Przegląd stanowisk pracy w branży E-commerce (cz.2)

Poniżej przestawione zostają kolejne stanowiska w branży e-commerce. Jest to ciąg dalszy artykuły, który został opublikowany tutaj.

Kierownik projektu e-commerce

Jeżeli spostrzegłeś u siebie cechy przywódcze, które sprawiają, iż bez trudu kierujesz zasobami ludzkimi, przy jednoczesnym utrzymaniu właściwej atmosfery w tejże grupie może się okazać, że manager e-commerce jest dla ciebie wymarzonym stanowiskiem w tej branży.

Charakterystyka stanowiska:

Posada kierownika e-commerce jest składową stanowisk w zdecydowanej większości przedsiębiorstw. Kierownik projektu to osoba, która wytycza role, nakłada obowiązki i projekty oraz przygląda się progresowi – całość tych zadań sprowadza się do bardzo dobrze rozwiniętej komunikacji werbalnej. Osoba zatrudniona na tym stanowisku poza standardowym zakresem obowiązków może również wchodzić w dialog z kontrahentami czy oby ich oczekiwania się spełnione i czy wyrażają zadowolenie ze współpracy i osiąganych wyników.

Wymagania dotyczące stanowiska:

Teoretycznie przyjmuje się, że osoba tak powinna mieć ukończone studia kierunkowe przynajmniej na szczeblu licencjata. Nie jest to jednak wymóg konieczny. Ważniejsze bowiem dla pracodawcy będzie uprzednio zebrane doświadczenie z racji tego, że jest to stanowisko bardzo ważne i odpowiedzialne. Z pewnością zdolności komunikacyjne i organizacyjne muszą być na najwyższym poziomie. Ponadto trzeba mieć znajomość pakietu Microsoft Office oraz podobnych oprogramowań.

Przedstawiciel obsługi klienta e-commerce

Zadowoleniem bądź też jego brakiem ze strony klienta można rozwinąć lub wyhamować biznes. Ze wszystkimi wątpliwościami takimi jak dodatkowe pytania, zażalenia lub inne problemy, nasi szeroko rozumiani klienci zwracają się właśnie do przedstawiciela obsługi klienta.

Opis stanowiska:

Przedstawiciele obsługi klienta są odpowiedzialni za utrzymywanie stałej relacji z klientem oraz dbanie o jego zadowolenie ze świadczonych przez nas na jego rzecz usług. Komunikacja może się odbywać face to face, ale także za pośrednictwem mediów społecznościowych czy poczty elektronicznej. Kontakt ten będzie utrzymywany na różnych etapach takich jak ten przed złożeniem zamówienia, w trakcie jego realizacji bądź już po jego wykonaniu w przypadku pojawienia się jakiś uwag. Twoim zadaniem będzie niejako przyglądanie się klientom i utwierdzanie się, że są usatysfakcjonowani ze swojego zamówienia i że mają dobre doświadczenia.

Wymagania dotyczące stanowiska:

Jak to się zwykło mówić praca z ludźmi nie należy do najłatwiejszych stąd przekonanie, że na tym stanowisku powinny się znaleźć osoby z uprzednim podobnym doświadczeniem, najlepiej odnoszący sukcesy już wcześniej na tym polu. Tak więc należy być świetnym retorem, z bardzo dobrym wyczuciem nastroju i oczekiwań klienta. Do tego dochodzi znajomość języków obcych oraz umiejętność organizacji pracy.

Pracownicy działu zamówień e-commerce

Wszyscy właściciele firm sprzedający swoje produkty za pośrednictwem e-commerce muszą mieć do dyspozycji jedną bądź kilka osób odpowiedzialnych za odbieranie zamówień oraz przetwarzania danych klienta. Danych osobowych, adresowych, innych danych kontaktowych typu numer telefonu czy adres e-mail. Do tego dochodzą szczegóły wysyłki. Mowa tu o pracownikach działu zamówień.

Opis stanowiska:

Pracownicy tego działu będą mieli za zadanie jak już zostało powyżej napisane przetwarzać wszystkie informacje o kliencie oraz wypełniać w oparciu o nie odpowiednie formularze oraz dokumenty. Zdarza się, że trzeba będzie wyjść poza ramowy zakres obowiązków i również nawiązać kontakt z klientami co do ewentualnych terminów wysyłki czy ich opóźnień. Finalnie zamówienia takie trzeba będzie również spakować i wysłać.

