Real Time Marketing – co to jest i na czym polega?

Wyróżnienie się na tle konkurencji jest jeszcze trudniejsze w e-commerce, ponieważ każdego dnia powstają kolejne sklepy online. Dlatego korzystaj z różnych metod marketingu, bo to one pozwolą Ci przyciągnąć uwagę odbiorców. Ciekawym przykładem jest Real Time Marketing – sprawdź, co to jest.

Co to jest Real Time Marketing?

Real Time Marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym, polega na szybkiej reakcji marki na trendy, a następnie na wykorzystaniu ich w treściach marketingowych. Bardzo często służą do tego media społecznościowe, ale tak naprawdę warto stosować je również w e-mail marketingu czy Google Ads. RTM opiera się na tym, co jest aktualnie modne i o czym jest głośno. Inspiracji do takich kampanii jest całkiem sporo. Możesz np. skorzystać z:

  • wydarzeń z kraju i ze świata,
  • zachowań celebrytów,
  • memów i internetowych trendów,
  • wydarzeń sportowych np. Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej i wielu innych dyscyplin,
  • wydarzeń związanych z popkulturą np. popularnych seriali, filmów, książek i
    piosenek.

Wśród najpopularniejszych przykładów RTM jest firma IKEA z jej reakcją na śmierć bohatera Gry o Tron, a także Nivea z grafiką i hasłem „Nic się nie stało… To tylko draśnięcie” po przegranym meczu Reprezentacji Polski z Kolumbią na mundialu w Rosji.

Na czym polega Real Time Marketing?

Kluczem do sukcesu Real Time Marketing jest przede wszystkim szybka reakcja na aktualne trendy czy wydarzenia. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na takie działanie, to lepiej zrezygnuj z tej formy promocji.

Kolejnym istotnym elementem Real Time Marketing jest kreatywność. W końcu najskuteczniejsze kampanie to te, które są błyskotliwe, żartobliwe, inteligentne, a czasem nawet nieco kontrowersyjne. Najważniejsze jest to, abyś dopasował język komunikatów do grupy docelowej. Wtedy stworzysz trafny przekaz.

Największym problemem RTM jest to, że kampanii tak naprawdę nie można do końca zaplanować. Dlatego musisz wykazać się czujnością i starać się obserwować wydarzenia, które mogą mieć potencjał np. profile w social mediach znanych celebrytów czy influencerów, popularne seriale bądź eventy obserwowane na całym świecie typu Oscary.

Podczas pracy nad kampanią RTM pamiętaj monitorowaniu tego, co aktualnie dzieje się na świecie, m.in. przy pomocy Google Trends oraz zyskujących popularność hashtagów. Pamiętaj jednak, że nie odnosi się to do cyklicznych wydarzeń np. świąt.

Jakie zalety ma Real Time Marketing?

Bez wątpienia Real Time Marketing ma wiele zalet np. niskie koszty promocji. Tak naprawdę nie musisz inwestować dużych kwot pieniędzy, bo wystarczy dobra grafika z krótkim tekstem, a wiele zainteresowanych osób i tak zrozumie, jaki był przekaz. Jeśli stworzona kampania będzie dobrze przedstawiona, to z pewnością szybko dostrzeżesz wzrost zasięgu w mediach społecznościowych. Zwróć również uwagę na pozostałe zalety RTM.

  • Wyróżnienie na tle konkurencji – własna interpretacja w połączeniu z ogromną kreatywnością sprawią, że stworzysz unikalną treść. Z pewnością wielu odbiorców to doceni, a przede wszystkim pozwoli Ci to wyróżnić się na tle innych marek.
  • Większe zaangażowanie odbiorców – współcześni odbiorcy jeszcze chętniej wchodzą w interakcje z markami, które są kreatywne, wyróżniają się oryginalnym contentem, a do tego korzystają z aktualnych trendów.
  • Dowód na korzystanie z trendów – kampanie RTM pokażą klientom, jak bardzo jesteś zaangażowany w promocję. Większość odbiorców stawia na szybką konsumpcję treści, a Ty w ten sposób udowodnisz otwartość marki, przedstawisz nowatorskie pomysły i trafną reakcję na wybrane wydarzenia.
  • Zmniejszenie dystansu między marką a konsumentem – humorystyczny ton Real Time Marketing sprawia, że użytkownicy mogą z większą łatwością poznać bardziej „ludzką” stronę danej marki, co z pewnością wpłynie na poprawę relacji między firmą a klientami.
  • Pozwala uzyskać cenne informacje – szczególnie dotyczy to nastrojów konsumentów, ich osobistych upodobań oraz zachowań.
  • Zwiększa ekspozycję marki – wiesz już, że dobrze przeprowadzone kampanie RTM mogą zwiększyć zasięgi, ale wpływa to także na wzrost liczby obserwujących, a w dłuższej perspektywie na zyskanie nowych klientów.

Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.