“Chciałabym, żeby kobiety bardziej uwierzyły w siebie, dalej wykonywały dobrą robotę, ale bez presji i z umiejętnością oceny kiedy Not perfect też jest ok!”
Opowiedz proszę o swojej obecnej roli zawodowej.
Obecnie pracuję jako MarTech Manager w Cloudity i zajmuję się doradztwem w obszarze transformacji cyfrowych, w szczególności związanych z automatyzacją procesów marketingowych oraz hiperpersonalizacją. Pomagam firmom budować ścieżki klienta oraz wdrażać wielokanałową i spersonalizowaną komunikację marketingową z wykorzystaniem technologii Salesforce. Posiadam zarówno doświadczenie związane z zarządzaniem kampaniami, jak i wdrażaniem rozwiązań IT takich, jak systemy CRM, Marketing Automation, Personalizacja oraz Customer Data Platform, dzięki czemu skutecznie łączę świat biznesu ze światem technologii.
Jak zaczęła się Twoja zawodowa przygoda?
W czasie studiów po raz pierwszy zetknęłam się z obszarem CRM podczas praktyk studenckich w Mercedes-Benz (wtedy jeszcze DaimlerChrysler) w Niemczech i tak już zostało:) Przez kilkanaście lat pracowałam w kilku korporacjach realizując wdrożenia systemów CRM oraz zarządzając kampaniami uproduktowienia oraz utrzymania klientów, a gdy na rynku pojawiały się rozwiązania do Marketing Automation zaczęłam także wdrażać wielokanałowe ścieżki klienta i zarządzać zespołami odpowiedzialnymi za obszar e-mail marketingu / Marketing Automation.
Co jest według Ciebie najbardziej interesujące w “tym cyfrowym świecie”?
Dla mnie najbardziej fascynujący jest rozwój technologii, która umożliwia coraz lepsze zrozumienie i odpowiadanie na potrzeby klienta oraz wyciąganie wniosków na bazie wielu źródeł danych w czasie rzeczywistym. Aktualnie trwa debata dotycząca tego czy AI to tylko buzzword, czy firmy nie przeinwestowują wdrażając sztuczną inteligencję, czy faktycznie osiągają zwroty z inwestycji w nowoczesną technologią? …a ja na przestrzeni ostatnich kilku lat widzę jak bardzo technologia z jednej strony usprawniła procesy, a z drugiej umożliwia generowanie dodatkowych przychodów. Pamiętam jak kilka lat temu spędzałam mnóstwo czasu na analizowaniu danych z Google Analytics dotyczący zachowań związanych z konsumpcją treści w internecie przez różne segmenty konsumentów z mojej grupy docelowej i na tej podstawie wyciągałam wnioski, o której godzinie wysyłać wiadomości e-mail, potem ręcznie segmentowałam bazy i ustawiałam czasy wysyłek do poszczególnych grup. Po tym wszystkim kolejne godziny poświęcałam na analizowanie wyników i sprawdzanie czy moje hipotezy się potwierdziły. Dzisiaj mogę jednym kliknięciem dodać na ścieżce klienta krok polegający na tym, że sztuczna inteligencja dla każdego subskrybenta z bazy dokona predykcji czasu wysyłki wiadomości e-mail, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że klient przeczyta wiadomość. Ta oszczędność czasu, który marketer może poświęcić na inne – bardziej strategiczne zadania jest dla mnie niesamowita. Analogicznie, możliwość personalizacji treści jednego e-maila czy ramki rekomendacji na stronie internetowej w taki sposób, że każdy klient zobaczy ofertę lub treści dopasowane do jego potrzeb, bez spamowania, pokazywania produktów, które właśnie kupił lub go nie interesują to coś, o czym kiedyś realizując kampanie mogłam tylko pomarzyć… i dzięki rozwojowi technologii ja też mogę stale iść do przodu, zresztą moja ścieżka zawodowa to potwierdza, zaczynałam od CRM, potem rozwijałam się w obszarze Marketing Automation a od prawie trzech lat do tego doszła również hiperpersonalizacja. Mam poczucie, że cały czas się rozwijam i to mnie motywuje do pracy.
Twój najbardziej przełomowy moment w karierze?
Najbardziej przełomowym momentem była chyba decyzja o przejściu ze strony biznesowej na stronę doradczą. Z jednej strony po kilkunastu latach pracy w korporacjach uznałam, że przyszedł właściwy moment, żeby zacząć dzielić się moim doświadczeniem i pomagać firmom, z drugiej praca w korporacji, szczególnie długie godziny pracy były dla mnie trudne do pogodzenia z życiem rodzinnym. Teraz mam większą elastyczność, nie pracuję mniej, ale na pewno inaczej. Odcinam też kupony od tego, że zdobywałam doświadczenie w różnych branżach. Kiedyś oczekiwaniem pracodawców i rekruterów było doświadczenie w konkretnej branży, ja postanowiłam iść pod prąd – pracowałam zarówno w branży finansowej, jak i w retail czy usługach profesjonalnych, dzisiaj mogą przenosić najlepsze praktyki z jednej branży na drugą, być partnerem do rozmów zarówno dla klientów pracujących w modelu B2B, jak i B2C.
