Co to jest marketing wielokanałowy?

Multichannel to działania biznesowe, które mają na celu sprzedaż towarów i usług wykorzystując przy tym tzw. wielokanałowość, czyli różne kanały dotarcia do potencjalnego klienta. Istotą marketingu wielokanałowego jest maksymalne zwiększenie interakcji marki z jej potencjalnymi odbiorcami. Jak wdrożyć strategię marketingu wielokanałowego? O tym poniżej!

Na czym polega marketing wielokanałowy?

Marketing wielokanałowy (ang. multichannel marketing) to koncepcja dotarcia z produktami lub usługami do potencjalnych lub obecnych klientów za pośrednictwem różnych kanałów marketingowych zarówno tych online, jak i offline. Kanałami tymi być przykładowo poczta elektroniczna, reklama drukowana, media społecznościowe, miejsce sprzedaży detalicznej, strona internetowa, sprzedaż telefoniczna, wydarzenie promocyjne, wiadomości SMS lub aplikacja mobilna. Kluczową zasadą przy wprowadzaniu strategii marketingu wielokanałowego jest umiejscowienie w samym centrum wszystkich działań klienta i jego potrzeb. Celem tego rodzaju strategii jest jak najszybsze i jak najbardziej trafne dotarcie do klienta przy wykorzystaniu wielu różnorodnych kanałów – przy czym często każdy z nich posiada indywidualny plan działań marketingowych. Najbardziej zaawansowany rodzaj marketingu wielokanałowego nosi miano omnichannel marketingu, polegającego na pełnej integracji wszystkich narzędzi marketingowych.

Dlaczego warto wdrożyć marketing wielokanałowy w swojej firmie?

Wdrożenie marketingu wielokanałowego przynosi firmom szereg korzyści. Przede wszystkim, dzięki dodatkowym punktom styku z marką, pozwala on na zwiększenie zasięgu jej oddziaływania na potencjalnych klientów. Wykorzystanie różnych kanałów umożliwia przy tym dotarcie do grup konsumenckich o zróżnicowanych preferencjach. Większa dostępność oferty i samej marki przekłada się również na poprawę komfortu odbiorców. Za sprawą marketingu wielokanałowego firmy mogą udostępniać swoim klientom atrakcyjne formy kanały komunikacji. W efekcie ograniczona może zostać liczba reklamacji. To jednak nie wszystko – marketing wielokanałowy sprzyja również usprawnieniu systemu zarządzania informacjami. Możliwe jest zachowanie spójności we wszystkich kanałach komunikacji i środkach przekazu, co pomaga wzmocnić i utrwalić wizerunek marki.

Jak przygotować strategię marketingu wielokanałowego?

Wiesz, na czym polega marketing wielokanałowy i jakie są jego zalety – jedyne co musisz zrobić, to wcielić go w życie! Ale jak to zrobić? Oto kilka niezbędnych kroków.

1. Określenie odbiorców

Podstawą strategii marketingu wielokanałowego jest określenie odbiorców, do których planujemy dotrzeć z naszym przekazem. W tym celu należy stworzyć tzw. persony – każda z nich definiowana jest poprzez dane demograficzne, zainteresowania, pozycję zawodową, a także aspiracje czy potrzeby. Tylko znając target marki możemy sformułować jej spójny przekaz. Powinien być on dostosowany do potrzeb projektowanych odbiorców, stanowić odpowiedź na ich problemy oraz spełniać ich pragnienia.

2. Wybór kanałów komunikacji

Kolejnym etapem tworzenia strategii marketingu wielokanałowego jest wyodrębnienie kanałów, którymi chcemy dotrzeć do wyznaczonego targetu. W wyborze należy uwzględnić zarówno wiek odbiorców, jak również ich przyzwyczajenia związane z użytkowaniem internetu.

3. Dostosowanie przekazu do kanału

Znając grupę docelową i sposoby komunikacji z nią, należy stworzyć przekaz marketingowy, który będzie dopasowany do charakteru danego kanału. Przykładowo – media społecznościowe takie jak Instagram Stories czy TikTok wymagają przyjęcia zwięzłej i kreatywnej formuły, często wykorzystującej poczucie humoru. Facebook z kolei dopuszcza publikowanie linków oraz dłuższych filmów z YouTube.

4. Spójność komunikacji

Aby działania podejmowane w ramach marketingu wielokanałowego przyniosły pożądany efekt sprzedażowy, konieczne staje się wdrożenie w każdym z kanałów spójnej polityki komunikacyjnej, dostosowanej do specyfiki obsługiwanej platformy.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.