E-commerce Manager (Specialist) – Kto to. Zakres obowiązków

e-commerce manager

E-Commerce to pojęcie pochodzące z języka angielskiego, które oznacza e-handel, czyli handel elektroniczny. Polega na zawieraniu transakcji związanych z działalnością gospodarczą, które są realizowane za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych i telekomunikacyjnych. E-commerce jest w ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwijającym się kanałem dystrybucji. Staje się dla wielu przedsiębiorstw głównym źródłem dostępu do klientów

Zarządzanie biznesem w sieci wymaga szerokiej, a jednocześnie praktycznej wiedzy. E-commerce jest branżą nie tylko stosunkowo nową, ale jednocześnie bardzo dynamicznie rozwijającą się. Dlatego też ciężko jest zdobyć całość wymaganej wiedzy w sposób sformalizowany i gwarantujący odnalezienie się na tym stanowisku po ukończeniu kierunkowych studiów czy kursu.

E-commerce Manager – Kto to?

Branża e-commerce rozwija się nieustannie i rośnie zapotrzebowanie na jej wykwalifikowany personel. Na czym polega praca e-commerce managera i z jakiego powodu jest on potrzebny w firmie?

E-commerce manager to osoba, która integruje w swojej pracy działanie wielu obszarów codziennego funkcjonowania biznesu. Nadzoruje dział e-commerce w firmie. Zajmuje się głównie planowaniem i rozwojem wyglądu sklepu internetowego. Najczęsciej pełni rolę osoby funkcjonującej między różnymi działami, zespołami w firmie. Porusza się między zespołami odpowiedzialnymi za projektowanie stron internetowych, UX, działami marketingu i IT. Odpowiada za określone poziomy trafficu w e-commerce. Analizuje statystyki sprzedaży w celu optymalizacji asortymentu. Analizuje statystki i wskażniki reklamowe. Swoje działania skupia również na optymalizacji współczynnika konwersji. Manager – rozwija zespół – przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne i szkoli nowych pracowników. W dobie gwałtownego rozwoju sprzedaży internetowej obecność specjalistów mających rozeznanie w tej branży jest nieodzowna.

Dobry E-commerce Manager przede wszystkim:

  1. Rozumie cały proces sprzedaży
  2. Rozumie technologię i nadąża za tempem jej rozwoju
  3. Rozumie zasady dobrej obsługi klienta
  4. Rozumie zasadę działania współczesnych przesiębiorstw, często co raz bardziej skomplikowane reguły i zasady
  5. Potrafi analizować zbiory danych, wyciągać wnioski i podejmować na ich podstawie decyzje
  6. Jest dobrym marketingowcem, który rozumie Klienta i potrafi nieszablonowo myśleć

Możliwe inne nazwy tego stanowiska

  • Menedżer ds. Handlu elektronicznego
  • Manager ds. E-commerce
  • Manager ds. Sprzedaży internetowej
  • Manager sklepu internetowego
  • Koordynator E-commerce
  • Lider zespołu E-commerce

Specjalista vs. Manger

Zarówno specjalista, jak i manager muszą również mieć solidną bazę wiedzy na temat operacji biznesowych. Specjalista najczęściej koncentruje się i doskonali w jednym obszarze. Natomiast menedżer przeważnie jest w pewnym sensie generalistą, chociaż może pracować w określonym dziale w organizacji. W przypadku managera na pewno dochodzi obszar zarządzania ludźmi – budowy i rozwoju zespołu.

Przykładowy zakres obowiązków E-commerce Managera

  • Nadzorowanie i optymalizowanie procesów e-commerce – min. nadzorowanie projektowania (UX/UI) i rozwoju witryny internetowej
  • Przeprowadzanie analiz rynkowych, badanie i identyfikacja grupy docelowej oraz kierowanie do niej oferty produktowej, tak aby wzrastała sprzedaż
  • Analiza zmieniających się trendów w obszarze e-commerce
  • Planowanie i wdrażanie strategicznych planów rozwojowych (roadmapy) – planów sprzedaży i marketingu (SEO/SEM)
  • Budżetowanie min. sprzedaż, marketing, zasoby ludzkie
  • Aktualizowanie oferty produktowej i poszukiwanie nowych rynków zbytu
  • Monitorowanie analityki webowej oraz analizy wewnętrznych źródeł danych
  • Współpraca z zespołami IT
  • Budowa, rozwój i zarządzanie zespołem

Umiejętności Managera ds. E-commerce

Specjalista ds. handlu online musi być osobą potrafiącą szybko się uczyć i elastycznie dopasowywać do zmian. Powinien również posiadać interdyscyplinarną wiedzą. E-commerce manager musi cechować się wysokimi zdolnościami komunikacyjnymi, samodzielnością i przejawiać inicjatywę w działaniu, ale także odznaczać się umiejętnością pracy w zespole. Wymagana jest m.in. znajomość narzędzi e-commerce oraz umiejętność ich skutecznego wykorzystania. Duże znaczenie ma umiejętność prowadzenia kampanii online. E-commerce manager powinien na poziomie zaawansowanym rozumieć, a najlepiej mieć praktycznie doświadczenie w obsłudze między innymi Google Analytics i Google Ads.

Jak zostać e-commerce managerem?

Najlepszym kandydatem na to stanowisko będzie ktoś, kto posiada już doświadczenie w pracy w e-sklepie, jednocześnie mając już pierwsze zadania za sobą w marketingu internetowym. Nie bez znaczenia będzie też zainteresowanie nowymi technologiami oraz ich zrozumienie. Zwłaszcza, że sklep internetowy to nie tylko strona wyświetlająca się w przeglądarce, ale również bardzo często mobilna aplikacja, czy też działania w mediach społecznościowych (np. sklep na Facebooku). Przydante będą podstawowe umiejętności analityczne – praca e-commerce managera to bardzo często siedzenie nad tabelami oraz wykresami, więc umiejętność wyciągania z nich wniosków będzie przydatna. Doświadczenie w obsłudze klienta (lub dobrze rozwinięte cechy interpersonalne) pomoże z kolei w łagodzeniu ewentualnych spornych sytuacji z klientami.

 


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce – zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.