Kim jest Programmatic Specialist? Poznaj zakres obowiązków

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie kim jest Programmatic Specialist, zdefiniujmy najpierw dziedzinę jaka kryje się za pojęciem programmatic. Programmatic to najprościej mówiąc zautomatyzowany system pozwalający na zakup i sprzedaż powierzchni reklamowej w Internecie, w którego skład wchodzi:

  • SSP – Supply Chain Platform- umożliwia sprzedaż powierzchni reklamowej
  • DSP – Demand Side Platform- za pomocą tego narzędzia kupuje się powierzchnię reklamową
  • Ad Exchange – technologia łącząca w sobie SSP i DSP
  • DMP – Data Management Platform- za pośrednictwem tego narzędzia zbiera się i zarządza się danymi o użytkownikach

Technologia zmieniła sposób w jaki kupujemy przestrzeń reklamową w Internecie i przeszła w tryb zautomatyzowany oraz łatwiejszy w obsłudze dla klienta, czy dla agencji, która działa w jego imieniu. Automatyzacja pewnych gałęzi biznesu wydaje się być nieunikniona, ale są wciąż potrzebni specjaliści, którzy nadzorują procesy oraz służą wsparciem i wiedzą w optymalnym zaplanowaniu kampanii. To właśnie Programmatic Specialist sprawuje pieczę nad wszystkimi etapami związanymi z przygotowaniem reklamy poprzez zautomatyzowany system sprzedaży.

Zakres obowiązków

  • przygotowanie i implementacja strategii
  • umiejętność korzystania z platform do obsługi reklam (SSP i DSP)
  • zarządzanie powierzchną reklamową w tym nadzór nad polityką sprzedaży
  • optymalizacja i monitoring kampanii pod kątem zdefiniowanych celów
  • kontrola budżetów
  • tworzenie raportów i analiza wyników kampanii
  • kontakt z klientami i wydawcami

Umiejętności

Zacznijmy od zaplecza technicznego. Programmatic opiera się na systemach SSP i DSP, więc konieczna jest tu wiedza i umiejętności z zakresu obsługi tych narzędzi. Programmatic Specialist jest odpowiedzialny za prawidłowość procesu jaki rozpoczyna sprzedaż reklamy, następnie jej segmentacja i optymalizacja, dobór urządzeń, na których będzie się ona wyświetlać i na analizie wyników kończąc. Wykorzystuje również dostępną technologię w celu zaplanowania strategii, która w zależności od wymagań klienta ma podnieść zysk z reklamy lub wpłynąć na zwiększenie świadomości marki.

Wśród cech osobistych pożądane są: otwartość, wysokie zdolności komunikacyjne, zrozumienie potrzeb klienta i trafne wykorzystanie tej wiedzy. Reklama w Internecie jest dynamiczna i wrażliwa na zmiany rynku i na pojawiające się nagle trendy. Programmatic Specialist musi więc odpowiednio szybko reagować w takich sytuacjach, czyli dostosowywać się do aktualnych wydarzeń, a co za tym idzie, odpowiednio modyfikować kampanie.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.