Ogromną popularnością w ostatnim czasie cieszy się Live Streaming Ecommerce – jest to trend i zdecydowanie nowy rozdział w sprzedaży online. Witajcie więc w kolejnej fali rewolucji e-commerce.
Prekursorem tego nowego i potężnego podejścia do sprzedaży był w 2014 roku chiński gigant handlu detalicznego. Połączenie transmisji na żywo online ze sklepem e-commerce był strzałem w dziesiątkę. Umożliwiło to klientom oglądanie i robienie zakupów w tym samym czasie. Szybko stałym elementem kampanii sprzedażowych stał się właśnie Live-commerce.
Transmisja sprzedażowa prowadzona jest przez influencera, celebrytę, ale coraz częściej przez przedsiębiorcę lub osobę prywatną. Odbywa się za pośrednictwem platformy, sieci społecznościowej lub strony internetowej. W trakcie streamowania, prowadzący proponuje i przedstawia różne przedmioty, które posiada w sprzedaży. Wchodzi w relacje oraz interakcję z odbiorcami i komunikuje się z nimi w czasie rzeczywistym. Handel na żywo łączy w sobie bezzwłoczny zakup polecanego produktu i udział odbiorców za pośrednictwem funkcji czatu, komentarzy lub przycisków reakcji. Kupujący mają możliwość zadawania pytań i zapoznania się z produktami w sposób zbliżony do rzeczywistych zakupów w lokalnych sklepach.
W czasie pandemii live-commerce bardzo zyskał na popularności. Sytuacja zmusiła sprzedawców detalicznych do zamknięcia sklepów stacjonarnych oraz do wyjścia z pewnej strefy komfortu i podejścia do tematu w sposób nieszablonowy. Sprzedawcy detaliczni muszą docierać teraz do klientów online i zapewniać im bezproblemową obsługę. Istotne jest również to, żeby zidentyfikować nowe możliwości zaangażowania i skupienia uwagi klientów, które nie opierają się już na atrakcyjnej witrynie sklepowej.
Klienci postanowili pozostać w domach dla własnego bezpieczeństwa, dlatego sprzedawcy musieli znaleźć nowy sposób łączenia się z potencjalnymi konsumentami handlu elektronicznego. Zaskutkowało to wzrostem zakupów online oraz narastającą potrzebą odzyskania kontaktu międzyludzkiego przez użytkowników.
E-commerce na żywo pojawia się w kilku odsłonach. Od standardowych sklepów online, jak na przykład: Amazon, eBay, Wayfair, Alibaba po spontaniczne aukcje online organizowane w odpowiednich aplikacjach czy jako live prowadzony w mediach społecznościowych na przykład za pośrednictwem Facebooka. Środowiska multimedialne w znaczny sposób ożywiają sklepy cyfrowe, a interaktywność w czasie rzeczywistym aktywnie angażuje klientów do zakupów. Najlepszym tego przykładem są Chiny, gdzie zakupy na żywo to rynek o wartości 312,5 miliarda dolarów.
Handel na żywo przyspiesza konwersje oraz poprawia atrakcyjność marki. Podczas Live streaming shopping monitorowana jest ścieżka decyzyjności klientów od świadomości do zakupu. Dobrze przeprowadzony handel na żywo zwiększa atrakcyjność marki oraz przyciąga dodatkowy ruch internetowy. Może także wzmocnić pozycję wśród dotychczasowych klientów i przyciągnąć nowych, zwłaszcza młodych ludzi zainteresowanych innowacyjnymi formatami i doświadczeniami zakupowymi. Coraz częściej jednak zaczyna przyciągać także konsumentów w średnim wieku i starszych. Ważne by odpowiednio dopasować formę i język do grupy docelowej. Ogromne znaczenie ma także wybór prowadzącego transmisję sprzedażową. Im bardziej charyzmatyczna osoba, tym bardziej spektakularnych efektów można się spodziewać.
Oto kilka wskazówek jak zorganizować i przeprowadzić Live streaming shopping
- Zaplanuj swoje wydarzenie i przygotuj wcześniej produkty, które chcesz zaprezentować w wydarzeniu na żywo. Zaprezentuj produkt pod każdym kątem. Oczywiście wybierz te, które są możliwe do pokazania w tym formacie i przede wszystkim bądź przygotowany do odpowiadania na pytania publiczności, które spływają na bieżąco podczas trwania transmisji. Postaraj się w oryginalny i kreatywny sposób zaprezentować swoje produkty. Pomyśl wcześniej także o bonusach i nagrodach za udostępnienia twojego kanału sprzedaży podczas transmisji. W taki sposób zachęcisz osoby do uczestniczenia w transmisji sprzedażowej oraz zwiększysz zasięg twoich potencjalnych odbiorców.
- Uzyskaj dobrą jakość wideo- użyj profesjonalnego sprzętu i zadbaj o oprawę dla transmisji. Pamiętaj o tym, że twoja publiczność będzie widziała Ciebie i Twoje tło. Będzie także słyszała dźwięki w tle. Zorganizuj zatem kamerę, smartfon lub inne urządzenie dzięki któremu stworzysz wysokiej jakości materiały wideo.
- Najistotniejsza kwestia pod względem organizacji to marketing twojego wydarzenia. Ogłoś swoje wydarzenie na żywo w mediach społecznościowych na swojej stronie internetowej i w newsletterze. Upewnij się, że Twoi klienci wiedzą, że będziesz prowadził transmisję na żywo. Postaraj się nie informować ich o tym zbyt długo przed datą wydarzenia. Dołącz napisy w innych językach. Ustaw powiadomienia, które przypomną twoim klientom o zbliżającym się wydarzeniu oraz dodaj przyciski, aby była możliwość udostępniania go w mediach społecznościowych.
- Wypróbuj wcześniej swoją transmisję w trybie offline. Jeśli chcesz uniknąć problemów technicznych postaraj się przeprowadź sztuczny streaming. Taki test zapewni Ci profesjonalne podejście do tematu i pozwoli uniknąć niechcianej wpadki. Uczyń go również przyjaznym dla urządzeń mobilnych i upewnij się, że dobrze ładuje się na wszystkich urządzeniach.
Do najczęściej sprzedawanych za pośrednictwem transmisji online produktów są kategorie związane z modą i uroda między innymi odzież zaraz po niej są produkty kosmetyczne i spożywcze. Najmniejszy odsetek stanowi wyposażenie i wystrój domu oraz elektronika użytkowa.
Główne korzyści transmisji zakupów online:
- Podwyższenie średniej kwoty wydanej na zakupy
- Przyciąganie nowych konsumentów
- Poprawa współczynnika konwersji sprzedaży oraz zwiększenie doświadczenia zakupowego
- Wydłużenie czasu spędzanego przez użytkownika na stronie
- Zapewnienie lepszych współczynników klikalności
- Zwiększenie ilości udostępnień
- Wyższe pozycjonowanie w wyszukiwarce
Live streaming shopping powinien utrzymać się jako forma sprzedaży. Choćby z tego względu, że globalne lockdowny wprowadziły ograniczenia w życiu codziennym, a ta forma handlu elektronicznego okazała się być skuteczną, szybką, a przede wszystkim wygodną forma zakupów, którą pokochała większość konsumentów. Pewne jednak jest to, że Live-commerce pozostanie z nami tak długo, jak długo będzie przynosić zysk wszystkim przedsiębiorcom wykorzystującym ten kanał sprzedaży.