Najczęstsze błędy w rekrutacji do obszaru digital & e-commerce

Z tego artykułu dowiesz się, jakie są najczęściej popełniane błędy w rekrutacji digital & ecommerce. Artykuł powstał na bazie wielu lat praktycznych doświadczeń, obserwacji rynku, kuluarowych rozmów, a także konwersacji z naszymi Klientami i Kandydatami.

1. Źle zdefiniowany zakres i oczekiwania wobec stanowiska

Najczęściej popełniany błąd to brak dokładnej analizy realnych możliwości na rynku. Rezultat – trwająca tygodniami lub nawet miesiącami rekrutacja. Koszty ogłoszeń, plus utracone korzyści wynikające z nieobsadzenia stanowiska. Jeden z przykładów z życia wzięty to opis stanowiska – hybrydy, która w realnym świecie praktycznie nie funkcjonuje. Było to połączenie specjalisty od kampanii płatnych SEM Specialist (Google & Social Media). Doświadczonego SEO Specialist – osoby odpowiadającej za ruch organiczny. W tym połączeniu nie było by nic dziwnego, gdyby klient nie dodał wymogu bycia równocześnie Data Scientist. Dla niewtajemniczonych połączenie analityka oraz programisty. W ostatecznym rozrachunku, po tygodniach poszukiwań, Klient zdecydował się na dobrego specjalistę od kampanii płatnych SEM Specialist. Ile pieniędzy straciła firma w wyniku tego błędu, to wie tylko Klient. Papier wszystko przyjmie, zanim zdecydujesz się na poniesienie kosztów i publikację ogłoszenia zrób dokładną analizę realnych możliwości.

2. Niedopasowany budżet – sztywne podejście

Popyt na dobrych specjalistów digital & ecommerce jest obecnie wysoki. Często trafia się dobry kandydat, który jest kilka % ponad budżet i może zrobić różnicę dla Organizacji. Klient odrzuca kandydaturę. Zachęcamy do szerszego spojrzenia i rozmowy wewnątrz firmy. Koszty można np. podzielić pomiędzy HR a departamentem, do którego Pracownik jest rekrutowany. Dobry SEM, SEO lub UX Specjalista może wygenerować olbrzymie oszczędności dla organizacji, które wielokrotnie zrekompensując ten tysiąc lub dwa tysiące więcej zainwestowane w dobrego pracownika.

3. Nudny opis stanowiska

99% opisów stanowisk to nudne wylistowane obowiązki. Prawie za każdym razem, gdy prowadzimy wywiad pogłębiony, jest kłopot ze sformułowaniem tego jednego sexy zdania głównego wyzwania dla stanowiska. Takiego, które ma przyciągnąć uwagę dobrych Kandydatów. Rekrutacja jest jak sprzedaż, zadbaj o ciekawe przedstawienie głównego wyzwania związanego ze stanowiskiem. Obok pieniędzy wyzwanie jest tym co może przyciągnąć uwagę dobrego Kandydata. Jeden z naszych kandydatów opowiedział, w jaki sposób zbudował dobry zespół ecommercowy dla wybranych marek obuwniczych. Komunikował, że zbiera dream team do zbudowania drugiego zalando. Udało się, odniósł sukces.

Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa. HR powinien takie informacje uzyskać od managera, dla którego rekrutuje Pracownika. Ćwicz „elevator speech”, jeżeli nie potrafisz w jednym zdaniu podać wyzwania dla stanowiska, to jest kłopot.

4. Długi czas reakcji

Obserwujemy, jak często Klient zwleka z informacją zwrotną. W międzyczasie Kandydat otrzymuje inną propozycję i przyjmuje ją. Tempo, tempo i jeszcze raz tempo. Sytuacja w segmencie digital & ecommerce po woli robi się podobna do sytuacji na rynku IT. Opieszałość w podejmowaniu decyzji może się kosztować utratę dobrych kandydatów i utracone korzyści wynikające z nieobsadzenia stanowiska.

5. Brak kompetencji do sprawdzenia Kandydatów

Przeprowadzenie skutecznej rekrutacji do digital & ecommerce wymaga praktycznej znajomości tychże zagadnień. Możesz oczywiście próbować pozyskać kandydatów na własny rachunek. W sytuacji, gdy jednak nie jesteś w stanie merytorycznie porozmawiać na temat stosowania zmiennych standardowych w Google Analitycs czy współczynników jakościowych słów kluczowych, pomyśl poważnie o poleceniu ekspertów lub zleceniu rekrutacji do firm specjalistycznych.

Sytuacje, w których digitalx.pl prowadzi poufne rekrutacje są częste. Szukamy wówczas dla Klienta zastępstwa dla urzędującego Pracownika. Powód niezadowalające wyniki, Pracownik został zrekrutowany we własnym zakresie.

6. Reklama w złym miejscu

Najlepsza praca na świecie nie przyciągnie najlepszych kandydatów, jeśli zostanie przedstawiona w złym miejscu. Poznaj swoich docelowych odbiorców oraz źródła lub publikacje online lub offline, z których prawdopodobnie będą korzystać, i odpowiednio reklamuj swoją ofertę pracy.

7. Brak informacji zwrotnej

Z informacji, które uzyskujemy od Kandydatów brak informacji zwrotnej jest nadal problemem. Z niewiadomych powodów prowadzący rekrutacje nie udzielają informacji zwrotnej kandydatom. Ten powinien otrzymać minimum informację zwrotną tak lub nie. Taka postawa negatywnie wpływa na wizerunek firmy prowadzącej rekrutacje i świadczy o niskich standardach obowiązujących wewnątrz organizacji. W czasach internetu i różnego rodzaju forów, takie działanie jest wysoce nierozsądne.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce – zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.