Co to jest OKR?

OKR oznacza Objectives and Key Results, czyli Cele i Kluczowe Rezultaty. Technika OKR przynosi zaskakująco pozytywne efekty, a jest bardzo prosta. Nie dziwi nikogo zatem fakt, że staje się coraz bardziej popularna.

Bardzo skracając ich definicję – należy wyznaczyć sobie kilka celów, które według nas są najważniejsze, a następnie wybrać sposób, za pomocą którego będziemy mierzyć przybliżenie się do nich. 

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

OKRy są bardzo łatwe do zrozumienia, ale na początku posługiwanie się nimi może nie należeć do najłatwiejszych. Jeśli jednak ktoś już stosował cele SMART to ta metoda może okazać się dużo prostsza. Jest to zasługa doświadczenia w mierzeniu i wykorzystywaniu mierników. Słuchając opinii użytkowników wynika, że metoda OKR przynosi lepsze efekty niż SMART.

Dlaczego właśnie OKR?

Skąd się biorą tak dobre rezultaty tej techniki? Odpowiedź jest prosta – jest ona intuicyjna i prosta. Wymaga jedynie skupienia i małej wprawy. 

Planowanie jest bardzo ważnym procesem w podejmowaniu decyzji, na tym etapie można popełnić mnóstwo błędów, dlatego nie należy planować szybko i pochopnie. 

OKRy świetnie sprawdzą się w planowaniu na miesiąc, kwartał czy też nawet na rok. Najbardziej wdzięcznym okresem czasu jest jednak kwartał, ponieważ odpowiada naturalnemu cyklowi przyrody. Jest to też na tyle długi okres czasu, że uda się już coś osiągnąć, ale też na tyle krótki, że można trafnie oszacować co jesteśmy w stanie realnie osiągnąć. 

Dlaczego OKRy działają? 

W technice OKR stosuje się proste zasady, które mają skutecznie zapobiegać najważniejszym błędom, które są popełniane podczas wyznaczania celów.

Oto kilka z nich:

  • Brak powtarzalności i jasno określonych granic

Jeśli wyznaczamy jakiś konkretny termin realizacji celów, jest to niespójne – bo każdy cel ma inny termin zakończenia. Technika OKR bazuje na powtarzalnych odcinkach czasu, dzięki temu łatwiej jest śledzić całą realizację celów. Podsumowanie ich następuje w tym samym czasie. Tak wypracowany rytm pozwala na systematyzację i pomaga w planowaniu. 

  • Rozdrobnienie na zbyt wiele różnych celów

OKR pozwala się skupiać na 3-4 najważniejszych celach, warto więc zadać sobie pytanie co jest naprawdę kluczowe: jakie umiejętności, rzeczy chce się osiągnąć w najbliższym kwartale.

  • Obiektywne miary
Zobacz również:  Co to jest marketing wielokanałowy?

Niekonkretność i brak wskaźników jest zmorą wszystkich stawianych celów. OKRy będą to traktować jako cel, a następnie zadadzą pytanie o najważniejsze wskaźniki. 

  • Brak spójnego języka

OKRy, tak samo jak technika SMART, dają nam pewien standardowy już język i przykłady, które mają nam pomóc w komunikacji.

Jak zacząć?

Jak to może wyglądać w praktyce? 

CELE

Wybór okresu czasu, jaki chce się zaplanować

Jeśli nigdy wcześniej nie miało się z tym styczności polecane są krótsze odcinki czasowe. Na sam początek sugerowane są odcinki kilkutygodniowe, a z nabieraniem wprawy należy te odcinki czasowe wydłużać.

Wypisanie wszystkich celów, które chce się osiągnąć w danym okresie

Dobrym pomysłem jest wypisanie wszystkich pomysłów, by objąć je jednym spojrzeniem. Ta lista przyda się jeszcze w momencie podsumowania i planowania kolejnego odcinka czasowego. Przy tym zadaniu można ustalić co tak naprawdę jest ważne i jakie działania mogą nas do tego celu doprowadzić. 

Wybór najważniejszego celu

Należy wybrać te punkty, które są najważniejsze. Potem należy się na nich skupić. 

MIARY

Po wybraniu 3-4 najważniejszych i kluczowych celów trzeba wyznaczyć im mierzalne rezultaty. Takie, po których można poznać, że cel został osiągnięty, albo czy jest bliski zrealizowania. Nie należy się tutaj spieszyć i traktować tego ćwiczenia powierzchownie, ponieważ się wtedy nie uda. 

Do każdego celu wyznaczamy od 1 do 4 miar, można ich używać do określania i oceniania postępów. Będą też cele, które będą typowo 0-1, zrealizowane lub nie. 

Obserwując cele, postępy i rezultaty można nauczyć się, jak dobierać właściwe miary.

Śledzenie postępów

Przydatnym narzędziem do śledzenia postępu może być Excel. Zapewnia łatwy dostęp i umożliwia śledzenie zmian i poprzednich wersji dokumentu. 

Wystarczy usiąść raz w tygodniu do dokumentu i edytować postępy jakie zadziały się w danym temacie i obserwować, w jakim tempie następuje progres.

Podsumowanie

Technika OKR jest bardzo prosta i intuicyjna, a także niezwykle skuteczna w stawianiu i osiąganiu celów. Sprawdzi się w przypadku każdego, kto świadomie je stawia.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej