4 marketingowe wskazówki z sektora B2C, które warto wdrożyć we współpracy na zasadach B2B

Sposób na marketing uzależniony jest od rodzaju Twojego biznesu i branży z jaką jest on związany, ale nie tylko. To czy komunikujesz się na co dzień z partnerami handlowymi, dużymi firmami lub z klientem indywidualnym ma znaczenie. Marketing B2B to dłuższe procesy decyzyjne i zakupowe, złożony sposób komunikacji i związana z tym etykieta biznesowa. Inna komunikacja ma miejsce w przypadku marketingu B2C. Wydaje się on swobodniejszy i prostszy w kreowaniu, a zakres oferty jest znacznie szerszy. Tu stawiamy pytanie, czy z podejścia marketingu B2C można przemycić trochę dobra do współpracy pomiędzy biznesami? Oto 4 wskazówki, które wzbogacą marketing Twojej marki i wyniosą relacje B2B na wyższy poziom.

1.Pamiętaj o kliencie końcowym

W marketingu B2C w procesie projektowania produktu, jego promocji i sprzedaży klient powinien znajdować się w centrum uwagi na każdym z tych etapów. Działania te można  dodatkowo wesprzeć głęboką segmentacją klientów w zależności od ich preferencji zakupowych, potrzeb i zasobności portfela. W B2C podążamy ściśle za trendami, dlatego personalizujemy przekaz, aby trafić jeszcze precyzyjniej ze swoim komunikatem do odbiorców, a jeżeli tego nie robisz to jesteś kilka kroków za konkurencją, dla której to podstawa nowoczesnego marketingu. A jak to przełożyć na sektor B2B? Po drugiej stronie masz specjalistę świadomego mechanizmów sprzedaży i marketingu. Postaw się w jego miejscu, zastanów się jakiego produktu naprawdę potrzebuje i do czego będzie on mu służył. Obranie perspektywy drugiej strony wyznaczy Twój kierunek działań i pomoże w przygotowaniu produktu, który w pełni odpowie na jego potrzeby. On też kupuje, fakt inaczej, dlatego trzeba szczegółowo zrozumieć taki model klienta i jego ścieżki podejmowania decyzji zakupowych.

2. Twórz atrakcyjne treści

I znowu zaczniemy od przykładu z sektora B2C. Wspomnieliśmy o istotnej teraz personalizacji przekazu, która ma emocjonalny wydźwięk. Nie od dziś przecież wiadomo, że emocje sprzedają najlepiej, dlaczego więc nie skorzystać z tego mechanizmu również we współpracy B2B? Rozważ tworzenie wypełnionych emocjami komunikatów, które odpowiadają na potrzeby drugiej strony. Oferta wypełniona spersonalizowanym contentem będzie wydawała się bliższa odbiorcy i bardziej przyswajalna. Naprawdę nie wymaga to wiele pracy; czasem detale budują bliższą relację np.:

– dodaj imię i nazwisko odbiorcy do wiadomości, 

– odwołaj się do zainteresowań i problemów, które Twój produkt pomoże rozwiązać, 

– ułatw sobie komunikację i zastanów się nad wdrożeniem marketing automation, które precyzyjnie będzie tworzyć treści i komunikować się z klientem B2B w kluczowym momencie dostarczając odpowiednie treści. 

3. Zadbaj o jakość obsługi klienta

Na co dzień jesteś klientem i na pewno możesz powiedzieć jakie zachowania i komunikaty są przez Ciebie dobrze przyswajalne, a co Ciebie drażni i powoduje, że rezygnujesz z decyzji o zakupie. To jak wygląda obsługa klienta w Twoim wydaniu może przesądzić o sukcesie. Sprawdź, jak się komunikujesz; jak wygląda Twoja mowa ciała i osobista prezentacja; jak modulujesz głos; jak przedstawiasz ofertę; czy odpowiadasz na pytania wyczerpująco, ale konkretnie? Relacje względem sprzedającego i kupującego w sektorze B2B bywają sztywne i zachowawcze, a może właśnie powinieneś to zmienić i wprowadzić do komunikacji biznesowej trochę luzu i swobody przy jednoczesnym utrzymywaniu wysokiego poziomu profesjonalizmu. A jak dodatkowo wesprzeć obsługę klienta? Zacznij od miejsca gdzie prezentujesz swoją ofertę i zaczynasz budowanie relacji, czyli od strony internetowej. Zadbaj o jej przejrzystość, atrakcyjność treści i instytucyjną nawigację. Ułatw kontakt poprzez proste formularze, których wypełnienie potrwa kilka chwil. Testuj i monitoruj ruch na stronie sprawdzając, w których momentach klienci napotykają na trudności i sfrustrowani ją opuszczają. Usprawniaj ścieżkę zakupową i zadbaj o nowoczesny i atrakcyjny design dodatkowo wsparty o interesujące materiały wizualne. Zadbaj o SEO i wysoką pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych.  

4. Bądź widocznych w social mediach

Nie trać wiarygodności i pokaż, że Twoja firma jest nowoczesna i korzysta z dostępnych, ale odpowiednio dobranych, mediów społecznościowych. Nie musisz pojawiać się na wszystkich nowych serwisach, wybierz te, które najbardziej pasują do profilu Twojego biznesu i twórz społeczność. To dynamiczne środowisko wymaga nieustannego monitoringu, aby gładko przechodzić z trendu do trendu. Suche linki i blogowe wpisy na Facebooku? To za mało. Pokaż siebie jako specjalistę w swojej dziedzinie i przygotuj ciekawe treści w formie ankiet, wideo, webinariów np. na temat istniejących w Twoim biznesie trendów. Angażuj użytkowników i nakłaniaj do interakcji. Chcesz się podzielić ciekawym case study? Niech nic nie zmieni Twojej decyzji – po prostu zrób to! Prezentuj rozwiązania i wprowadzane innowacje a na pewno przykujesz uwagę potencjalnych partnerów z sektora B2B. Teraz komunikacja do szerszej publiczności jest dużo prostsza niż kilkanaście lat temu, więc jak można nie korzystać z takiego bogactwa rozwiązań? Nie bój się eksperymentować i testuj obecność Twojej firmy na nowych platformach. Może coś, co na początku wydawało Ci się bez sensu okaże się strzałem w dziesiątkę? Myślisz sobie, że TikTok jest dla nastolatków? Duże marki coraz śmielej pojawiają się na platformie i odkrywają drzemiący w niej potencjał, otwierając się na kolejne grupy klientów, których wcześniej nie brali nawet pod uwagę. A jak się nie sprawdzi? Trudno, zapewne niedługo pojawi się inna digitalowa przestrzeń, która będzie dla Ciebie wręcz idealnym miejscem komunikacji. Sprawdź więc czy już tam jesteś: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Clubhouse, Spotify, TikTok? Twoi klienci B2B na pewno sprawdzą co robisz w sieci i jak. Pokaż się im od najlepszej strony. 

Dwa różne światy, ale łączy je jedno: dotarcie do klienta z ofertą i sprzedaż. Nie oznacza to wcale, że z jednej strony biznesowy, a z drugiej luźniejszy charakter relacji ma pozostać w takiej niezmiennej formie. Świat się zmienia a wraz z nim podejście do biznesu, w którym chodzi też o skracanie dystansu i szybsze decyzje zakupowe. Jeżeli gdzieś indziej (B2C) są techniki, które można z sukcesem wykorzystać w komunikacji biznesowej (B2B), to co stoi na przeszkodzie, aby z nich korzystać i ułatwiać relacje?


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.