Wymagania dotyczące stanowiska:

Zazwyczaj jedynym wymogiem formalnym jest dyplom poświadczający ukończenie szkoły średniej. Nadrzędną cechą będzie zorganizowanie, znajomość pakietu Microsoft Office lub podobnego oprogramowania. Doświadczenie jest mile widziane, aczkolwiek nie jest konieczne.

Autor treści SEO dla e-commerce

 Z uwagi na istniejącą sytuacje pandemiczną handel na coraz większą skalę przenosi się do sieci. Między prowadzącymi sprzedaż online trwa nieustanny wyścig o klienta. Bardzo istotnym staje się, więc liczba kliknięć w danej witrynie. Żeby utrzymywać się w tym obszarze w czołówce ważne jest, aby treści pod kątem SEO były zoptymalizowane. Ponadto można się również na swojej stronie pokusić o prowadzenie bloga, który jest świetnym urozmaiceniem oraz będzie stanowił stały ciekawy przegląd informacji z danej branży. Prowadzenie takiego bloga będzie korzystne dla obydwu stron, zarówno sprzedawcy, jak i klienta. Z jednej strony wzrośnie sprzedaż, z drugiej natomiast nasza witryna będzie czymś więcej, aniżeli tą do robienia jedynie zakupów. Klient na tej stronie będzie miał dostęp także do istotnych informacji.

Opis stanowiska:

Osoby odpowiedzialne za treści SEO mają strategiczną wartość dla optymalizacji wyszukiwarek. Zadaniem autora takich treści będzie ich tworzenie w sposób zoptymalizowany – bez względu na to, czy są to description produkt, czy teksty na blogu witryny, na rzecz której wykonujesz te zadania. Mogą to być czynności ukierunkowane na tworzenie zupełnie nowych treści lub modyfikowaniu tych istniejących w celu spotęgowania konwersji. Poza tym będziemy odpowiedzialni za utworzenie linku zwrotnego i przeanalizowanie słów kluczowych.

Wymagania dotyczące pracy:

Autorzy treści SEO powinni bezsprzecznie wykazywać się ponadprzeciętną umiejętnością komunikacji werbalnej oraz pisemnej. Zdarzyć się może, że już na starcie będziesz potrzebować wiedzy z zakresu SEO. Często jednak dla początkujących pracowników firmy w ofercie mają szkolenie z tego obszaru. Poza tym w podstawowym zakresie będziesz musiał wykazać się znajomością Google, Google Docs lub WordPress, narzędzi do analizy słów kluczowych oraz do zarządzania treścią.

Wirtualny asystent e-commerce

Stanowisko to sprawia, że poniekąd stajesz się prawą ręką prezesa. Właściciele firm, prezesi zarządów nierzadko potrzebują pomocy w obsłudze przeróżnych narzędzi czy też poprowadzenia w celu uzyskania przez nich oczekiwanych informacji. Osobą odpowiedzialną za te działania w branży e-commerce jest właśnie wirtualny asystent. Opis stanowiska:

Praktycznie najistotniejszą cechą na tym stanowisku jest umiejętność sprawnego komunikowania się. Do osoby zatrudnionej właśnie w takim charakterze zwrócą się przełożeni o zorganizowanie spotkania, sporządzenie harmonogramu, przesłanie dokumentów, czy zebranie informacji.

Wymagania dotyczące pracy:

Jeśli chcesz z powodzeniem pracować na tym stanowisku musisz być niesamowicie zorganizowany. Nie może zawodzić punktualność oraz dbanie o detale. Wirtualni asystenci posługują się wieloma narzędziami do pomocy w codziennych zadaniach.

Pracownik dostawy e-commerce

Podstawą udanej i owocnej sprzedaży w e-commerce jest terminowa dostawa produktu do klienta. W tym momencie pojawia się „działka” dla kierowcy dostaw. Liczba zatrudnionych na tym stanowisku będzie zależna od rozmiaru firmy, a także miesięcznej sprzedaży.

