Kryptoreklama – czym jest i dlaczego trzeba jej unikać?

Kryptoreklama, czyli nieetyczne lokowanie produktu w ostatnich czasach jeszcze bardziej przybrało na sile. Wszystko za sprawą tego, że tak znacząco powiększyły się możliwości reklamowania w Internecie. Social Media stały się czołowym miejscem propagowania kryptoreklamy. Dlatego już teraz przekonaj, co to jest kryptoreklama i dlaczego nie warto stosować tej metody.

Czym jest kryptoreklama?

Lokowanie produktu może mieć charakter uczciwy lub nieuczciwy. Ukryty przekaz oraz nieuczciwe praktyki charakteryzują kryptoreklamę. W dużym uproszczeniu polega ona na promowaniu produktów, usług lub samej marki w różnego rodzaju publikacjach, które nie są odznaczane jako reklamowe.

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Zazwyczaj kryptoreklamy możesz spotkać w:

  • telewizji,
  • w radio,
  • w Internecie,
  • w gazetach.

Warto zdawać sobie też sprawę z tego, że kryptoreklama może mieć charakter:

  • werbalny – wtedy wiąże się z opowiadaniem o jakimś produkcie czy usłudze;
  • wizualny – związany z pokazywaniem np. zdjęć produktu, a także atutów związanych z posiadaniem i wykorzystywaniem produktu;
  • użytkowy – w tym przypadku powiązany jest z deklarowaniem korzystania z produktu lub z usługi.

Obecnie Internet jest najczęściej wykorzystywanym medium do stosowania kryptoreklam. Dlatego właśnie szczególnie temu aspektowi przyjrzymy się dogłębnie.

Dlaczego firmy decydują się na stosowanie kryptoreklam?

Komu uwierzysz szybciej – przedstawicielowi marki, który poleca produkty firmy, w której pracuje, czy też miłej, zabawnej i zaprzyjaźnionej influencerce w Internecie, która pokazuje, że jej włosy jeszcze nigdy nie były tak wygładzone, jak teraz, gdy stosuje odżywkę firmy XYZ? Zdecydowana większość osób zdecydowanie odpowie, że tej drugiej osobie. Dlatego właśnie firmy coraz częściej decydują się na rozpoczęcie współpracy z osobami, które gromadzą liczne społeczności w Internecie.

Nie byłby to problem, gdyby posty na Facebooku, Instagramie, YouTubie, TikToku czy Pintereście zostały odznaczone jako „płatna współpraca”. Dzięki temu użytkownicy od razu wiedzieliby, że influencer otrzymuje wynagrodzenie za mówienie lub pisanie o produkcie bądź marce. Jednak nadal często do tego nie dochodzi, a użytkownicy Internetu nie zdają sobie sprawę z kryptoreklamy.

Zobacz również:  Czym są Rich Snippets? Jak je wdrożyć?

Dlaczego firmy decydują się na nieuczciwą reklamę? Oczywiście w celu zwiększenia potencjału marketingowego i wyników sprzedaży. Jednak w rezultacie obie strony – ten, kto udostępnia taką reklamę oraz ten, kto ją zleca i jest właścicielem reklamowanej marki, narażają się na konsekwencje prawne.

Prawo a kryptoreklamy

Jeśli wydaje Ci się, że możesz bez obaw stosować kryptoreklamę w Social Mediach, to jesteś w błędzie. UOKiK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w coraz bardziej zdecydowany sposób walczy z nieuczciwym marketingiem szeptanym i promowaniem produktów przez influencerów w mediach społecznościowych.

Celem UOKiK jest zapewnienie użytkownikom Internetu rzetelnych informacji, dlatego rozpoczęła się masowa kontrola profili i postów. Brak dopisku o płatnej współpracy, artykule sponsorowanym czy artykule stworzonym we współpracy z firmą XYZ, może skutkować ostrzeżeniem ze strony urzędu lub koniecznością udzielenia informacji czy przesłania wymaganych dokumentów. Jeśli influencer lub właściciel marki nie wykażą się dobrą wolą i będą unikali przedstawiania dokumentów, możliwe będzie nałożenie kary finansowej.

Przykładowe kryptoreklamy

Istnieje wiele rodzajów i przykładów, w jaki sposób firmy wykorzystują kryptoreklamy w swoich strategiach marketingowych. Oto kilka kluczowych przykładów kryptoreklam, które powinny wzbudzić Twoją czujność:

  • wykorzystywanie niewiedzy odbiorcy – dotyczy to jakiegoś zagadnienia lub nawet publikacji influencera,
  • manipulacja – np. ukazywanie zalet stosowania jakiegoś produktu w wyższej cenie, mimo że w innych sklepach dokładnie ten sam produkt dostępny jest w niższej cenie,
  • stosowanie kłamstwa – często odnosi się to do promowania produktów, które w rzeczywistości mają niską jakość, a nawet mogę być szkodliwe dla zdrowia.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej