Trendy w E-commerce 2021

Sytuacja COVID’owa w 2020 roku pokrzyżowała wiele planów biznesowych. Ale w dynamicznie rozwijającym się w tym roku sektorze e-commerce, zaczęły się pojawiać różne nowe trendy, które będą się rozwijać i dojrzewać w 2021 roku.

#1 Wizualizacja produktów

W sklepach internetowych nadrzędnym i oczywistym  zadaniem jest sprzedaż klientom produktów, z którymi fizycznie nie można wejść w interakcję. Aspekt wizualizacji może zdecydowanie przyspieszyć, a rozwój funkcjonalności w tym obszarze, ma to zadanie uzłatwić. Mówiąc prościej – jest to ewolucja od konwencjonalnych statycznych wizualizacji. Niewystarczającym już zaczyna być wypełnienie strony produktu wyłącznie samymi zdjęciami, idzie to o krok dalej. Na znaczeniu zyskiwać będzie wykorzystywanie angażujących filmów, różnego rodzaju treści interaktywnych, contentu generowanego przez Klientów.

#2 B2B eCommerce

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Globalne przychody z handlu elektronicznego B2B wzrosną do ponad 6,6 bln USD w 2021 r. Podczas gdy e-commerce B2C będzie oscylował z przychodami w wysokości 3,2 bln USD. To trend, którego nie można przegapić. Model B2B zawsze dominował na rynku e-commerce. Nie tylko klienci indywidualni, ale prawie każda firma potrzebuje towarów i usług, aby przetrwać i właściwie prosperować. Potrzebne jest lepsze zrozumienie potrzeb i doświadczeń zakupowych klientów B2B.

B2B zamawia dużo, hurtowo i dla wielu działów. Aby sprostać potrzebom tego sektora, warto udostępnić klientom bardziej rozbudowany proces składania zamówień i dodatkowe funkcjonalności, np. konfigurator produktów, który pozwala na precyzyjnie dostosowanie towaru pod oczekiwania klienta. Istotny jest też koszt zamówienia i jego szybkość. W przypadku rynku B2B nawet dwudniowe opóźnienie w realizacji zamówienia może opóźnić procesy produkcyjne i wygenerować milionowe straty.

#3 Re-Commerce

ReCommerce to określenie na handel produktami używanymi. Można przypuszczać, że w przyszłym roku ten obszar doczeka się ponownego ożywienia. Najnowsze badania przewidują podwojenie tego rynku w ciągu najbliższych pięciu lat. Oczywiście, przechodziliśmy już przez ten etap w związku z rozwojem takich serwisów jak Gumtree, Ebay czy Olx – jednakże można oczekiwać podejścia do tego trendu w nowym rozdaniu. Konsumenci są coraz bardziej motywowani zrównoważonym rozwojem, czynnikami ekologicznymi, a nie wyłącznie ceną. Sprzedaż używanych artykułów, zwłaszcza luksusowych wstrząśnie branżą handlu elektronicznego. Stanowi to interesującą okazję dla marek, aby otworzyć własny rynek ReCommerce i zamienić zakupy z drugiej ręki w ekscytujące doświadczenie zakupowe.

#4 Modele subskrybcyjne

Model subskrypcyjny w e-commerce rozwijał się dynamicznie w ciągu ostatnich kilku lat i należy się spodziewać, że nadal będzie rozwijany. Jest to spersonalizowany, wygodny i w większości przypadków tańszy sposób otrzymania pożądanych towarów i lub usług. Model ten nazywany również abonamentowym, umożliwia dostęp do określonych towarów przez uiszczanie regularnej, cyklicznej opłaty abonamentowej. Subskrypcje objęły już niemal wszystkie branże, a większość z nas korzysta przynajmniej z jednego serwisu dostarczającego swoje usługi lub produkty w ten właśnie sposób. Najpopularniejsze przykłady to serwisy muzyczne typu Spotify czy filmowe, z Netflixem na czele. Do wiodących tego typu modeli w branży e-comemrce należy oczywiście Amazon Prime, a na polskim rynku Allegro Smart.

#5 Voice Commerce

Voice commerce szybko zyskuje na popularności wśród biznesów elektronicznych, ponieważ pozwala poszerzyć bazę klientów, a także ulepszyć doświadczenia klienta. Przewiduje się, że voice commerce osiągnie 40 miliardów dolarów do roku 2022, co wynika z danych OC&C Strategy Consultants.