Opis stanowiska:

Rolą kierowcy dostawy będzie zbieranie zamówień, przygotowanie paczek z towarem, ich załadunek i dostarczanie pod wskazane adresy. Do twoich zadań będzie należeć również upewnienie się, że z danym zamówieniem jest wszystko w porządku. Wymagania dotyczące stanowiska:

Podstawą jest posiadanie prawa jazdy. Do tego dochodzi sprawna organizacja i zarządzanie czasem. Zdecydowana większość firm wymaga legitymowania się wykształceniem średnim. Mile jest także widziane doświadczenie na podobnym stanowisku.

Ekspert PPC / Menedżer PPC

Nieodłącznym atrybutem słowa sukces w świecie e-commerce jest pojęcie reklamy. Odpowiedzialni za działania z tym związane są eksperci PPC (pay-per-click). To właśnie oni są newralgicznym elementem każdej strategii marketingowej. Poniżej wskazujemy na wymagania i oczekiwania związane z tym stanowiskiem.

Opis stanowiska:

Branie odpowiedzialności za prowadzone, skuteczne kampanie reklamowe. Zbilansowanie na ten cel wydatków przy jednoczesnym zadbaniu o ich skuteczność. Specjaliści PPC powinni mieć wiedzę na temat internetowych kampanii marketingowych. Prowadzenie ciągłej analizy słów kluczowych, wzięcie odpowiedzialności za stronę docelową, ciągła weryfikacja skuteczności reklam oraz raportowanie wyników.

Wymagania dotyczące stanowiska:

To czy będziesz potrzebował wcześniejszego doświadczenia będzie zależało od firmy, w której o angaż będziesz się starał. Na pewno będziesz musiał posiadać zlepek takich cech jak dobre zorganizowanie, kreatywność, wysoki próg odporności na sytuacje stresowe, ponadprzeciętne zdolności komunikacyjne.

Menedżer produktu e-commerce

To stanowisko jest dla tych, którzy sami preferują i świetnie się czują w robieniu zakupów w sieci. Ponadto wykazują się inicjatywą, aby dany produkt ulepszyć w celu podniesienia satysfakcji klientów.

Opis stanowiska:

Na ogół menedżerowie produktów e-commerce są zobligowani do śledzenia optymalizacji i ewaluacji produktu, kreowania nowych odsłon istniejącego towaru oraz naprawianie różnych problemów technicznych. Zdarza się, że przełożony dopisze do naszych obowiązków koordynację i zarządzanie zespołem.

Wymagania dotyczące stanowiska:

Poszukujący kandydatów na to stanowisko na ogół zabiegają o osoby z tytułem licencjata w dziedzinie inżynierii, informatyki lub podobnej dziedziny. Sprawne poruszanie się w zespole i umiejętność współpracy będzie jednym z najistotniejszych wymagań. Znajomość „chmury” ma kluczowe znaczenie. Inne narzędzia i aplikacje, o których musisz wiedzieć, to Google Analytics, Trello, Jira, Pendo i Product plan.

Specjalista ds. Marketingu / kierownik ds. Marketingu

Wyznacznikiem sukcesu w e-commerce jest jakość posiadanych w swoich szeregach menadżerów i specjalistów ds. Marketingu.

Opis stanowiska:

Jak mówi tytuł eksperci ds. marketingu są przydzielani do tworzenia i kierowania różnymi programami marketingowymi za pośrednictwem wielu kanałów i aplikacji. Ciągły rozwój osobisty, podążanie za zmianami i trendami obecnie panującymi to tematy wpisane w to stanowisko. Dzieje się tak, ponieważ strategia marketingowa, która jeszcze niedawno przynosiła świetne korzyści już dziś może wymagać przemodelowania. Spowodowane jest to niesamowitą dynamiką jaka ma miejsce w tym obszarze.

Wymagania dotyczące stanowiska:

Z racji tego, że jest to stanowisko dla specjalisty kandydat musi udokumentować m.in. tytuł licencjata oraz uprzednio zebrane doświadczenie. Ponadto będziesz potrzebować niezwykłych umiejętności komunikacyjnych i analitycznych. Znajomość Google Analytics, Marketo, Buffer, Ever note i zbieżnych aplikacji i platform jest także bardzo istotna.