Social Media Specialist – Kto to. Zakres obowiązków dla Social Media Managera

Social media – nazywane co raz częściej w skrócie – SoMe – to pojęcie odnoszące się do ogólnie pojętych mediów internetowych i mobilnych technologii, które umożliwiają komunikację z innymi ludźmi, na różnych płaszczyznach. Media społecznościowe mają ogromny wpływ na życie obywateli, zarówno to społeczne jak i zawodowe, ekonomiczne.

Tworzą bowiem nowe możliwości w komunikowaniu się wielokierunkowym, ale także w docieraniu do nieodkrytych zasobów, które człowiek ma w sobie, pozwalają mu odkryć swoje potrzeby, role. Ponadto social media w przeciwieństwie do „tradycyjnych” mediów, pozwalają na interakcję, jednostka nie musi być jedynie biernym odbiorą jakiegoś przekazu, sama może tworzyć, współtworzyć.

Sprawdź również: Zapytaliśmy 20 znanych polskich ekspertów branży E-commerce & Digital o ich przykładowe pytaniania rekrutacyjne. O co pytają, gdy starasz się o pracę w Allegro, Decathlon i Sephora?

Najpopularniejszymi przykładami SoMe są:

  • Facebook, TikTok (serwis społecznościowy)
  • Instagram, You Tube, Vimeo (społeczności kontentowe)
  • Linkedin (serwis o profilu biznesowym)
  • Twitter (mikroblogi)

Planujesz zatrudnić Social Media Specjalistę? W bazach Digitalx mamy 4.000 Specjalistów od Digital & E-commerce! Wśród nich 1.000 Specjalistów gotowych do stawienia czoła wyzwaniom w Twojej firmie – praktycznie od zaraz!
Skontaktuj się z nami>>

Kim zatem jest Social Media Specialist?

Social Media Specialist (Manager) planuje, wdraża i monitoruje strategię firmy w zakresie mediów społecznościowych, by zwiększyć świadomość marki, poprawić działania marketingowe i wyniki sprzedaży. Jest osobą niezbędną w działaniach związanych z promowaniem marki. Czasami to właśnie ona jest bezpośrednim łącznikiem klienta z firmą. To stanowisko niezwykle odpowiedzialne, sprawdź z nami, jak znaleźć odpowiednią osobę.

Inne spotykane nazwy tego stanowiska

  • Specjalista ds. Social Mediów
  • Social Media Expert
  • Specjalista SoMe
  • Community Specialist
  • Social Media Specialist
  • Social Media Ninja

Dlaczego warto zatrudnić Specjalistę ds. Social Mediów?

Specjalista od social media jest odpowiedzialny za bezpośrednią interakcję z grupą docelową. Buduje świadomość marki na platformach społecznościowych, by poprawić wyniki sprzedaży. Zarządzają więc kontami firmy na kanałach social media, wchodzą w interakcje z użytkownikami i publikują cenne treści, takie jak filmy, teksty i obrazy. Zazwyczaj ściśle współpracuje z działem marketingu, by poprawić obecność firmy w Internecie na wielu platformach społecznościowych.

Jakie są jego obowiązki Socjal Media “Ninja”?

Opracowuje, wdraża i zarządza strategią firmy w zakresie mediów społecznościowych. Określa też najważniejsze KPI social media. Ponadto zarządza, nadzoruje, optymalizuje i moderuje treści w mediach społecznościowych. Sprawdza wyniki każdej kampanii w mediach społecznościowych. Śledzi na bieżąco najlepsze praktyki i technologie mediów społecznościowych. Używa również odpowiednich narzędzi marketingowych i przygotowuje plan publikacji treści.

Dodatkowo Social Media Specialist współpracuje z autorami tekstów, działem marketingu, sprzedaży i rozwoju produktu. Do jego obowiązków należy też monitorowanie SEO i zaangażowania użytkowników. Zajmuje się również konfiguracją i optymalizacją kont w mediach społecznościowych, by zwiększyć widoczność treści.

  • Definiowanie, rozwój i wdrażanie Strategii w social mediach
  • Definiowanie KPIs, które będą określać ramy efektywności prowadzonych działań
  • Zarządzanie udostępnianym contentem
  • Pomiar wskaźników prowadzonych akcji marketingowych w social mediach
  • Stanie na straży nowości, aktualności w tym dynamicznie zmieniającym się środowisku
  • Znajomość narzędzi wspierających działanie w social mediach typu Buffer czy Brand24
  • Uczestnictwo w tematycznych konferencjach
  • Współpraca z copywriterami
  • Współpraca z działem Sprzedaży, Marketingu
  • Monitorowanie wskaźników i współpraca z zespołem SEO

Zobacz także: 20+ pytań rekrutacyjnych na stanowisko Specjalisty (Managera) Social Media

Jakie umiejętności powinien posiadać kandydat na to stanowisko?

Dobrze zna zasady działania takich platform, jak Facebook, Twitter, Linkedln, Pinterest, Instagram. Musi też wiedzieć, jak zoptymalizować treść, by zaangażowała odbiorców.

