głównym celem marketingu jest dotarcie do klientów i przekonanie do wyboru i zakupu jakiejś gamy produktów czy usług. Pomóc w tym mają konkretne techniki stosowane w marketingu. Dzielimy je na dwie grupy: outbound oraz inbound. Outbound skupia się na budowaniu świadomości marki, pozyskiwaniu klientów i ogólnej reklamy. Są to zadania „wychodzące”:

  • Reklamy
  • Akcje promocyjne
  • Cold calling
  • Uczestniczenie w targach branżowych
  • Sponsorowanie wydarzeń
  • Telesprzedaż 
  • Banery

We wcześniejszych latach był to jeden z głównych sposobów na zwiększanie dochodów. Reklama miała dotrzeć do jak największej liczby osób, a odbiorcy nie liczyli na bezpośredni kontakt z nadawcą, a czasami nie wykazywali zainteresowania produktem czy usługą.

Inbound marketing jest to działanie „przychodzące”, polega na wzbudzeniu zaangażowania i zainteresowania potencjalnych klientów firmą. Klient sam ma wyszukać firmę i jej produkty czy usługi. Służą do tego:

  • Kursy i webinary
  • Social media
  • Content marketing
  • Newslettery
  • Działania SEO
  • Podcasty

Inbound vs. Outbound

Bardziej nowoczesnym marketingiem jest inbound, który nie jest tak nachalny i pozwala klientowi na samodzielne zdobywanie informacji. Generuje znacznie mniejsze koszty, a można dzięki niemu uzyskać długoterminowe efekty. Warto zaznaczyć, że outbound marketing nadal jest używany i to nawet przez największe koncerny. Kluczem jest systematyczność i cierpliwość. 

Tak naprawdę te działania nie są dla siebie konkurencyjne, a najlepiej działają, kiedy się je ze sobą połączy. Uzupełniają się nawzajem i tworzą świetną strategię marketingową.

Wady i zalety

Outbound zalety:

  • Krótki czas oczekiwania na rezultaty
  • Szybka odpowiedź odbiorców
  • Informacja zwrotna, co daje efekty, a co wymaga poprawy

Outbound wady:

  • Wysokie koszty reklamy
  • Dociera również do klientów, którzy nie są zainteresowani
  • Nie można precyzyjnie mierzyć efektywności

Inbound zalety:

  • Działania kierowane do określonych grup
  • Nie narzuca się klientom
  • Klienci sami wyszukują produkty i usługi firmy
  • Duże znaczenie odgrywają social media

Inbound wady:

  • Na efekty trzeba czekać
  • Nie dociera do osób niekorzystających z internetu
  • Na niektórych rynkach ciężko się wyróżnić

Outbound i Inbound w internecie

Ustalając strategię marketingową warto brać pod uwagę, że coś może się nie udać. Należy się więc przygotować na każdy możliwy bieg zdarzeń. Sugerując się głównym prawem Murphy’ego można wysnuć wnioski mówiące o marketingu:

  • Wszystko zajmuje więcej czasu niż się myśli
  • Nieważne jak dobrze przygotujesz się na komplikacje, pojawią się nowe
  • Jeśli coś mogłoby zostać źle zinterpretowane, prawdopodobnie takie będzie
  • Złych spraw nie pozostawiamy samych sobie, bo zmienią się w jeszcze gorsze
  • Jeśli coś przebiega dobrze, to prawdopodobnie nie wiesz wszystkiego

Na podstawie praw Murphy’ego można o wiele lepiej zaplanować całą strategię outbound i inbound marketingu.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.