Bezpieczeństwo miejsca pracy jest oczkiem w głowie Specjalisty ds. BHP. To on określa zasady stojące za utrzymaniem higieny pracy, ale też projektuje całe ścieżki działań w przypadku sytuacji kryzysowych jak np. wybuch pożaru w biurze. W ramach swoich obowiązków określa ryzyko zawodowe na każdym stanowisku, pełni rolę doradczą i edukacyjną oraz odpowiada za całość działań na rzecz bezpiecznej przestrzeni pracy.
Zakres obowiązków
- wdrażanie nowych pracowników w regulaminy BHP miejsca pracy
- aktualizacja zaleceń i regulaminów oraz informowanie pracowników o zmianach w nich zachodzących
- doradztwo i edukacja w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- określanie ryzyka pracy w zależności od stanowiska
Umiejętności
Osoba na tym stanowisku powinna mieć ukończone studia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odbyć minimum roczny staż. Dziedzina ta podlega ciągłym dynamicznym transformacjom, dlatego Specjalista ds. BHP musi być gotowy na dalsze w niej kształcenie. Dobrze jeżeli wykazuje się wysokimi kompetencjami z zakresu komunikacji, pomysłowością i kreatywnością, gdyż dzięki tym cechom w atrakcyjny sposób przedstawi obowiązujące przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie np. wykorzystując infografiki czy prezentacje.
Od niego wymaga się również monitoringu wydarzeń, które w znaczący sposób wpływają na pracę jak np. pandemia, która wymusiła ogromne modyfikacje w funkcjonowaniu biur i osób w nich zatrudnionych. Tego typu sytuacje kryzysowe wiążą się z przygotowaniem scenariuszy w oparciu o zalecenia instytucji publicznych i urzędów, które należy też opatrzeć odpowiednią komunikacją.
Specjalista ds. BHP jest wsparciem w przygotowaniu planów pracy zespołów i zabezpieczenia przestrzeni biurowych przy wykorzystaniu obowiązkowych rozwiązań sanitarnych. Niedopilnowanie tych wytycznych może nieść ze sobą wiele konsekwencji prawnych jak i zdrowotnych. Co więcej, obowiązki Specjalisty ds. BHP na pewno rozszerzą się na dodatkową przestrzeń pracowniczą, na czego przykłady możemy się pokusić już teraz. Obecnie praca odbywa się również poza stacjonarnym biurem, więc w celu utrzymania optymalnych jej warunków powinien on regularnie edukować pracowników w zakresie przygotowania odpowiedniego stanowiska również w domu, czy w każdym innym miejscu, które wykorzystujemy pod wykonywanie służbowych obowiązków.
Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce? Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.