Jakie są według Ciebie kluczowe umiejętności miękkie, które będą coraz bardziej istotne w przyszłości?
Ponieważ jestem mamą, to często sama zastanawiam się nad tym pytaniem, nie tylko w kontekście zawodowym, ale przede wszystkim myśląc o tym, jakie umiejętności będą w przyszłości przydatne mojej córce. Kilka lat temu Jack Ma (były CEO Alibaby) został zapytany, jakich umiejętności powinny uczyć się dzieci w szkole i odpowiedział, że tego co nas ludzi odróżnia od maszyn, czyli niezależnego myślenia, pracy zespołowej, troski o innych… ja mam wrażenie, że przez to jak zmienił się model pracy na skutek pandemii oraz rozwoju technologii, my na nowo musimy nauczyć się współpracy i komunikowania. Wiele osób pracuje zdalnie lub hybrydowo, komunikujemy się często poprzez calle, chaty etc. nie widząc reakcji drugiej osoby, stosując skróty myślowe (czy klawiszowe;), które mogą prowadzić do nieporozumień. To samo dotyczy dzieci, które siedzą z twarzą w telefonach, komunikują się z rówieśnikami za pośrednictwem kanałów social media i często nie potrafią ze sobą rozmawiać, więc z mojej perspektywy umiejętnością, która nie wiem czy będzie, ale moim zdaniem powinna być istotna jest komunikowanie się.
Według Ciebie, w jaki sposób najlepiej promować i wspierać karierę kobiet?
W firmie, w której pracuję, zatrudnionych jest wiele kobiet. Są świetnymi managerkami, prawniczkami, architektami IT i marketerami i to posiadane przez nie kompetencje, a nie płeć determinują rozwój ich kariery. Natomiast to, czego niektórym kobietom brakuje to umiejętność głośnego mówienia o swoich umiejętnościach i promowania własnych sukcesów. Dlatego nagłaśniajmy osiągnięcia innych kobiet, wdrażajmy programy mentoringowe mające na celu pomaganie kobietom w nabieraniu pewności siebie i komunikowaniu mocnych stron, a także uczmy dziewczynki, żeby wierzyły w swoje możliwości i wspierajmy je w budowaniu poczucia własnej wartości. Myślę, że jest to szczególnie istotne teraz, gdy social media mają tak ogromny wpływ na samoocenę u dzieci.
W jaki sposób dbasz o swój rozwój zawodowy oraz “bycie na bieżąco”?
Rozwój jest stałym elementem mojej pracy. Zmiany technologiczne dzieją się tak szybko, że muszę za nimi nadążać, aby nie zostać w tyle. Pracując w ekosystemie Salesforce jak każdy partner i klient mam dostęp do platformy szkoleniowej Trailhead obejmującej ścieżki e-learningowe zarówno związane z modułami Salesforce, jak i sztuczną inteligencją czy trendami biznesowymi. Dodatkowo, w ubiegłym roku po wielu latach zdobywania praktycznych umiejętności w obszarze digital marketingu postanowiłam usystematyzować wiedzę i przystąpić do kursu oraz egzaminu DIMAQ Professional organizowanego przez IAB Polska.
Trendy, które obserwujesz w rozwoju technologii chmurowych w kontekście cyfrowej transformacji biznesu?
Obserwuję trzy główne trendy związane z rozwojem technologii chmurowych. Pierwszy z nich to oczywiście zastosowanie sztucznej inteligencji i mam na myśli nie tylko generatywną sztuczna inteligencję wspierajacą takie procesy, jak tworzenie contentu, segmentację klientów czy podpowiedzi przy rozwiązywaniu spraw obsługowych, ale również autonomicznych agentów AI pobierających dane w czasie rzeczywistym i dostosowujących się do zmiennych warunków, których rolą ma być wspieranie zarówno pracowników, jak i klientów.
Drugi trend to rozwiązania typu customer data platform mające na celu unifikację danych klienta z wielu różnych źródeł (w tym danych behawioralnych np. click-stream analizowanych w czasie rzeczywistym) oraz segmentację i aktywację klientów do wielu kanałów komunikacji w podejściu no-code, czyli bez konieczności kodowania.
A trzeci trend to oczywiście hiperpersonalizacja polegająca na wykorzystaniu technologii oraz danych w czasie rzeczywistym do tworzenia unikalnych doświadczeń zarówno dla klientów, jak również dla anonimowych użytkowników. Już 10 października będą miała przyjemność opowiedzieć więcej o hiperpersonalizacji podczas DIMAQ Day organizowanego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Jakie są 2 kluczowe czynniki wpływające na sukces wdrożeń chmurowych w przedsiębiorstwach?