Wprowadzenie inteligentnego głośnika Amazon „Echo” oficjalnie zapoczątkowało ten trend w 2014 roku. Od tego czasu krzywa trendu użytkowników korzystających globalnie z zakupów głosowych staje się coraz bardziej stroma z dnia na dzień. Zakupy głosowe wciąż wymagają udoskonalania, ale z pewnością z roku na rok będą zyskiwać na popularności. Alexa i Google Home świetnie nadają się do włączania światła, przekazywania informacji o pogodzie i odtwarzania ulubionych stacji radiowych. Ale po cichu przejmują też branżę e-commerce. Około 20% właścicieli inteligentnych głośników używa ich do zakupów, takich jak zamawianie produktów, tworzenie przypomnień, prowadzenie badań czy śledzenie dostaw. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych czterech lat liczba ta wzrośnie do 52%. Jeśli obecnie nie optymalizujesz swojego e-commerce i procesów realizacji pod kątem wyszukiwania głosowego, i nie zadbasz o to – zostaniesz w tyl. Jeśli ten rok, 2020 czegoś nas nauczył, to na pewno dał mocno odczuć, że zawsze należy być gotowym na to co najmocniej nieoczekiwane. Niezależnie od tego, czy zgadzasz się, że te trendy e-commerce zaczną obowiązywać w 2021 r., czy też myślisz, że zostało im jeszcze kilka lat, przygotowanie strategii sprzedaży, marketingu do nowej rzeczywistości, jest czymś o czym zapomnieć nie można.

Zobacz również:  Czym jest ścieżka zakupowa klienta i jak ją stworzyć?
#5 Dynamiczne ceny

Kwestia cen w handlu elektronicznym stała się skomplikowana i na pewno bardzo czasochłonna, zwłaszcza gdy chcemy te zmiany przeprowadzać ręcznie. Podejście do dynamicznego kształtowania cen może być ważną bronią w co raz to mocniej rosnącej konkurencyjności eCommerce. Bezsprzecznie działnie to pozwala lepiej dopasować się do odpowiednich segmentów Klientów, znacząco poprawiając współczynnik konwersji.

#6 User-generated content (UGC)

UGC to wszelkie treści tworzone przez użytkowników. I to z ich własnej inicjatywy, dobrowolnie, poza pracą zawodową – nie na zlecenie marek (a co najwyżej za ich zachętą, np. w postaci konkursów). User Generated Content może pochodzić z dwóch kategorii źródeł, tzw. top downs (blogerzy, twórcy, dziennikarze, influencerzy, którzy kreują trendy, dyktują „o czym się mówi”), i bottom ups (rówieśnicy Twoich użytkowników, ich rodziny, przyjaciele, osoby o podobnych zainteresowaniach).

Klienci są co raz mniej ufni tradycyjnym reklamom. Zdecydowanie preferują w zamian różnego rodzaju rekomendacje i recenzje. Prawie 68% kupujących online twierdzi, że do dokonania zakupu wystarczyłyby im rzetelne recenzje produktów lub usług. Recenzje, które kupujący w Internecie zostawiają na temat produktu, to najbardziej poszukiwane treści generowane przez użytkowników. Aby zwiększyć wskaźnik zaangażowania klientów, przywiązuj większą wagę do recenzji zarówno swojej firmy, jak i poszczególnych produktów.

#7 Personalizacja

Personalizacja Twojej witryny będzie odgrywć co raz ważniejszą rolę. Trzeba dopasować przekaz i produkty do danego segmentu Klientów. A jak mówi Amazon – każdy klient to odrębny segment. Czyli zmierzamy w kierunku, że każda osoba, będzie widziała co innego – treści, produkty i oferty sperosnalizowane pod nią.

Niezastosowanie się do tego trendu spowoduje, że z ofertą będziemy co raz mniej skutecznie trafiać do odpowiednich Klientów – jednocześnie rosnące koszty reklamy – spowodują, że jedni sprzedawcy będą mniej lub bardziej konkurencyjni wobce innych. badania wykazują, że zastosowanie rozwiązań personalizacji w e-commerce może w nieodległym czasie przyczynić się do 20% wzrostów przychodów.

#8 Tematyka EKO

Ekologiczny konsumpcjonizm cieszy się coraz większym zainteresowaniem i marki powinny zacząć nadawać mu znaczenie. Połowa konsumentów online przyznaje, że czynniki środowiskowe odgrywają główną rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie. Sklepy internetowe będą  zmuszone dostosować się do różnych zrównoważonych praktyk. Obowiązkiem biznesów internetowych jest upewnienie się, że ich praktyki są przyjazne dla środowiska.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej