Marketplace Manager – Kto to. Zakres obowiązków

marketplace manager

Od kilku lat na polskim rynku funkcjonuje rozwiązanie Marketplace jako poszerzenie oferty sprzedaży własnej sklepu internetowego. To rozwiązanie pozwala zbudować szerokość oferty bez potrzeby inwestycji w rozbudowę magazynu. Wbrew obiegowej opinii, że sukces zapewni Ci wybór dobrego narzędzia technologicznego jest daleki od rzeczywistości.  Jest wiele innych aspektów, które musisz wziąć pod uwagę. Zazwyczaj wiąże się to ze podważeniem status quo organizacji. Gdzie umiejscowisz Marketplace Managera, jakie będzie miał KPI? Czy zespół odpowiedzialny za sprzedaż własną będzie „miał coś z tego” kiedy marketplace sprzeda? Oto są pytania, na które sobie musisz odpowiedzieć.

Z tego artykułu dowiesz się kim jest Marketplace Manager, jakie są jego kluczowe obowiązki? Wskażemy też cechy dobrego kandydata na to stanowisko. Na koniec jako bonus struktura marketplace.

W poprzednim artykule opisaliśmy strukturę dojrzałego e-commerce, zachęcamy do zapoznania się z tym artykułem. Marketplace Manager jest umiejscowiony w pionie Commercial i raportuje bezpośrednio do Commercial Directora. Wysokie umocowanie w strukturze daje krótką ścieżkę dotarcia do decydentów a także dobrą pozycję przetargową negocjacyjną z klientem wewnętrznym.

Dobry Marketplace Manager ma doskonałe umiejętności komunikacyjne. Szczególnie niezbędne jest to w organizacjach, gdzie kultura organizacyjna pozostawia wiele miejsca na decyzyjność managerów, a uprocedurowienie organizacji jest małe.

Zakres obowiązków

  • Ścisła współpraca z Project Managerem prowadzącym projekt wdrożenia marketplace
  • Zbudowanie i w późniejszym czasie efektywne zarządzanie zespołem marketplace
  • Zdefiniowanie strategii rozwoju marketplace spójnej ze strategią główną firmy
  • Opracowanie zestawu celów i czynników sukcesu
  • Przygotowanie zestawu raportów i najlepszych praktyk ich wykorzystania
  • Organizacja wysokiej jakości serwisu obsługi Klientów oraz Merchantów
  • Ścisła współpraca z działem commercial i marketingu
  • Identyfikacja pojawiających się ryzyk i zarządzenie nimi
  • Ważenie kwestii ryzyk finansowych, oczekiwań jakościowych Pracowników oraz Klientów w kontekście celów biznesowych
  • Wsparcie Key Account Managerów w negocjacjach z kluczowymi Partnerami Biznesowymi

Umiejętności dobrego Marketplace Managera

  • Wysokie umiejętności interpersonalne. Komunikatywność jest istotna szczególnie w pierwszej fazie projektu
  • Umiejętność planowania strategicznego
  • Znajomość zagadnień pracy z lejkiem B2B
  • Umiejętność pracy pod presją czasu
  • Mindset nastawiony na rozwiązania

Przykładowa struktura Działu Marketplace

struktura działu marketplace


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.