Content Marketing Manager (Specialist) – Kto to. Zakres obowiązków

content marketing manager

Content Marketing

Content marketing w języku polskim określany jest jako marketing treści i jest to rodzaj strategii marketingowej w sieci wykorzystywanej w celu pozyskania stałego grona klientów. W ramach tej strategii podejmowane są działania polegające na publikacji i promocji wartościowych treści dla określonego segmentu klientów – grupy odbiorców.

To nic innego, jak dotarcie do odbiorców za pomocą treści, które ich zainteresują i będą dla nich wartościowe. Jako strategia marketingowa, ma to też oczywiście za zadanie pozyskać potencjalnych klientów. Dlatego treści, które tworzymy, odnoszą się często do usług, produktów lub samego wizerunku marki.

Content Manager – Kto to?

Content manager to osoba zarządzająca przepływem marketingowej treści wewnątrz firmy. Jej celem jest uzyskanie biznesowych rezultatów poprzez optymalizację tekstów na stronie, rozbudowę podstron, wstawianie merytorycznych treści na blogu, publikację artykułów sponsorowanych na serwisach zewnętrznych, a także prowadzenie działań PR-owych w obrębie portali społecznościowych.

Content, czyli cała zawartość związana z opisami produktów i usług, ale także treści promocyjne (na przykład blogi, filmy wideo, prezentacje) tworzona jest przez specjalistę do spraw treści, czyli Content Specialist. Czasami można też spotkać się z określeniem Content Marketing Specialist. Za jego pracę, a przede wszystkim za treści jakie publikuje firma, odpowiedzialny jest Content Marketing Manager.

Rolą właśnie content marketing manager jest tworzenie wszystkich tych nowych elementów contentu, zarządzanie sposobem, w jaki sposób przekaz marki jest dystrybuowany, pomiar efektów content marketingu i planowanie przyszłych działań. „Dobry content manager to taki, który testuje nowe pomysły i jest na tyle odważny, aby zmienić sposób działania, jeżeli obecny nie przynosi żadnej rzeczywistej wartości dla biznesu”, twierdzi Katherine Wheeler, ekspert ds. digital marketingu.

Specjalista vs. Manger

Zarówno specjalista, jak i manager muszą również mieć solidną bazę wiedzy na temat operacji biznesowych. Specjalista najczęściej koncentruje się i doskonali w jednym obszarze. Natomiast menedżer przeważnie jest w pewnym sensie generalistą, chociaż może pracować w określonym dziale w organizacji. W przypadku managera na pewno dochodzi obszar zarządzania ludźmi – budowy i rozwoju zespołu.

Możliwe inne nazwy tego stanowiska

  • Content Marketing Manager
  • Manager ds. Content Marketingu
  • Social Media & Content Marketing Manager

Zobacz także: 20+ pytań rekrutacyjnych na stanowisko Content Marketing Manager

Zakres obowiązków

Content Marketing Manager to osoba która, najprościej mówiąc, jest odpowiedzialna za jakość i terminowość publikowanego contentu. A chcąc być bardziej szczegółowym, to odpowiada za:

  • Tworzenie strategii komunikacji w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn)
  • Pisanie, redagowanie i planowanie contentu do mediów społecznościowych oraz na strony internetowe
  • Tworzenie prostych grafik i animacji
  • Nadzór nad prowadzonymi kampaniami reklamowymi, optymalizacja kampanii
  • Dba o profesjonalny wizerunek firmy i Klientów w Internecie
  • Współpracuje z blogerami, influencerami, dziennikarzami i serwisami branżowymi;
  • Zbiera i analizuje dane, optymalizując wyniki kampanii oraz sporządza raporty z wykonanych prac
  • Optymalizacja treści pod SEO
  • Monitoruje trendy na rynku

Umiejętności

Powinien potrafić tworzyć treści, przede wszystkim pisane, bo to nadal jest podstawa. W ostatnich latach obserwujemy co prawda ogromne zwiększenie konsumpcji wideo, ale gdy chodzi o merytorykę, często nadal wygrywa słowo pisane.

Musi także rozumieć rynek i otoczenie biznesowe firmy, dla której pracuje. To jest podstawą tworzenia skutecznych treści. Nadmierne zapatrywanie się na konkurencje i rynek nie jest jednak dobre – istotne jest to, co firma chce i musi zakomunikować. Właśnie to zawsze powinno być priorytetem.

Nadrzędną umiejętnością powinno być jednakże myślenie strategiczne. Planowanie contentu na kilka miesięcy naprzód jest najważniejsze. Jeśli firma posiada prawidłowo skonstruowaną strategię produktową i promocyjną, jej działania są stabilne i nie zmieniają się z miesiąca na miesiąc, planowanie contentu jest łatwe i potrafi skutecznie budować wizerunek firmy.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce – zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.