Pierwszy czynnik to strategia i zdefiniowanie przypadków użycia, technologia powinna zawsze wspierać realizację potrzeb biznesowych a nie odwrotnie. Dlatego każde spotkanie dotyczące transformacji cyfrowych zaczynamy od rozmów o potrzebach, KPI i wyzwaniach a nie od technologii. Natomiast drugi element, który odgrywa bardzo ważną rolę to dobór właściwego partnera, który zaproponuje rozwiązania gwarantujące bezpieczeństwo danych oraz zgodność z odpowiednimi regulacjami (w tym RODO, wymagania dotyczące lokalizacji serwerów/data center, wymagania KNF w przypadku podmiotów z sektora finansowego), a także zapewni zwinny zespół posiadający doświadczenie we wdrożeniach rozwiązań w chmurze. Dodałabym jeszcze trzeci aspekt, czyli podejście MVP (Minimum Viable Product). Część firm w ramach projektów transformacji cyfrowej próbuje zaadresować wiele wyzwań jednocześnie. Definiowane są długie listy wymagań, często nie do końca sprecyzowanych. W takim przypadkach niezbędna jest priorytetyzacja, w oparciu o dwa wymiary – łatwość wdrożenia danego wymagania oraz korzyści płynące z jego wdrożenia – oraz podział projektu na fazy, zaczynając od MVP.
Jaka jest jedna rada której chciałabyś, aby ktoś udzielił Ci na początku Twojej kariery? A jaką radę Ty udzieliłabyś innym kobietom na początku ich kariery?
Niezależnie od etapu kariery zawodowej, powiedziałabym każdej kobiecie, żeby nie stawiała sobie zbyt wysoko poprzeczki. Często obserwuję, że kobiety są pod ogromną presją, mają na głowie bardzo dużo obowiązków i każde zadanie chcą wykonać jak najlepiej, co w erze multitaskingu, przebodźcowania informacjami i łączenia pracy zawodowej z wieloma innymi obowiązkami jest po prostu niemożliwe. Podejrzewam, że ten perfekcjonizmu (przynajmniej wśród kobiet z mojego pokolenia) ma swoje źródła w sposobie, w jaki wychowane były dziewczynki – na grzeczne i poukładane – cokolwiek te słowa miałyby oznaczać, przez co wiele kobiet stara się robić wszystko doskonale i nieświadomie generuje sobie ogromną presję. Ja sama staram się z tym perfekcjonizmem walczyć, zarządzać priorytetami i stawiać granice. Mam po kilka, a czasem kilkanaście spotkań, warsztatów i sesji inspiracyjnych z klientami w tygodniu, do tego dochodzą podróże zagraniczne. Przygotowuję się do każdego spotkania i zawsze indywidualnie podchodzę do każdej osoby, z którą się spotykam, ale jednocześnie priorytetyzuję zadania, zastawaniam się, która inspiracja wymaga demo na żywo, a kiedy wystarczą slajdy prezentacji jako punkt wyjścia do rozmowy. Korzystam z dobrodziejstw sztucznej inteligencji i nie tłumaczę już materiałów na język angielski czy niemiecki, bo wiem, że AI zrobi to szybciej niż ja. Weryfikuję potrzeby drugiej strony i otwarcie mówię, gdy nie znam odpowiedzi na zadane pytanie i muszę ją sprawdzić. Chciałabym, żeby kobiety bardziej uwierzyły w siebie, dalej wykonywały dobrą robotę, ale bez presji i z umiejętnością oceny kiedy Not perfect też jest ok.
Fun fact o mnie…
Kilkanaście lat temu rozpoczęłam naukę gry w golfa i zdałam egzamin na ‘zieloną kartę’, która uprawnia do samodzielnej gry na polach golfowych, ale później tak się złożyło, że przez ponad dziesięć lat moje kije golfowe kurzyły się w szafie, a ja nie miałam czasu na grę. Wszystko zmieniło się w tym roku, gdy dowiedziałam się, że Marcin Morawski – Head of Marketing w Dell Technologies – wpadł na pomysł stworzenia CMO Golf Academy i wspólnie z Golf Park Józefów oraz agencjami partnerskimi IF Nation, Monday Group i KHS zorganizował treningi golfowe dla dyrektorów marketingu. Później powstała również Polska Liga Golfa CMO. Uznałam, że to znak dla mnie, żeby wrócić do gry i jednocześnie spędzić czas z naprawdę świetną ekipą marketerów, którzy dołączyli do akademii. Wszystko to zbiegło się w czasie z tym, że moja córka zaczęła uczyć się w gry w golfa, więc oprócz zawodowego networkingu, spędzam też bardzo wartościowy czas z rodziną, czasem nawet jeśli jest taka możliwość towarzyszy nam nasz pies – Filip. Golf to trudny, ale niesamowicie odprężający i jednocześnie relacyjny sport. Do niedawna w Polsce krążyło mnóstwo stereotypów na temat gry w golfa, ale cieszę się bardzo, że w ostatnich latach to się zmienia i wiele firm organizuje spotkania integracyjne dla pracowników i klientów właśnie w formie akademii golfowych, więc gorąco zachęcam wszystkich, którzy będą mieć okazję do spróbowania gry w golfa.
Justyna Jesionek – MarTech Project Manager / Business Consultant w Cloudity – Salesforce Platinum Consulting Partner ☁
Pani Justyno – dziękujemy za udział w cyklu.