1. Kreatywna strategia

Dobry Social Media Manager będzie w stanie zrozumieć historię marki, jej cele i grupę docelową. Następnie wykorzysta te informacje do stworzenia właściwego, kreatywnego planu content marketingu. Jeśli chodzi o media społecznościowe, gdzie rzeczy mogą się zmieniać w mgnieniu oka, strategia powinna być elastyczna i pozostawiać miejsce na spontaniczność.

2. Kreatywna zarządzanie zasobami

Aktywne konta w mediach społecznościowych dużo publikują – nawet kilka razy dziennie. Świetny Social Media Manager będzie w stanie organizować, pozyskiwać i strategicznie wykorzystywać dobre treści, tworząc wiele postów z tego samego materiału źródłowego.

3. Storytelling

Dobrze prowadzone Social Media polegają na opowiadaniu historii. Gdy Social Media Manager wykorzysta swoje umiejętności w kreatywnym definiowaniu kierunków treści, powinien również posiadać umiejętności pisania, aby daną historię umieć opowiedzieć.

Pisanie w Social Mediach różni się nieco od tradycyjnego copywritingu. Posty muszą być nie tylko mocne i przyciągające uwagę — ale również pasować do specyfiki danej platformy.

4. Edycja

Terminowość ma kluczowe znaczenie w mediach społecznościowych – bardzo często od pomysłu do publikacji mamy do czynienia z bardzo krótkim okresem. Ważnym jest dokładność, bo literówki, gramatyka – błędy – źle świadczą o marce. Wartpo korzystać z gotowego oprogramowania do edycji, co pozwoli zminimalizować literówki i błędy gramatyczne.

5. Wewnętrzna komunikacja

Dobry Social Media Manager powinien mieć doskonałe umiejętności komunikacyjne. Ta rola wiąże się z pracą z wieloma zespołami w firmie — nie tylko z marketingiem. Będzie musiał współpracować z Category Managerami, aby stworzyć skuteczne kampanie dla produktów i kategorii produktów, oraz z interesariuszami w całej organizacji, aby opowiedzieć historię danej marki. Często będzie musiał również przekonywać zarząd do inwestycji – co wymaga talentu do przekonywania.

6. Feedback

Duża część pracy Social Media Managera polega na przyjmowaniu informacji zwrotnych. Niezależnie od tego, czy jest to informacja zwrotna od grupy docelowej, czy z organizacji, ważne jest, aby Social Media Manager słyszał ten przekaz, wyciągał wnioski i stosował w swoich przyszłych działaniach.

Musi być odporny na konstruktywną krytykę. Wymaga również umiejętności syntetyzowania różnych, nawet sprzecznych informacji zwrotnych i przekładania tego w spójny plan działania.

7. Zarządzanie społecznością

Community management to praktyka budowania poczucia wspólnoty wśród fanów marki.

8. Budowanie relacji z influencerami

Jedną z najważniejszych umiejętności w mediach społecznościowych jest praca z influencerami. Według Association of National Advertisers 75% firm współpracuje z influencerami.

Zadaniem Social Media Managera jest wyśledzenie odpowiednich, ekscytujących wpływowych osób i budowanie z nimi trwałych relacji partnerskich.

9. Analiza danych i raportowanie

Świetny Social Media Manager wykorzysta dane do analizy każdego postu i kampanii, wprowadzając poprawki i ulepszenia w przyszłości. Dobre zrozumienie zagadnień analitycznych jest również niezbędne do tego, ponieważ Social Media Manager będzie musiał informować swoich przełożonych o tym, jak radzi sobie każdy kanał społecznościowy.

10. Ocena kanałów

Media społecznościowe stale się rozwijają, pojawiają się nowe media, platformy społecznościowe. Social Media Manager powinien być na tyle sprytny, aby wskazać kanały, które pasują do jego marki. Nie sztuką jest być obecnym wszędzie. Inwestowanie czasu i zasobów strategicznych w niewłaściwą platformę może być ogromną stratą czasu.

Podsumowując – dobry kandydat powinien też spełniać dodatkowe wymagania, takie jak:

  • Znajomość zagadnień SEO i content marketingu
  • Doświadczenie w komunikacji z influencerami
  • Podejście zorientowane na klienta
  • Umiejętność szybkiego uczenia się nowych technologii i przewidywania nowych trendów
  • Pozytywne nastawienie, znakomite umiejętności interpersonalne i komunikacyjne
  • Kreatywność i znajomość technik pisania w mediach społecznościowych
  • Doskonała umiejętność organizacji i zarządzania czasem
  • Wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne
  • Dbałość o szczegóły

Social Media Performance Specialist

Jest to rodzaj osoby ukierunkowanej przede wszystkim na działania płatne w ramach systemów reklamowych oferowanych przez serwisy społecznościowe typu Facebook, YouTube czy Linkedin. W tym przypadku oprócz powyższych kompetencji związanych bezpośrednio z Social Media – pożądanymi są kompetencje analityczne, umiejętność pracy z danymi etc.

Jakie są perspektywy pracy w tym zawodzie?

Coraz więcej marek wykorzystuje media społecznościowe, by nawiązać i podtrzymać relacje z grupą docelową. W związku z tym wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów ds. social media. Osoby te mogą znaleźć zatrudnienie w różnych branżach.

 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu z nami – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.