Kim jest Conversion Rate Optimizer? Poznaj zakres obowiązków

Wraz z rozwojem branży e-commerce pojawia się zapotrzebowanie na specjalistów nowych dziedzin. Konwersja sprzedażowa jest jednym z najistotniejszy czynników w handlu online, stąd nie dziwi potrzeba stworzenia odrębnej specjalizacji, w której centrum będzie się ona znajdować. Jej wysokie wskaźniki będą oczkiem w głowie Conversion Rate Optimizera.

Za optymalizacją współczynnika konwersji stoi cały system działań służący do zwiększania odsetka klientów odwiedzających Twoją stronę internetową. Akcentujemy tu mocno klientów, gdyż na tym właśnie nam zależy. Na pozyskaniu takich osób, które po wejściu na stronę dokonają pożądanej przez nas akcji tj. dokonają zakupu Twoich produktów lub usług.

Możliwe inne nazwy tego stanowiska

  • Specjalista ds. Optymalizacji Konwersji
  • Specjalista CRO

Zakres obowiązków

  • optymalizacja współczynnika konwersji poprzez zarządzanie, testowanie i wdrażanie punktów konwersji w lejku marketingowym
  • współpraca z analitykami i UX/UI designerami
  • zarządzanie i optymalizacja strony internetowej
  • wspieranie obsługi klienta poprzez implementowanie intuicyjnych narzędzi i funkcjonalności
  • przeprowadzanie testów A/B
  • współpraca z działem marketingu i sprzedaży w celu optymalizacji ogólnej strategii marketingowej

Umiejętności

Wraz z pojawiającymi się trendami w marketingu cyfrowym Conversion Rate Optimizer staje się jedną z kluczowych ról w zespole marketingowym. Do jego zadań należy tworzenie, wraz z zespołami marketingu, sprzedaży, contentu, IT i UX/UI, czytelnych procesów, w których centrum zainteresowania leżą akcje podejmowane przez klientów w sklepie internetowym lub na stronie www, a które mają przełożyć się na sprzedaż tym samym zwiększając konwersję. Wymagane są tu zaawansowane umiejętności techniczne, wiedza z zakresu marketingu, znajomość języka kodowania (HTML, Javascript, CSS).

Z tym stanowiskiem wiąże się wiele analiz i wykonywanie testów, dlatego przydadzą się osobiste cechy takie jak przywiązanie do szczegółów i cierpliwość. Testy bywają mocno angażujące, ale przekładają się na doświadczenie. Kolejne wyzwania będą łatwiejsze do pokonania oraz precyzyjniej i szybciej realizowane.  Kluczowym jest wykorzystanie danych do zbadania w jaki sposób odwiedzający korzystają z witryny, jakie problemy napotykają i jak je zlikwidować, aby umożliwić udane konwersje. Czasem rozwiązaniem będzie zmiana jednego słowa w komunikacie na karcie produktu, a innym razem praca wymagać będzie przebudowania całej ścieżki kupna, bo jest mało intuicyjna.

Mając świadomość szybko zmieniającego się cyfrowego biznesu osoba na tym stanowisku musi być też dobrym obserwatorem zachowań konsumentów, by móc wprowadzać adekwatne zmiany. Pracując z wieloma zespołami różnych dziedzin, Conversion Rate Optimizer powinien wykazywać się zdolnościami interpersonalnymi i komunikacyjnymi, empatią i zrozumieniem potrzeb klienta oraz łatwością w wizualizowaniu i opisywaniu procesów. A skoro już przy tym jesteśmy to podkreślmy jeszcze raz wysokie znaczenie tych cech, ponieważ znajomość podejmowanych przez klientów akcji na stronie dostarczy mu ogromnej wiedzy na temat tego jak mówić do klientów, jak definiować i upraszczać procesy, by doprowadzić do zakupu, patrz wysokiej konwersji.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.