Web Traffic Manager – Kto to. Zakres obowiązków

Traffic internetowy dostarczany jest zazwyczaj za pomocą odpowiednio przygotowanych kampanii promocyjnych, a traffic manager odpowiada za to, żeby kampanie te trafiły do właściwych osób. Do zadań traffic managera należy także analiza zachowania odwiedzających i dostosowanie działań do ciągle zmieniającej się sytuacji. Z jego analiz wynikają także poprawki, które należy wprowadzić na stronie, aby zwiększyć ilość odsłon lub zachęcić odwiedzających do wykonania na stronie określonych czynności.

Obowiązki Traffic Managera

Traffic manager to specjalista, którego zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego ruchu na stronie internetowej. Wdraża i kontroluje strategie mające na celu przyciągnięcie większej liczby internautów do witryny, analizuje, co wpływa na zwiększenie ruchu i dostosowuje działania do bieżącej sytuacji. By wykonywać ten zawód, niezbędne jest zarówno doświadczenie, jak i specjalistyczna wiedza.

  • Monitorowanie liczby wejść na stronę internetową
  • Śledzenie przepływów użytkowników strony
  • Pilnowanie mierników trafficu (średni czas na stronie, bounce rate etc)
  • Kontrolowanie treści pod względem występowania fraz kluczowych na stronie
  • Sporządzanie raportów, opracowywanie statystyk, obsługa baz danych
  • Analiza użytkowników z uwagi na wskaźniki demograficzne, behawioralne, lokalizacyjne i inne

Sprawdź również: Zapytaliśmy 20 znanych polskich ekspertów branży E-commerce & Digital o ich przykładowe pytaniania rekrutacyjne. O co pytają, gdy starasz się o pracę w Allegro, Decathlon i Sephora?

Możliwe inne nazwy tego stanowiska

  • User Acquisition Manager
  • Specjalista ds. Trafficu internetowego

Ocena pracy Trafiic managera

Web Traffic Manager sprawia, że wszystkie procesy działają płynnie. Jeśli spełnia swoje zadanie, to znaczy, że jest cichym bohaterem firmy. W przypadku, kiedy manager wykonuje kiepską pracę, wszyscy szybko to zauważą. Objawia się to niedotrzymywaniem terminów, przepracowaniem zespołów, i niechęcią klientów do agencji z powodu bałaganu logistycznego. To osoba, która powinna być dostępna w weekendy, przygotowana do pracy do późna.

Managerowie ruchu muszą być zorganizowani, skupieni na szczegółach. Potrafią pracować w napiętych terminach, ciągle jest pod presją i jednocześnie zachowuje spokój. Musi również potrafić rozwiązywać problemy i konflikty w grupie. Traffic manager współpracuje również z freelancerami oraz tymczasowymi wykonawcami. Dzięki temu mogą przyspieszyć ich pracę.

Jak znaleźć dobrego Traffic Managera?

Osoby rekrutowane na to stanowisko zazwyczaj mają tytuł licencjata w zakresie reklamy, marketingu lub innej dziedziny typowo biznesowej. Jednak tutaj oprócz wykształcenia niezwykle ważne jest doświadczenie w zarządzaniu ruchem lub zarządzaniu projektami. Jest to trudna praca, wymagająca szybkiego planowania i utrzymania płynności działania pomimo zmian.

Jakie umiejętności posiada Traffic Manager?

Niestety nie zdobędziemy tego zawodu zaraz po ukończeniu studiów. Najpierw możemy starać się o zatrudnienie jako asystent obecnego menadżera ruchu. Z czasem nabieramy doświadczenia i pomagamy w planowaniu projektów. Rozmawiamy z klientami, pracownikami agencji oraz aktualizujemy raporty dla managerów. Managerowie często uczestniczą w regularnych szkoleniach, seminariach. Podróżują do różnych miejsc w celu pomocy w planowaniu oraz zabrania głosu w sposobie funkcjonowania agencji. Z czasem manager ruchu może zostać nawet dyrektorem firmy.

Ze względu na to, że jest to dość młoda profesja, nie ma szkół przygotowujących stricte do pracy jako traffic manager. Do wykonywania tego zawodu prowadzą różne drogi. Jedną z nich jest stopień uniwersytecki uzyskany na kierunkach związanych z biznesem, e-marketingiem lub komunikacją. Kluczową rolę odgrywa doświadczenie, często zdobyte na innych stanowiskach związanych z e-marketingiem i komunikacją w sieci lub pozycjonowaniem. Zawsze przydają się szkolenia aktualizujące wiedzę, która w tym zawodzie zmienia się bardzo szybko. Umiejętności potrzebne na stanowisku traffic managera to przede wszystkim doskonała znajomość kultury panującej w Sieci i specyfiki marketingu internetowego, a zwłaszcza zagadnień związanych z pozycjonowaniem. Czasami wymagana jest podstawowa wiedza techniczna, jak np. znajomość HTML.

Ważny jest zmysł analityczny i łatwość pracy z liczbami. Na tym stanowisku sprawdzą się osoby, które nie boją się częstej reorientacji i na bieżąco potrafią śledzić zmieniającą się technologię oraz algorytmy odpowiedzialne za pozycje stron w wyszukiwarkach. Traffic manager powinien lubić się uczyć. Specyfika tej pracy polega na korzystaniu z nowych i stale zmieniających się narzędzi oraz dobierania ich pod konkretnie projekty. W tej pracy niezbędne jest bieżące śledzenie trendów technologicznych i społecznych, które wpływają na zachowanie użytkowników w Internecie. Dostosowywanie się do tych trendów często decyduje o skuteczności traffic managera.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.