USP produktu, czyli co wyróżnia ofertę

USP (Unique Selling Proposition) to cecha wyróżniająca konkretny produkt na tle konkurencji. Jak wybrać odpowiednią unikalną cechę oferty? Odpowiedź na to pytanie przynosi poniższy artykuł.

USP produktu — co to takiego?

USP w tłumaczeniu na język polski oznacza unikalną cechę oferty lub unikalną propozycję sprzedaży. Określenie to odnosi się do taktyki biznesowej, przy pomocy której dana firma, produkt czy usługa są w stanie skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji. Kluczowe jest tutaj tu, by we wszystkich przekazach marketingowych podkreślać jego unikalną cechę. Definicja Unique Selling Proposition została stworzona w latach 40. XX wieku przez pioniera reklamy telewizyjnej — Rossera Reevesa z firmy Ted Bates & Company.

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Co jeszcze warto wiedzieć na temat USP produktu? Aby cecha tego typu była wiarygodna dla odbiorców, najlepiej by została podparta opiniami klientów, miejscami zajętymi w różnego rodzaju rankingach czy konkretnymi badaniami. Powinna być ona obecna nie tylko w teorii, lecz również w całej komunikacji.

Czym nie jest unikalna cecha oferty?

Omawiając zagadnienie, jakim jest Unique Selling Proposition, warto podkreślić, iż nie każda cecha odróżniająca daną markę od konkurencji będzie unikalną propozycją sprzedaży. Planując działania marketingowe, powinno się unikać pustych frazesów, takich jak: „Najwyższa jakość wykonania”, „Gwarancja niskich cen” czy „Najlepszy produkt”. Niewskazane są także błahe, wtórne slogany oraz informacje na temat czasowych ofert.

Jaką funkcję pełni Unique Selling Proposition?

USP odgrywa szczególną rolę zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego. Pierwszy z nich, tworząc chwytliwe hasło reklamowe spełniające wymogi Unique Selling Proposition, buduje strategię swojej firmy, przy okazji lepiej poznając jej charakter. Takie działanie pozwoli mu w przyszłości sprawniej, w sposób bardziej przemyślany zarządzać marką. Każdy przedsiębiorca powinien realizować komunikację ze swoimi odbiorcami z wykorzystaniem założeń USP. Dzięki ich określeniu, znacznie łatwiej jest tworzyć content czy grafiki wykorzystywane później między innymi w mediach społecznościowych.

Zobacz również:  Czym jest lejek sprzedażowy i jakie ma etapy?

Jeśli chodzi natomiast o rolę klienta w Unique Selling Proposition, dzięki niej jest on w stanie poznać korzyści płynące z wybrania właśnie tej, nie innej oferty. Ułatwia to rozeznanie się na rynku i wybranie najlepszego dla siebie produktu czy usługi.

USP krok po kroku

Jak powinno wyglądać tworzenie strategii Unique Selling Proposition? Pierwszy etap to dogłębny research. Przeprowadzając go, warto się zastanowić, co wyróżnia daną firmę i oferowane przez nią produkty czy usługi. By móc odpowiedzieć na to pytanie, niezbędne będzie dokładne przeanalizowanie oferty — zarówno swojej, jak i konkurencji i zastanowienie się, co sprawia, że jest ona unikalna. Kolejna bardzo ważna kwestia to przemyślenie, dlaczego klient powinien wybrać właśnie tą, a nie inną markę i jakie korzyści będą dla niego z tego płynęły. Kwestia ta musi być tu priorytetowa. To bowiem właśnie klient dokonuje wyboru i podejmuje decyzje zakupowe. Niemniej istotne jest to, czego oczekują konsumenci od marek z dalej branży — na co zwracają oni uwagę i co jest dla nich szczególnie istotne. Podczas robienia researchu, warto się także zastanowić, jakie są potrzeby osób z konkretnej grupy docelowej i jakiego rodzaju problemy ma rozwiązać dana oferta.

Jak powinna wyglądać idealna unikalna cecha oferty?

Dobra unikalna cecha oferty powinna być skonstruowana w łatwy, prosty do zapamiętania sposób. Jednym z jej elementów jest chwytliwy slogan, który na długi czas zapadnie odbiorcom w pamięci. Najlepiej, by był on krótki i zwięzły. Hasło reklamowe może, lecz nie musi, mieć postać rytmiczną lub rymowaną. Tworząc Unique Selling Proposition, należy się skupić na podkreśleniu grupy docelowej, dla której została stworzona oferta. Nie może tutaj także zabraknąć wyróżniającej cechy produktu czy usługi, która sprawia, że fany towar jest inny niż ten proponowany przez konkurencję. Gotowy USP można wykorzystać w mediach społecznościowych, reklamach Google Ads, pop — upach czy opisach produktów.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej
Write a comment