Jak zaprojektować użyteczną stronę 404: 5 przykładów dobrze zrobionych stron

Błąd 404 (page not found – strona nie została znaleziona) – taki komunikat może skutecznie zniechęcić internautę do ponownego odwiedzenia strony. Na szczęście – witrynę komunikującą o niedostępności zawartości strony można spersonalizować, dzięki czemu zamiast wywoływać irytację użytkownika, może ona zmotywować go do podjęcia określonej akcji. Podpowiadamy, jak zaprojektować skuteczną stronę błędu 404!

Strona 404 – co to takiego?

Strona błędu 404 (404 nie znaleziono, Nie znaleziono strony 404 lub Nie znaleziono HTTP 404)

może wyświetlić się na ekranie użytkownika w dwóch najczęstszych sytuacjach – kiedy internauta wpisze niepoprawny adres URL bezpośrednio w pasku przeglądarki bądź wejdzie na podstronę, która została usunięta bez wcześniejszego wdrożenia odpowiedniego przekierowania. Zasadniczo chodzi o nieistniejącą lub uszkodzoną stronę.

Istnieje wiele różnych powodów, dla których na stronie internetowej może pojawić się błąd 404. Do pojawienia się komunikatu mogą doprowadzić:

  • zmiana adresu URL – na przykład po zmianie nazwy produktu w sklepie internetowym,
  • usunięcie strony lub podstrony – na przykład podstrona produktu, który nie jest już dostępny w sklepie,
  • zmiana struktury adresów URL strony – gdy zmieniono system zarządzania treścią.

Bez względu na to, jaka jest przyczyna wyświetlenia „czterysta czwórki”, może ona zniechęcać odwiedzającego do dalszego przeglądania zawartości witryny. By temu zapobiec, wystarczy przygotować atrakcyjny i użyteczny komunikat o błędzie 404, który zamiast wywoływać irytacji, przyczyni się do podjęcia określonej akcji przez użytkownika. Dobrze zaprojektowana strona 404 może zapobiec zamknięciu witryny przez zagubionego użytkownika oraz być szansą dla firmy na zareklamowanie swoich produktów i usług.

Jak zaprojektować spersonalizowaną stronę błędu 404? 

Im bardziej rozbudowana strona, tym większa trudność w zapanowaniu nad wszystkimi zewnętrznymi i wewnętrznymi linkami. Całkowite wyeliminowanie błędu 404 nie jest więc możliwe – choćby wtedy, gdy dochodzi do niego na skutek działania użytkownika. Dlatego też warto być przygotowanym na taką sytuację i zadbać o odpowiedni wygląd strony błędu – tak, aby stanowiła ona rozwiązanie niespodziewanego problemu i zatrzymała użytkownika w obrębie witryny.

Niestandardowa strona błędu 404 pomaga poprawić wrażenia użytkownika, który nie odnalazł na naszej stronie tego, czego w danej chwili szukał. Co powinna ona zawierać? Niezbędny jest przede wszystkim prosty, zrozumiały dla użytkownika komunikat o błędzie oraz link do strony głównej serwisu lub innych kluczowych podstron danej witryny. Przydatna będzie też wyszukiwarka, dzięki której klient będzie mógł w obrębie strony poszukać interesującej go frazy. Dobrym pomysłem jest również opcja zgłoszenia błędu – zwłaszcza, że właściciel serwisu może nie wiedzieć o problemie na stronie.

Ważna jest nie tylko zawartość strony, ale też sam jej wygląd. Warto, aby  strona zastępcza była utrzymana w spójnej stylistyce – tak, aby odwiedzający ją użytkownik skojarzył ją automatycznie z naszą stroną. Dzięki temu będzie wiedział, że nie został odesłany na zupełnie inną, potencjalnie niebezpieczną witrynę.

Stron 404, choć przede wszystkim pełni funkcję informacyjną, może również służyć generowaniu konwersji. Za jej pomocą możemy na przykład wyeksponować kilka produktów ze sklepu (z prowadzącymi do nich odnośnikami), podlinkować wybrane kategorie sklepowe, które mogą zainteresować odwiedzającego, zaproponować mu zniżkę na konkretne produkty lub usługi czy też zachęcić do subskrypcji newslettera wraz z oferowanym gratisem (tzw. lead magnet).

Zaprojektowana w ten prosty sposób strona jest znacznie przyjaźniejsza od klasycznego widoku błędu i jednocześnie pozwala zaangażować użytkownika do pojęcia innej akcji niż zamknięcie strony, którym może grozić wyświetlenie błędu.

Oto kilka przykładów angażujących stron 404, które mogą stać się inspiracją do stworzenia własnej strony błędu:

1.

2.

3.

4.

5.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.