Czym jest brand awareness

Brand awareness (w tłumaczeniu na język polski „świadomość marki) jest techniką marketingową, które polega na kreowaniu oraz utrwalaniu istnienia i pozytywnego wizerunku marki w umysłach klientów. Z jakimi jej rodzajami możemy mieć do czynienia? Jak ją badać?

Brand awareness — co to takiego?

Brand awareness opiera się o budowanie rozpoznawalności danej marki wśród konsumentów. Chodzi tutaj zarówno o jej logotyp, jak i oferowane produkty czy usługi. By marka mogła być kojarzona z najwyższą jakością, musi się szczycić dobrą reputacją i gronem stałych, wiernych klientów. Rozpoznawalny brand to taki, który może zostać z łatwością przywołany przez klienta w konkretnym kontekście. Najpopularniejszymi metodami budowania świadomości marki są: dobór stosownej nazwy, logo, sloganu reklamowego, identyfikacji wizualnej oraz adresu strony internetowej. Wszystkie te działania muszą być ściśle ze sobą powiązane i skierowane do uprzednio zdefiniowanej grupy docelowej.

Rodzaje świadomości marki

Wyróżnia się kilka rodzajów brand awareness. To wskaźniki mówiące o świadomości marki i stopniu kojarzenia jej z określonymi rzeczami, wydarzeniami czy zjawiskami. Brand awareness bada się na trzech poziomach. Są nimi:

  • Top of Mind (ToM, w tłumaczeniu na język polski „świadomość natychmiastowa”) — wskazuje on na to, która marka produktów czy usług jest rozważana przez klienta jako pierwsza podczas podejmowania decyzji zakupowej.
  • Spontaneous brand awareness (spontaniczna świadomość marki) — przedstawia ona pole wyboru klienta, którym jest kilka marek mających dla niego największe znaczenie w czasie dokonywania wyboru w obszarze całej kategorii produktowej.
  • Aiced awareness (świadomość wspomagana) — jest najniższym poziomem brand awareness. Wskazuje ona na to, które marki istnieją w świadomości konsumenta.

Jak badać brand awareness, gdy budżet jest mocno ograniczony?

Warto zdawać sobie sprawę z tego, iż badania świadomości marki nie należą do najtańszych. Wymagają one bowiem zaangażowania wyspecjalizowanej firmy zewnętrznej, co wiąże się ze sporymi kosztami. Na szczęście, istnieje kilka sprawdzonych sposobów na mierzenie brand awareness bez przeznaczania na to dużego budżetu. Są nimi:

  • Brand Impressions — to wskaźnik prezentujący liczbę wyświetleń hasła powiązanego z marką, w tym jej nazwy w wyszukiwarce Google. Im wyższa jest świadomość i zainteresowanie brandem, tym wyższe wartości będzie on przedstawiał. Z pomocą Brand Impressions można także monitorować, czy prowadzone aktualnie działania przynoszą zamierzone skutki.
  • Ruch brandowy — odnosi się on do liczby osób, które wchodzą na stronę internetową za pośrednictwem wyników wyszukiwania na określone słowo brandowe, bez udziału płatnej kampanii. Wzrost ruchu brandowego przekłada się na wzrost zainteresowania oraz świadomości marki. Uzyskać można go między innymi regularnie publikując w sieci nowe treści, dobrze pozycjonując stronę internetową czy udzielając się w mediach społecznościowych.
  • Liczba wizyt na stronie internetowej — badając brand awareness, warto na bieżąco sprawdzać, jak prezentuje się ruch na witrynie na przestrzeni całego roku. Należy tutaj być także świadomym tego, jak marka plasuje się na tle konkurencji. W ten sposób z łatwością można zaobserwować, czy mała liczba wizyt na stronie www to wynik niskiej świadomości marki czy jest to ogólna tendencja w całej branży.

Brand awareness a 5 — Awareness

Świadomość marki jest ściśle powiązana z modelem 5 — Awareness, który pozwala na przedstawienie procesu zakupowego z punktu widzenia konsumenta. Jego elementami składowymi są:

  • Aware (świadomość) — na tym etapie klient musi sobie zdać sprawę z istnienia danej marki lub produktu.
  • Appeal (oddziaływanie) — odnosi się ono do stopnia postrzegania marki czy produktu przez konsumenta świadomego jej istnienia.
  • Ask (pytanie) — etap ten obejmuje zadawanie przez konsumenta pytań na temat marki lub produktu.
  • Act (działanie) — to decyzja zakupowa podejmowania po zebraniu przez klienta wszystkich niezbędnych informacji.
  • Advocate (obrońca) — sytuacja, w której zadowolony z zakupu klient staje się naturalnym ambasadorem marki.

Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment