Marketing Automation Specialist – kto to? Zakres obowiązków

Zanim przejdziemy do opisu samego stanowiska, zastanówmy co kryje się pod pojęciem marketing automation. Automatyzacja marketingu, bo tak po polsku możemy określić tę dziedzinę, to zbiór różnych procesów mających usprawnić, doprecyzować i dostarczać trafnych treści do Twoich klientów, a to wszystko w zautomatyzowanym procesie bez udziału ludzkiego. Proces marketing automation to must have każdej organizacji, w której zachodzi wiele powtarzalnych procesów z zakresu komunikacji, jak np. newslettery. W celu automatyzacji wykorzystuje się wiele programów i systemów dla lepszego targetowania kampanii w tym: doboru oferty i segmentu klientów, a na końcu tego procesu do zbierania danych i ich analiza. Mówią krótko, za tym procesem stoi sukces sprzedażowy, gdyż przy precyzyjnie skonfigurowanych ustawianiach marketing automation trafisz z ofertą do osób, którą są nią realnie zainteresowane. To też ogromne wsparcie dla sprzedaży wielokanałowej, gdyż pozwala na wygodne łączenie sprzedaży w środowisku online i offline. Marketing Automation Specialist jest więc osobą, która ma dostarczyć tych rozwiązań i sprawnie działających mechanizmów.

Możliwe inne nazwy tego stanowiska

  • Specjalista ds. automatyzacji marketingu

Zakres obowiązków

  • implementacja marketing automation
  • optymalizacja procesów marketingowych
  • analiza danych
  • opracowywanie reguł segmentacji klientów
  • opracowywanie automatycznych procesów kampanii i komunikacji marketingowej
  • opracowywanie reguł scoringu klientów
  • współpraca z działem sprzedaży w celu przygotowywania ofert

Umiejętności

Osoba na tym stanowisku musi posiadać wiedzę i doświadczenie techniczne: znać programy, systemy, mechanikę procesów, umieć budować ścieżki zależności, wiedzieć jak tworzyć segmenty klientów. Ale musi też znać się na marketingu, bo bierze również odpowiedzialność za wyniki biznesowe. Koncepcje kampanii marketingowej musi potrafić zwizualizować i przełożyć na techniczną ścieżkę. Musi wiedzieć jakie działania marketingowe wdrożyć i w jaką komunikację je opakować, aby wpłynęły na sprzedaż. Współpracuje też blisko z działem sprzedaży, gdyż to on zapewnia szeroką ofertę produktów i usług, więc musi zrozumieć potrzeby kupców i zdefiniować ich propozycje mechaniki promocji. Tu może pojawić się wiele rozwiązań w zależności od sektora, gdyż np. akcesoria dla niemowląt prezentuje się inaczej, niż sprzęt sportowy. Zapotrzebowanie na pewne kategorie zmienia się w ciągu roku wielokrotnie i to trzeba mieć również na uwadze. Przy dużych biznesach, posiadających ogromne portfolio produktów, dla zwiększenia efektywności kampanii sprzedażowej należy dla każdego segmentu stworzyć indywidulaną zautomatyzowaną ścieżkę sprzedaży.

Z zakresu umiejętności technicznych Marketing Automation Specialist musi potrafić przygotować odpowiednie procesy, udokumentować je, zdefiniować, monitorować, wyciągać wnioski z rezultatów i segmentować klientów. W przypadku sprzedaży wielokanałowej te procesy są rozbudowane i muszą być ze sobą spójne i logiczne, jak również odpowiednio dozowane klientowi. Wymaga to też szybkiej reakcji na zmiany ofertowe lub akcje ad hoc. Od strony technicznej Marketing Automation Specjalist współpracuje z działami IT, UX/UI i grafikami, w celu zapewnienia czytelnych, atrakcyjnych wizualnie i łatwych w obsłudze funkcji.

Marketng Automation Specialist musi też potrafić analizować, by odpowiednio reagować na zachowania klientów. Wykorzystywanie danych w czasie rzeczywistym i możliwość szybkiej modyfikacji procesów wpływa bowiem na efektywność kampanii. Zdolność wizualizacji danych i prezentowanie ich w czytelny sposób ułatwi pracę działów marketingu i sprzedaży.

Jest jeszcze kwestia zarządzania danymi klienta, bo to na nich głównie pracuje Marketing Automation Specjalist. Wszelkie procesy muszą zachodzić zgodnie z obowiązującym prawem dotyczącym RODO i zawsze wymagają szybkiej reakcji w sytuacji, gdy stwierdzi się naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych. W tym celu wszelkie ustawienia systemowe muszą być przygotowane z należytą starannością tak, by wykluczały z komunikacji osoby, które wycofały zgodę na wysyłkę marketingową.

Jeżeli nie wdrożyłeś jeszcze automatyzacji marketingu w swojej firmie, to musisz rozważyć tę kwestię. Być może ta innowacja ułatwi pracę z procesami komunikacyjnymi i przyspieszy rozwój Twojej firmy.

Szukasz pracy? Na portalu ogłoszeń znajdziesz ciekawe oferty z obszaru Digital & E-commerce: https://digitalx.pl/oferty-pracy/


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: [email protected]. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.