Amerykański gigant Amazon zapowiada swój start w Polsce – Amazon.pl

Amerykański gigant sprzedaży internetowej Amazon zapowiedział w ostatnią środę (27/01/2021), że już niebawem uruchomi polskojęzyczną stronę Amazon.pl. Jednocześnie rozpoczął proces rejestracji firm, które chcą sprzedawać produkty polskim klientom za pośrednictwem swojej platformy internetowej.

Aktualnie 1,7 miliona małych i średnich firm na całym świecie sprzedaje za pośrednictwem platformy Amazon, z czego ponad 200 000 przedsiębiorców przekroczyło w roku 2019 obroty o wartości 100 000 USD.

Polska, licząca 38 milionów mieszkańców, jest jednym z ostatnich dużych krajów europejskich bez dedykowanej strony internetowej Amazon. W Unii Europejskiej – Amazon ma dedykowane strony we Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Hiszpanii oraz ostatnio uruchomił sprzedaż również w Szwecji.

Amazon działa w Polsce już od 2014 roku

Amazon działa w Polsce od 2014 roku. Amerykańska Izba Handlowa ogłosiła w 2020 roku, że Amazon jest największym pracodawcą w USA i trzecim co do wielkości inwestorem w USA. Amazon stworzył w Polsce ponad 18 tys. miejsc pracy w dziewięciu nowoczesnych centrach logistycznych: w Sadach (k. Poznania), Sosnowcu, Kołbaskowie (k. Szczecina), dwóch obiektach w Bielanach Wrocławskich, Pawlikowicach (k. Łodzi), Łodzi, Okmianach (k. Bolesławca) i Gliwicach oraz w biurze Amazon Web Services oraz w Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku, które dostarczają innowacyjne rozwiązania wspierające produkty i usługi Amazon na całym świecie, w tym rozwiązania głosowe Alexa. W 2021 r. powstanie 10. centrum w Świebodzinie, w którym zatrudnienie znajdzie ponad 1000 osób.

Wejście firmy Amazon na polski rynek może być kamieniem milowym dla wielu posiadaczy sprzętu tejże firmy. Do tej pory wszyscy, którzy chcieli wyposażyć się w czytniki Kindle, tablety Kindle Fire, asystentkę głosową Alexę czy podłączany do telewizora Kindle Stick, musieli nieco nagłowić się nad tym, jak sprowadzić produkty do Polski. Wielu fanów marki ma nadzieję, że teraz czytniki i pozostałe sprzęty od Amazonu będzie można kupować znacznie sprawniej i w znacznie lepszych cenach.

Amazon wchodzi do Polski. Allegro na pewno to odczuje

Po ogłoszeniu przez Amazon, akcje Allegro spadły o ponad siedem procent podczas porannych giełd. Na pewno ma się czego bać Allegro. Inwestorzy już zareagowali – kurs spółki zaraz po ogłoszeniu decyzji Amazona spadł o 7–8 proc. Polska firma nie odpowiedziała, jak zareaguje na ruch konkurenta.

Nie brakuje głosów, że wejście Amazona do Polski może się skończyć powtórką z eBaya, jednak realia są inne. Amazon ma w Polsce potężne zaplecze logistyczne, w tym roku otworzy dziesiąty magazyn.

Mimo że Allegro jest platformą zakupową pierwszego wyboru, już teraz Amazon zgromadził polskich użytkowników korzystających z niemieckiej wersji. Nie startuje od tzw. zera, ale będzie budować jeszcze silniejszą pozycję. Po trzech kwartałach 2020 r. przychody Amazona wyniosły 260,5 mld USD, o ponad 34 proc. więcej niż w 2019 r. Zysk netto sięgnął 14,1 mld USD, rosnąc rok do roku o 69,6 proc

Panel sprzedawcy Seller Central Polska jest już dostępny

Polski oddział Amazon będzie dostępny pod domeną Amazon.pl. Od dziś przedsiębiorcy, planujący sprzedaż za pośrednictwem Amazon w Polsce oraz globalnie, mogą rejestrować swoje konta na sell.amazon.pl. Panel sprzedawcy Seller Central Polska jest już dostępny.

Współpraca z Amazonem będzie odpłatna. Przedsiębiorstwa, które zdecydują się na rejestracje poprzez formularz Seller Central, zobowiązane będą do regularnego opłacania faktur za wybrany plan sprzedaży (Plan Indywidualny to koszt 4 zł za każdy sprzedany egzemplarz, a Plan Profesjonalny to koszt 165,91 zł + podatek VAT miesięcznie, bez względu na liczbę sprzedanych produktów). Oprócz tego sprzedawcy będą zobowiązani do wpłacania prowizji od sprzedaży oraz „opłat za realizację”.

Amazon ogłaszając oficjalne wejście na polski rynek zauważa, że ponad połowa oferowanych na jego platformie towarów pochodzi od zewnętrznych partnerów. Dodaje też, że jego platforma ma ponad 300 mln klientów w 200 krajach, a liczba partnerów w formie małych i średnich przedsiębiorstw przekroczyła już 1,7 mln.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.