Category Manager – kto to? Zakres obowiązków

Category Manager to stanowisko w strukturze działu handlowego, które odpowiada za rozwój konkretnej kategorii produktów. Zazwyczaj Category Manager obsługuje jedną kategorię, gdyż taki podział pozwala mu mocniej skupić się na całości zadań z nią związanych.

Od niego zależy portfolio produktów, współpraca z kluczowymi dostawcami, dobór asortymentu, kontraktacje, pilnowanie stanów magazynowych, realizacja strategii sprzedażowej i promocyjnej przy wsparciu działu marketingu. Category Manager to osoba, która świetnie zna swoją kategorię, wie np. które produkty i w jakim momencie w roku będą się najlepiej sprzedawać i kiedy należy je wesprzeć dodatkowymi działaniami.

Możliwe inne nazwy tego stanowiska

  • Opiekun kategorii
  • Kierownik zarządzania kategorią

Zakres obowiązków

  • dobór asortymentu per kategoria
  • realizowanie planów sprzedażowych
  • zarządzanie promocjami i akcjami specjalnymi
  • ścisła współpraca z działem marketingu
  • wdrażanie planów sprzedażowych (kwartalnych, rocznych)
  • opracowywanie strategii sprzedażowej dla obsługiwanej kategorii
  • zarządzanie zespołem

Umiejętności

Category Manager musi mieć głęboką wiedzę na temat swojej kategorii i śledzić rynek z nią związany, by być na czasie z nowościami i móc szybko reagować na trendy. W wachlarzu jego zdolności znajdziemy umiejętności analityczne, sprzedażowe i marketingowe. Orientacja na wynik, praca na arkuszach kalkulacyjnych, tworzenie prezentacji, analizowanie sprzedaży, tworzenie dokumentów i umów to jego codzienność. Musi też być świetnym negocjatorem i przewidywalnym strategiem. Tworzy roczne harmonogramy sprzedażowe i do nich dostosowuje działania marketingowe.

Odpowiada za całokształt oferty kategorii, decyduje o obecności nowych produktów, rotacjach czy wycofaniach ich ze sklepu. Category Manager jest też wizytówką firmy na targach branżowych, na których pozyskuje odpowiednich dostawców, dlatego tu stawia się na wysokie zdolności prezentacji osobistej i biznesowej. Musi też wyróżniać się zmysłem estetycznym i dbałością o szczegóły, gdyż to jak produkty przedstawiane są np. na stronie internetowej sklepu (merchandising) zależy od niego. Dba więc o stronę wizualną i odpowiednie opisy. Jako osoba zarządzająca zespołem odpowiedzialna jest za delegowanie obowiązków, pełni wsparcie doradcze i koordynuje pracę innych.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.