Zmiany w prawie pracy 2020 – co trzeba wiedzieć?

zmiany w prawie pracy 2020

Zmiany w prawie pracy 2020 będą przede wszystkim dotyczyć urlopów, umów o pracę i samozatrudnienia. Projekt trafi pod obrady sejmu jeszcze w tym roku. Bez względu na to, czy interesuje Cię praca e-commerce, czy w innej branży, powinieneś na bieżąco śledzić zmiany w kodeksie pracy. Wtedy nic Cię nie zaskoczy. Wiesz, jakie masz dokładnie prawa i obowiązki.

Co proponuje komisja kodyfikacyjna?

Zamierza wyrównać wszystkim pracownikom długość urlopu wypoczynkowego. Niezależnie od stażu pracy miałby wynosić 26 dni w roku. Jeśli ta zmiana wejdzie w życie, warto o niej pamiętać podczas rekrutacji marketingowej. W ten sposób możesz pokazać kandydatom, że dbasz o ich prawa.

Warto jednak pamiętać o kolejnej zmianie, która nie byłaby już taka korzystna dla pracowników. Jeśli nie wykorzystają urlopu wypoczynkowego do końca roku, nie będą mogli go wykorzystać w późniejszym terminie. W wyjątkowej sytuacji może być za niego naliczony ekwiwalent. Jednak nie będzie bezpośrednio przekazany pracownikowi. Zostanie zaksięgowany na specjalnym koncie. Trafiałoby również na nie wynagrodzenie za godziny nadliczbowe. Pracownik nie dostawałby już ich bezpośrednio na konto albo do ręki, tak, jak do tej pory. Pracodawca mógłby je wypłacić, gdyby firma miała przestój albo w momencie rozwiązania umowy o pracę.

Na innych warunkach działałby też urlop na żądanie. Pracownik mógłby go zgłosić tylko wtedy, gdy nie dezorganizuje to pracy w firmie.

Jak nowy kodeks pracy reguluje samozatrudnienie?

Z jednej strony nowy projekt chroni prawa samozatrudnionych. Proponuje im minimalne wynagrodzenie, urlop, niemożność wypowiedzenia umowy kobietom w ciąży, czy zasiłek choroby. Równocześnie ma wprowadzić składki ZUS od takich umów. Wówczas rekrutacja e-commerce powinna zwrócić szczególną uwagę na sposób zatrudnienia. Do tej pory wielu specjalistów decydowało się na umowę B2B. Jednak ozusowanie takich umów i wysokie dochody z samozatrudnienia może zdecydowanie pogorszyć ich sytuację.

Warto podkreślić, że wspomniane dotyczyłyby samozatrudnionych ekonomicznie zależnych. Są to przedsiębiorcy tylko formalnie. W praktyce działają tak, jak pracownicy albo zleceniobiorcy.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.