Meta description to krótki opis mówiący o zawartości strony. Jest wyświetlany w organicznych wynikach wyszukiwania. Jego strategicznym zadaniem jest zachęcenie użytkownika do wyświetlenia strony internetowej, a co za tym idzie – zwiększenie ilości kliknięć. Systemy CMS umożliwiają edycję tego znacznika, w kodzie HTML albo z pomocą funkcjonalności w panelu zarządzania stroną.
Gdzie się znajduje?
Meta description widzimy przede wszystkim na stronie z wynikami wyszukiwania – wyświetla się pod tytułem strony. Taki opis można zobaczyć razem z udostępnianym w social media linkiem, jest także widoczne w kodzie strony.
Przy całościowym sprawdzeniu meta description danej strony internetowej przydatne mogą się okazać narzędzia SEO – na przykład Screaming Frog. Żeby sprawdzić meta znaczniki strony należy skorzystać z wtyczki – SEO META in 1 CLICK, która wyświetli title, nagłówki i meta description.
W kwestii dodawania i edytowania meta description w WordPress, poleca się wtyczkę Yoast SEO. Aby ułatwić ten proces wdrażania opisów i meta znaczników dostępne są też inne pluginy.
Dlaczego warto dbać o meta description?
Meta description ma za zadanie reklamę i pełnić rolę streszczenia. Daje okazję, aby podsumować zawartość w interesujący sposób i przekonać użytkowników do kliknięcia w link i wejścia na stronę. Chociaż nie jest to uznawane za bezpośredni czynnik wpływający na pozycję w rankingu, warto wspomnieć, że pozytywnie wpływa na proces pozycjonowania. Zoptymalizowanie opisu może wspomóc i zwiększyć współczynnik klikalności. Kiedy robot Google otrzyma sygnał o dobrej jakości podstrony może ona podskoczyć w rankingu. Dla Google nie tylko zawartość strony jest ważna, ale także to, czy użytkownicy z niej korzystają i w jaki sposób. Na zachowanie odbiorcy wpływa głównie wrażenie, jakie ma podczas przeglądania strony.
Jak dobrze stworzyć meta description?
Niestety, nie ma jednego, niezawodnego szablonu, którego można użyć i zagwarantuje nam sukces. Jednak istnieje kilka zasad, które warto będzie wziąć pod uwagę tworząc opis meta description.
- Umieszczenie słowa kluczowego
Ważne jest umieszczenie odpowiedniego słowa kluczowego, Google zaznacza słowa kluczowe w opisie, tak żeby ułatwić odbiorcom dotarcie do materiałów, których szukają.
- Odpowiednia długość
Jeśli zmieścimy się w odpowiednich ramach to nasz opis będzie wyświetlany pod tytułem w całości. Ramy te są sztywne i powinny mieć do 155 znaków w Google. Inne wyszukiwarki akceptują inne długości opisów np. Bing 168 znaków.
- Call to action
Umieszczając w opisie wezwanie do działania zachęcamy użytkownika do wykonania określonego ruchu. Powinno być to dopasowane do intencji wyszukiwania.
- Double = trouble
Każda strona musi posiadać unikatowe treści, powielone będą obniżały jakość, a to może negatywnie wpłynąć na pozycję w rankingu.
- Adekwatna treść
Meta description ma odpowiadać temu co możemy znaleźć na stronie i równocześnie być jej streszczeniem.
- Siła w prostocie
Treść musi być zwięzła i na temat, musi zawierać konkretne i najważniejsze informacje.
- Power words
Można tu wpisać frazy, które będą zachęcały odbiorcę. Takie, które działają na emocje, ale wszystko musi być w granicach rozsądku, aby przekaz nie wyglądał na przerysowany i sztyczny.
- Mniej znaków specjalnych
Wyszukiwarki bardzo nie lubią znaków specjalnych, dlatego należy ich unikać.
Czy zawsze trzeba je tworzyć?
Tak. Trzeba pamiętać, że kiedy strona jest bardzo rozbudowana, ma tysiące podstron, a meta descriptions nie były od razu stworzone, ani uzupełniane – to wtedy to zadanie może się okazać za bardzo czasochłonne. Proces wtedy należy zacząć od najważniejszych stron. Z tego powodu tak ważne jest robienie ich od samego początku.