#1 DigitaLove Kobiety – Anna Górka

Raport “Potencjał kobiet w e-handlu” opublikowany w 2020 przez Kobiety e-biznesu oraz ATENA Research & Consulting mówi o tym, że 38% badanych zadeklarowała chęć rozpoczęcia działalności gospodarczej online. 62% spośród planujących sprzedaż w sieci chce otworzyć swój biznes w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Są to pozytywne i obiecujące informacje na temat rozwoju kobiet w tym sektorze. 

Wywiadem z Anną Górką rozpoczynamy naszą nową serię #DigitaLoveKobiety. Celem naszego cyklu jest pokazanie świata e-handlu z perspektywy dziewczyn – przedstawienie ich opinii, poglądów oraz historii, jak rozpoczęły swoje kariery w branży, a także pokonały wyzwania i przeciwności w jej trakcie. 

Opowiedz proszę o swojej obecnej roli i najbardziej ekscytującej części swojej pracy.

Obecnie jestem na stanowisku National Key Account Manager Ecommerce w Brita Polska, ale mam też pod opieką Omnichannel. 

Najbardziej ekscytującą częścią mojej pracy to ciągła dynamika i nauka, można śmiało powiedzieć, że jedyną pewną rzeczą w Ecommerce to – zmiany 🙂 

Jak zaczęła się Twoja przygoda w e-commerce?

2011 rok to był ten czas kiedy zaczęłam pracować z Klientami Ecommerce w kategorii małego AGD – zostałam rzucona na głęboką wodę bo moje pierwsze kroki w tym kanale sprzedaży rozpoczęłam współpracą z Allegro, Agito i Empik, ci gracze byli już na rynku, więc wkraczając w świat Ecomu współpracowałam z bardziej doświadczonymi osobami w postaci Category Managerów/kupców. Musiałam szybko zdobyć wiedzę jak poruszać się w tym świecie i tak się tu odnalazłam, że zostałam do dziś. 

20112012 były dla mnie okresem testów różnych rozwiązań, ryzykowaliśmy z kupcami wykorzystując/testując nowe np. platformę facebooka do działań sprzedażowych a nie tylko awernessowych. Ecommerce rósł rok do roku dynamicznie, dawało to coraz większe możliwości działania, testowania i wyciągania wniosków. Uczyłam się czegoś nowego codziennie. 

W 2019 roku nastąpił boom nie tylko nowych funkcjonalności na stronach www, ale wtedy wartość polskiego rynku handlu elektronicznego przekroczyła 50mld i zapowiadało się, że to początek co równało się z jeszcze większą motywacją do działania.

Czy ponownie wybrałabyś tę drogę zawodową?  

Oczywiście, jeśli mogłabym cofnąć się w czasie i miała możliwość wyboru, wybrałabym tą samą ścieżkę by móc działać i rozwijać się w Ecommerce. 

Z czego jesteś dumna?

Jestem dumna z tego, że nie bałam się ryzykować i testowałam na stronach Klientów te pomysły, na które udało mi się przekona kupca 🙂 To czego nauczyły mnie lata pracy w Ecommerce to to, że Ecommerce nie lubi stałości i nudy.  

Kto był Twoim największym mentorem_ką w Twojej karierze i dlaczego?

Nie skłamię jeśli powiem, że to był mój ówczesny przełożony Piotrek M. (pracowałam wtedy na takich brandach jak Braun i Oral-B). Wchodząc w świat ecommerce potrzebowałam osoby, która pokieruje i doradzi. 

Piotrek to osoba, która w małym palcu miała (i ma) wszystkie możliwe statystyki/cyfry/wyniki z rynku i estymacje per SKU, nie wspominając o milionie pytań, na które trzeba było z marszu odpowiedzieć. Wymagał od swoich podwładnych – ale dzięki temu byliśmy daily on track. Wspierał i motywował – co było ogromnie ważne we współpracy z tak dynamicznym tworem jak ecommerce. 

Według Ciebie, w jaki sposób najlepiej promować i wspierać karierę kobiet?

Przede wszystkim pracodawcy powinni oferować udział w konferencjach, prezentacjach, szkoleniach, warsztatach to jest driver do nauki, to jest podstawa by być na czasie. 

Moim zdaniem oferowanie pogłębienia wiedzy i później możliwość działania/wdrożenia na „żywym organizmie” to najlepsze możliwe wsparcie. 

Super pomysłem jest też konkurs „Kobieta Ecommerce”, udział w projekcie TOP Women w e-biznesie – organizowany przez Fundację, którą założyły 4 wspaniałe kobiety: Anna Heimberger, Dorota Bachman, Justyna Skorupska i Agnieszka Brytan (zachęcam do odwiedzenia strony https://www.kobietyebiznesu.pl/). 

Co powinniśmy zrobić, aby zachęcić więcej kobiet do rozważenia kariery w branży e-commerce/digital?

Ecommerce i Digital jest dla mnie równoznaczne z kreatywnością, dynamiką i szerokim wachlarzem możliwości działania. To jest po prostu ciekawa praca i trzeba to kobietom zaprezentować w równie ciekawej formie 🙂

Jestem przekonana, że webinary, konferencje (np. Kongres Online Marketing) czy tego typu artykuły jak Wasz przyczyni się do tego, że coraz więcej kobiet rozważy właśnie tą ścieżkę kariery.

Czy jest jedna rada, której chciałabyś, aby ktoś udzielił Ci na początku Twojej kariery? A jaką radę Ty udzieliłabyś innym kobietom na początku ich kariery?

Jest. Chciałabym wiedzieć na samym początku, że czasem brak sukcesu w działaniach/aktywnościach to też sukces, bo można wyciągnąć wnioski, nauczyć się czegoś nowego, usprawnić działanie i spojrzeć na temat z kompletnie innej strony. Taka mini porażka to duży krok do tego by osiągnąć zamierzony cel ale w odrobinę dłuższym czasie.

Moja rada dla początkujących ecommersiaków -> ryzykujcie, myślcie nieszablonowo, bawcie się ecommersowymi narzędziami, analizujcie i wyciągajcie wnioski. 

Dziękuję. 🙂

 

Anna GórkaNational Key Account Manager Ecommerce w BRITA Polska. Podczas swojej 16sto letniej kariery pracowała z takimi markami jak: Braun, Oral-B, Pampers. Gillette, Fabric&Home Care, KAZ, Laica, SodaStream oraz Duracell. 

 

Pani Aniu, bardzo dziękujemy za zaufanie i poświęcony czas. 🙂 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.