Jak pozyskiwać klientów przy wykorzystaniu cold emails?

W każdej relacji B2B najtrudniejszy jest ten pierwszy krok czyli uzyskanie zainteresowania, które otwiera kolejne drzwi to pogłębionej współpracy. Od tej pierwszej wiadomości wiele zależy, a kiedy zawodowo pozyskujesz klientów to jest to szczególnie istotna kwestia. Jak pisać mailowe zaproszenia, aby druga strona zechciała w nie kliknąć i, co najważniejsze, odpisać? Pierwszym krokiem jest zawsze wysłanie tzw. cold email (ang.: zimny email), tj. wiadomości z zaproszeniem do współpracy do osoby, z którą nigdy wcześniej nie miałeś kontaktu. W wiadomości takiej opisujesz to kim jesteś, czym się zajmujesz i nakreślasz ofertę, którą uważasz za wartą uwagi z punktu widzenia drugiej strony. Cold email jest trudną formą komunikacji dlatego warto w nim wykorzystać kilka technik, aby wywołać pożądaną akcję czyli skłonić odbiorcę do zapoznania się z wiadomością, a następnie odpowiedzieć na nią. Jak pisać cold emails, aby zapewnić sobie zadowalający feedback?

Personalizacja treści

O trendzie w sprzedaży i marketingu, w którym to personalizuje się przekaz pisaliśmy nie raz wskazując niejednokrotnie na szczególne walory takiej formy budowania komunikatu. Wiadomość odwołująca się do potrzeb odbiorcy powoduje, że lepiej się na nią reaguje, bo z miejsca jest w stanie zaproponować konkretne rozwiązanie. Personalizacja jest potwierdzeniem na to, że rozumiesz czego oczekuje klient i do czego dąży, a Ty jesteś w stanie zapewnić mu narzędzia lub produkty dzięki którym szybko osiągnie zamierzony cel. Udowodnisz też, że poświęciłeś mu czas robiąc research na temat jego biznesu z intencją lepszego zrozumienia jego sytuacji i znalezienie rozwiązania. 

Wskaż na ważne partnerstwo

W wiadomości zwróć uwagę na to dlaczego wysłałeś wiadomość do tego konkretnego klienta. Może jest liderem na rynku w konkretnej branży, nie boi się eksperymentować, wprowadza odważne innowacje lub otrzymałeś od kogoś świetne rekomendacje na jego temat. Tego typu działania zawsze zwracają uwagę, bo świadczą o szczerym zainteresowaniu kontaktem i podjęciem współpracy.  

Jak napisać responsywny cold email?

Zacznij od tego kim jesteś i czym się zajmujesz. Opisz firmę i jej dokonania oraz dlaczego uważasz, że ta współpraca ma przyszłość. Tylko nie przesadź, niech Twoja wizytówka znajdzie odzwierciedlenie w rzeczywistości. Osoba, która otrzyma wiadomość na pewno będzie szukać potwierdzeń na Twoje słowa na stronie internetowej i w kanałach social media. Może też zasięgnie informacji u innych osób z branży, które mogły z Twoją firmą współpracować lub okaże się, że posiadacie wspólne kontakty biznesowe, które szybko zweryfikują czy to o czym piszesz jest prawdą i czy warto brać pod uwagę taką współpracę. Dlatego dbaj o referencje i dobry PR. Prezentuj dokonania firmy, otrzymywane przez nią nagrody, publikowane wzmianki w prasie branżowej, obecność na ważniejszych konferencjach i ciekawe projekty. 

Jeżeli z osobą, do której kierujesz wiadomość nie masz żadnych powiązań to postaraj się nawiązać do wspólnych punktów styku np. że posiadacie to samo hobby. Jeżeli dostrzeżesz coś szczególnego co pomoże w skróceniu dystansu to zrób to! 

Po wstępie należy przejść do konkretów. W Twojej wiadomości musi znaleźć się odpowiedź na potrzebę klienta. Jeżeli zrobiłeś we wcześniejszym kroku dobry research to wiesz czego poszukuje. Nakreśl wskazówki, zdradź, że znasz jak poradzić sobie z problemem. Tego typu metody utwierdzają klienta w przekonaniu, że naprawdę wiesz o czym mówisz, bo już na wstępie przedstawiasz plan w oparciu o konkretny temat. Dziel się spostrzeżeniami i pokuś się na krótkie analizy rozwiązań. Zadbaj o jasny, czytelny i konkretny przekaz. Nie rozpisuj się zbyt długo bo możesz stracić zainteresowanie. Używaj swobodnej formy, ale utrzymującej wysokie standardy komunikacji biznesowej.

A na końcu zadbaj o mocne wskazanie na potrzebę kontaktu, żeby mieć okazję do omówienia szczegółów. Wyraźnie zaakcentowane call to action czyli zachęcenie do podjęcia akcji to kluczowy krok przed nawiązaniem współpracy. Zaproponuj wygodne rozwiązania np. spotkanie online lub rozmowę telefoniczną. Najlepiej jeżeli od razu zaproponujesz kilka terminów na spotkanie. Takie rozwiązanie zawęża możliwości wyboru i minimalizuje możliwość odrzucenia propozycji. Nawet jeżeli termin nie odpowiada klientowi to możesz zaproponować kolejne albo może on sam wskaże dogodny dla siebie czas. 

Cold email może być dobrym narzędziem do pozyskiwania leadów i początkiem korzystnej współpracy. Nie twórz tego typu wiadomości szablonowo tylko poświęć czas na profesjonalne przygotowania pod każdego z Twoich klientów. 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.