Kim jest Public Relations Manager? Poznaj zakres obowiązków

public relations

Public Relations Manager (PR Manager) to specjalista odpowiadający za wizerunek Twojej firmy na zewnątrz, dbający o komunikację z mediami, instytucjami i podmiotami ważnymi dla Twojego biznesu. PR Manager odpowiada za informowanie o ważnych wydarzeniach, które mają miejsce w Twojej firmie jak np. o wprowadzonych innowacjach, istotnych dla rynku projektach, zmianach na wysokich szczeblach organizacji. Odpowiada na zapytania mediów i udziela wywiadów. Jest Twoim wsparciem w sytuacjach trudnych koordynując komunikację kryzysową. Bez PR Managera wiele informacji na temat Twojej organizacji i jej działań, szczególnie takich, o których warto i trzeba mówić, przepadło by bez echa. Nie wystarczy, że podzielisz się wiadomościami na stronie internetowej czy w Twoich kanałach social media, musisz zadbać o szersze dotarcie.

Możliwe inne nazwy tego stanowiska

  • Manager ds. Public Relations
  • Manager ds. komunikacji z mediami

Zakres obowiązków

  • kontakt z mediami, dziennikarzami, władzami lokalnymi i instytucjami
  • przygotowywanie notatek prasowych, materiałów drukowanych, prezentacji na temat działalności firmy, folderów
  • tworzenie i odpowiedzialność za komunikację kryzysową
  • wystąpienia publiczne
  • realizacja wydarzeń, spotkań i konferencji prasowych

Umiejętności

PR Manager odpowiada za wiele różnych ścieżek komunikacji w zależności od biznesu, realizując tym samym założoną strategię wizerunkową firmy. To od niego zależy przedstawienie marki w mediach, czyli równolegle prezentacja jej potencjalnym partnerom biznesowym i klientom. Praca ta wymaga wysokich umiejętności komunikacyjnych i niezwykłej dbałości o przekaz. PR Manager musi potrafić precyzyjnie dostosowywać ton komunikatu do jego treści, mądrze dobierać medium publikacji, mieć lekkie pióro, pisać zrozumiale, poprawnie gramatycznie i ciekawie. Atrakcyjny komunikat ma większe szanse powodzenia i pozwoli zyskać publikację w mediach.

PR Manager musi wykazywać się kreatywnością, zaangażowaniem i odpowiedzialnością oraz potrafić pracować pod presją czasu. Jego pracy nie można zamknąć w ramy czasowe, gdyż stale śledzi doniesienia prasowe i wydarzenia, które mogą oddziaływać na firmę. W sytuacjach tego wymagających, np. kryzysowych, jego praca potrafi się znacznie wydłużyć i przybrać dynamiczny charakter. To z PR Managerem w pierwszej kolejności kontaktują się dziennikarze z prośbą o komentarz dotyczący konkretnego wydarzenia w firmie.

Koordynuje również pracę zespołu specjalistów ds. Public Relations, nadzorując przygotowywanie artykułów, prezentacji, pressbooków, ulotek, folderów, broszur, wywiadów. PR Manager zadba o Twoją obecność w branżowej prasie, czy o ekspercki głos Twojego pracownika w audycji radiowej. Musi wykazywać się otwartością i cierpliwością, która przy pracy z ludźmi jest niezwykle ważna. Na jego barkach spoczywa też przygotowywanie konferencji czy spotkań prasowych.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: [email protected]. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.