Jak skutecznie zarządzać zespołem pracującym zdalnie?

Jak zarządzać zespołem pracującym zdalnie

Wydarzenia ostatnich miesięcy na wielu pracodawcach wymusiły opracowanie nowego systemu pracy dla swoich pracowników. Pandemia COVID-19 narzuciła większości firm, zmiany którym musiały poddać się tak szybko jak to możliwe, bowiem  zdolność organizacji zależy w większości od tego, na ile szybko dana organizacja jest w stanie dopasować się do zmiennych warunków rynkowych.  Pandemia jednak nie jest jedynym przypadkiem, w którym przedsiębiorstwa muszą nadążyć na gospodarką. Firmy muszą na bieżąco śledzić sytuację, która wymusza na nich zmiany. 

Pracownicy poza zasięgiem wzroku- jak nimi zarządzać?

 

Utrudniona komunikacja, tym samym kontrola pracowników podczas pracy zdalnej wymusiła na pracodawcach i kadrze menadżerskiej większej odpowiedzialności i zaufania do pracowników. Kadra zarządzająca powinna zadbać o prawidłową komunikację: techniczną i emocjonalną. Sprawa jest prosta jeśli chodzi o komunikację techniczną, przekazywaną mailowo: komunikat-mail. Problem rozwiązany. Sprawa komplikuje się, gdy pomiędzy stronami nie ma przekazu emocjonalnego, relacje i emocje stron zostają zaburzone.  Wahania powodowane przez pojawiające się zmiany w biznesie stają się źródłem stresu i napięcia emocjonalnego. Dobry menager, który jest świadomy pewnych konsekwencji pracy w samotności znajdzie sposób by je wśród sowich podwładnych rozładowywać. Aby utrzymać zaufanie pracowników należy opracować plan działań odnoszący się do spraw firmowych oraz kontaktu emocjonalnego z pracownikami.

 

O czym powinien pamiętać szef i menager?
  1. Codzienne utrzymywanie kontaktu z podwładnymi (o ile to możliwe). Rozmowy telefoniczne, luźne konferencje z zespołem o tematyce prywatnej: pytania o samopoczucie, rodzinę, obecne odczucia. 
  2. Pokazywanie człowieczeństwa. Prawdziwy leader wskaże nie tylko drogę odnoszącą się do spraw w firmie, ale doda otuchy także w trudnych czasach dla społeczeństwa. 
  3. Określenie dokładnych zadań pracowników na najbliższe dni. 
  4. Regularne monitorowanie wyników pracy.
  5. Przekazywanie pochwał za wykonaną pracę.