Heat mapa – do czego służy w analityce internetowej?

Podczas tworzenia bądź optymalizacji strony internetowej kluczowe znaczenie ma nie tylko dopasowanie do potrzeb wyszukiwarki czy algorytmów Google. Musisz też pamiętać o użytkownikach oraz UX. Pomoże Ci w tym heat mapa – dowiedz się, czym jest i jak wykorzystać ją w analityce.

Czym jest heat mapa?

Zachowania internautów to nieodłączny elementy analityki internetowej. Dlatego coraz częściej wykorzystywane są heat mapy, dzięki którym możesz śledzić stopień zaangażowania odbiorców, odwiedzających Twoją stronę lub sklep online. Mapa cieplna pozwoli Ci ustalić, które banery są najczęściej klikane przez użytkowników, jakie podstrony włączają najczęściej bądź najrzadziej, a do tego poznasz sposób przewijania witryny. Taki obraz zachowań daje Ci mnóstwo przydatnych informacji, bo dowiesz się, jakie elementy przyciągają największą uwagę odbiorców.

Heat mapa jest łatwa do odczytania. Najczęściej klikane obszary są zaznaczone na czerwone, a te rzadziej wybierane na niebiesko. Oczywiście na mapie występują również pośrednie kolory typu fioletowy, zielony, żółty czy pomarańczowy.

Do czego przydaje się mapa cieplna?

Precyzyjnie przygotowana heat mapa może być naprawdę cennym źródłem informacji. W końcu analiza zachowań odbiorców jest bardzo przydatna podczas optymalizacji SEO strony czy sklepu. Jeśli tylko prawidłowo przeanalizujesz te dane, to możesz zwiększyć współczynnik konwersji, poprawić wygląd witryny, zwiększyć jej funkcjonalność bądź ułatwić nawigację.

Analizy odbioru treści

Z cieplną mapą strony zaprojektujesz witrynę w taki sposób, aby użytkownicy trafili w wyznaczone przez Ciebie miejsca. Poza tym tak zaplanujesz treść, opisy oferty oraz wezwania do działania, aby były jeszcze skuteczniejsze. Dowiesz się także, jak daleko zagłębiają się odbiorcy, a tym samym dopasujesz sposób odbioru treści do ich potrzeb.

Poprawy responsywności

Nowoczesna strona musi być dopasowana do urządzeń mobilnych. Z heat mapą dowiesz się, czy responsywna wersja witryny jest wygodna dla odbiorców. W tym przypadku skup się m.in. na czasie potrzebnym na scrollowanie strony. Szczególnie w przypadku istotnych elementów.

Zmniejszenie problemowych obszarów

Heat mapa nie tylko pokaże, które elementy są chętnie klikane, ale także wskaże błędne oraz problemowe obszary. Dzięki temu odnajdziesz niedziałające linki oraz elementy wymagające natychmiastowej naprawy.

Kiedy przydaje się heat mapa?

Nie jesteś pewny, czy w Twoim przypadku przyda się mapa cieplna strony internetowej? Wiele zależy od tego, kto będzie ją analizował i czy będziesz umiał naprawić ewentualne błędy podczas optymalizacji strony. Szczególnie często heat mapa jest wykorzystywana gdy:

  • chcesz zwiększyć użyteczność strony lub sklepu;
  • szukasz skutecznego sposobu na zwiększenie konwersji – szczególnie gdy rezultaty nie są widoczne pomimo optymalizacji i pozycjonowania;
  • dostrzegasz wysoki wskaźnik odrzuceń;
  • chcesz poprawić responsywność witryny internetowej;
  • chcesz wdrożyć zmiany w obrębie witryny;
  • zależy Ci na dostosowaniu szablonu do potrzeb Twojej strony.

Najpopularniejsze narzędzia do tworzenia mapy cieplnej

Zazwyczaj heat mapy są tworzone przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Wśród najpopularniejszych z nich jest HotJar – dostępny w darmowej i płatnej wersji. Kolejną opcją jest Yandex Metrica, czyli rosyjska odpowiedź na Google Analytics. Narzędzie jest w pełni darmowe, masz też dostęp do bardzo podobnych funkcjonalności, co w przypadku HotJar. Wadą jest jedynie to, że kod śledzący wpływa na szybkość ładowania strony. Jednak tak naprawdę wszystkie narzędzia do heat mapy mają taką słabość. Mouseflow to następne ciekawe narzędzie do tworzenia mapy cieplnej. Z pomocą tego programu zbierzesz sporo informacji, dotyczących używania kursora myszy na Twojej
stronie internetowej. Dotyczy to m.in. scrollowania, koncentrowania uwagi na konkretnych elementach czy click trackingu.

Jeśli zależy Ci na darmowym, a zarazem naprawdę dobrym narzędziu, to wybierz Microsoft Clarity. To całkiem nowe rozwiązanie oferowane przez Microsoft. Dobrą rekomendacją jest to, że z programu korzystają takie firmy jak Pizza Hut oraz IKEA. Microsoft Clarity umożliwia tworzenie heat mapy, scroll mapy oraz odtwarzanie sesji użytkowników.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.