15 kluczowych SEO tipów dla małego biznesu

Odwiedziny z organicznych wyników wyszukiwania Google są dla wielu firm kluczowym źródłem ruchu na stronie – ruchu najskuteczniej konwertującego. Dotyczy to również małych działalności, także tych, które skierowane są do lokalnych odbiorców. Oto 15 tipów SEO, które pomogą zwiększyć liczbę użytkowników pozyskanych z Google i liczbę klientów.

Zweryfikowanie strony w Google Search Console

Po dodaniu witryny na https://search.google.com/ i potwierdzeniu, że mamy do niej dostęp, uzyskamy mnóstwo informacji związanych z jej widocznością w Google, m.in. poznamy zapytania, które przynoszą największy ruch. Dowiemy się również, jakie występują błędy indeksowania, możemy dodać mapę strony i skorzystać z wielu danych.

Założenie wizytówki w Google Moja Firma

Dzięki dodaniu i zweryfikowaniu profilu marki w https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ firma może być widoczna w wynikach wyszukiwania Google Maps, a także w tzw. trzypaku, który pojawia się w rezultatach Google na zapytania lokalne, nie tylko kiedy wysyłamy hasło połączone np. z nazwą miasta, ale również wówczas, gdy pytamy o ofertę, która z założenia jest lokalna, np. usługi fryzjerskie.

Zbieranie opinii o firmie

Kiedy już wizytówka jest założona i zweryfikowana, to warto prosić klientów o wystawianie opinii  marce. Najlepiej, aby te recenzje zawierały słowa kluczowe, które opisują daną działalność. To jeden z czynników rankingowych, który ma wpływ na widoczność w wynikach Google Maps. Ponadto dobrym krokiem jest odpowiadanie na te opinie – można to zrobić po zalogowaniu się do Google Moja Firma.

Dodanie na stronie analityki Google Analytics

Umożliwia to monitorowanie nie tylko pozyskiwanego ruchu, ale również wielu szczegółowych danych, które są z nim związane. Jest to rozwiązanie, które pozwala śledzić przeróżne zdarzenia, ścieżki zakupowe klientów, ustalać ewentualne problemy na tej ścieżce i nie tylko.

Analiza słów kluczowych

Nie wystarczy raz wybrać słowa kluczowe – warto analizować, jak zmienia się zainteresowanie frazami i wykorzystywać te zapytania, które aktualnie cieszą się większym powodzeniem. W ustaleniu takich słów pomoże Google Trends. Poza tym warto zaglądać do Planera słów kluczowych w Google Ads, Senuto, Semstorm czy Ahrefs.

Optymalizacja meta danych

Title, czyli wybrany przez prowadzącego stronę tytuł, może być zastosowany przez Google w wynikach wyszukiwania, ale nie musi. Jego treść stanowi ważny czynnik rankingowy. Tytuł nie powinien być zbyt długi – może mieć maksymalnie około 60 zzs i zajmować 600 px. Nie są zalecane schematyczne tytuły, wypełnione słowami kluczowymi. Natomiast description, czyli opis zawartości strony, nie ma wpływu na widoczność w wynikach wyszukiwania, ale ma znaczenie, jeśli chodzi o klikalność w Google. Warto, aby opis ten zawierał wezwanie do działania (CTA).

Upychanie słów kluczowych to zły pomysł

Kiedyś umieszczanie na stronie dużej ilości słów kluczowych, często w niegramatycznej formie, przynosiło efekty. Obecnie nie ma to większego sensu, a co najwyżej takimi działaniami można zniechęć internautów. Nie wpłynie to pozytywnie na widoczność witryny.

Przyjazne linki

W przypadku wszystkich najpopularniejszych systemów CMS adresy URL przyjazne dla użytkownika są standardem. Natomiast w dalszym ciągu w wielu serwisach używane są linki, które nic nie mówią internaucie. Jak wygląda przyjazny odnośnik? – np.: https://digitalx.pl/jak-zaprojektowac-uzyteczna-strone-404-5-przykladow-dobrze-zrobionych-stron/.

Korzystanie z nagłówków na stronie

Za ich pomocą dzieli się content na mniejsze części, co ułatwia przeglądającym sieć znalezienie oczekiwanych informacji. Są to nagłówki od H1 do H6, przy czym najważniejszym jest H1 i powinien on zawierać główne słowo kluczowe. Najczęściej jest nim tytuł artykułu lub nazwa kategorii. Nagłówków od H2 do H6 używa się w treści podstrony.

Budowanie evergreen contentu

Tego typu treści mogą przynosić duży ruch na stronie. Chodzi tutaj o content, który jest stale aktualny i z tego powodu nie wymaga modyfikowania. Do takich materiałów zaliczamy m.in. recenzje produktów, poradniki zakupowe (nie zawsze), słowniki, case study.

Linkowanie wewnętrzne

Bardzo ważna jest struktura strony. Każda z podstron serwisu powinna być podlinkowana wewnętrznie, aby robot wyszukiwarki, przechodząc od jednego adresu URL do kolejnego, miał szansę trafić na dany materiał. Odnośniki prowadzące do podstrony są również dla Google sugestią, że taka treść jest wartościowa, a co za tym idzie strona może uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Budowanie contentu

Google lubi strony, które dbają o świeżą, wysokiej jakości treść, która odpowiada na zapytania internautów. Warto dodawać content, który zainteresuje odbiorców naszej oferty. Dobrym krokiem jest analizowanie konkurencji pod kątem tworzonych artykułów i wybieranie takich tematów, które cieszą się zainteresowaniem internautów. Można to ustalić np. za pomocą Senuto.

Przyspieszenie działania strony

Dobrze jest sprawdzić wyniki strony w narzędziu https://pagespeed.web.dev/ i wprowadzić zmiany, jeśli rezultaty serwisu są dalekie od sugerowanych przez Google. Szybkość działania witryny to jeden z czynników rankingowych.

Włączenie szyfrowanego połączenia

Dzięki niemu dane wysyłane pomiędzy stroną a urządzeniem użytkownika są szyfrowane, tj. zabezpieczone przed kradzieżą lub ich zmianą. Dzięki temu przeglądarka Chrome nie wyświetla przy polu adresu witryny komunikatu Niezabezpieczona. Korzystanie z szyfrowanego połączenia jest jednym z czynników rankingowych Google.

Pozyskiwanie wartościowych linków

Odnośniki umieszczone na stronach WWW, które prowadzą do danej witryny, są czynnikiem rankingowym. Muszą to być jednak linki wysokiej jakości, najlepiej powiązane tematycznie. To niezbędny element w budowaniu widoczności witryny w Google. Tworząc profil linkowy, warto korzystać z Ahrefs, czyli z narzędzia do analizowania odnośników prowadzących do stron. Umożliwia to ustalenie, skąd linkowana jest konkurencja.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.