Jak zwolnić pracownika?

Zwolnienie pracownika to poważna sprawa, dlatego powinno być dokonane tylko po dokładnym rozważeniu i zastosowaniu odpowiednich procedur. Sama rozmowa jest momentem trudnym dla obu stron, dlatego warto się do niej przygotować, aby przebiegła z szacunkiem dla drugiej osoby i (o ile to możliwe) miłej atmosferze. 

Jak prawidłowo zwolnić pracownika? 

Przede wszystkim – zgodnie z polskim kodeksem pracy. Do zwolnienia pracownika potrzebne będą dokumenty adekwatne do umowy, którą związany jest on z firmą. 

Przed spotkaniem dobrze jest przygotować scenariusz, jak chcielibyśmy aby nasza rozmowa przebiegła. Jeśli jest taka możliwość – warto skonsultować to z działem HR, który może przeanalizować czy powody zwolnienia są wystarczające i bezpieczne, jeśli chodzi o przedsiębiorstwo. To, jakie informacje musimy umieścić w wypowiedzeniu umowy o pracę zależy od okresu umowy, na który pracownik został zatrudniony. 

Umowa na czas określony

W przypadku umowy na czas określony nie ma potrzeby uzasadniania na piśmie powodów zwolnienia pracownika – wystarczy wyjaśnienie, dlaczego podjęliśmy taką decyzje podczas rozmowy. Warto pamiętać, że  nasze argumenty muszą dotyczyć wykonywania obowiązków przez pracownika, a nie samych odczuć managera. 

Umowa na czas nieokreślony 

Jeśli mamy do czynienia z umową na czas nieokreślony musimy przedstawić argumenty, które spowodowały zwolnienie pracownika, pisemnie (na wypowiedzeniu). 

Trzeba pamiętać również o odpowiednich okresach wypowiedzenia, które będą przysługiwały pracownikom, a także o wybraniu przez nich dni urlopu (lub wypłacie ekwiwalentu, który jest im odpowiedni). 

Przekaz całej rozmowy musi być jasny i konkretny – aby żaden aspekt nie pozostawiał wątpliwości. 

Jak reagować na zachowanie pracownika?  

Przed spotkaniem warto przeanalizować to, jak może zachować się osoba zwalniana i sprawić, żeby czuła się komfortowo w tej – z założenia – trudnej sytuacji. Pomoże nam to także kontrolować sytuację, ponieważ reakcje pracownika mogą być różne. W trakcie takich rozmów może pojawić się płacz lub złość, a naszym zadaniem jest ich ograniczenie. W przypadku, gdy osoba reaguje płaczem dobrze jest dać jej czas na opanowanie emocji oraz zapytać czy czegoś nie potrzebuje, natomiast w sytuacji, gdy pracownik chce kłócić się na temat swoich racji – powinno się stale powtarzać założone wcześniej informacje. 

Czego w takim razie unikać? Na pewno pocieszania i składania deklaracji, które nie mają pokrycia w rzeczywistości. Dodatkowo, nie warto wdawać się w żadne dyskusje – decyzja o zwolnieniu już zapadła, więc nic w tym momencie nie jest w stanie jej zmienić. 

Dlaczego jest to tak istotne?

Prawidłowe zwolnienie pracownika jest ważne z kilku powodów.

Po pierwsze, może pomóc uchronić pracodawcę przed potencjalnymi pozwami sądowymi ze strony pracownika. Jeśli uważa on, że został zwolniony niesprawiedliwie lub niesłusznie, może szukać drogi prawnej, co może być kosztowne i czasochłonne dla pracodawcy. 

Zwolnienie pracownika w sposób profesjonalny i z szacunkiem może pomóc w utrzymaniu pozytywnej reputacji firmy i poprawić morale wśród pozostałych pracowników. Dodatkowo, warto pamiętać, że nigdy nie wiemy, gdzie będzie pracował w przyszłości – a utrzymanie dobrych relacji zawsze jest lepszą opcją. 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.