Q-commerce – co to jest i dlaczego zyskuje na popularności?

Szybka i bezpłatna dostawa są tym, na czym szczególnie zależy kupującym online. Z tego względu czas oczekiwania na otrzymanie produktu jest ważnym czynnikiem przemawiającym za podjęciem decyzji zakupowej. Może być tak, że klient wybierze droższą ofertę w sytuacji, gdy produkt ekspresowo do niego dotrze. Właśnie na szybkich dostawach koncentruje się Q-commerce, czyli quick commerce.

Q-commerce – na czym to polega?

Q-commerce to rodzaj handlu elektronicznego, w którym klient otrzymuje produkt w ciągu kilku godzin, a nawet szybciej. Z analizy przeprowadzonej przez Nshift w 2021 roku wynika, że najwięcej nabywców chce dostać zamówienie w 3 dni od zakupu. 8 proc. oczekuje, by dostawa była tego samego dnia, 17 proc. – następnego, uwzględniając weekend, a 12 proc. – kolejnego dnia pracującego, co obrazuje poniższy wykres.

 

Źródło: https://nshift.com/resources/delivery-trends-2022

Dla wielu zainteresowanych kupowaniem online problemem jest konieczność oczekiwania na dostawę. W handlu Q-commerce ta przeszkoda jest eliminowana, a nawet szybciej można dostać produkt, zamawiając go przed ekranem urządzenia, niż jadąc do sklepu. To jeden ze znakomitych sposobów na zwiększenie współczynnika konwersji. Zamówień dokonuje się w aplikacji lub w sklepie WWW. Nabyć można w ten sposób artykuły spożywcze, środki czystości i inne rzeczy. Jest to udoskonalona wersja modelu dostawy Same Day Delivery (tego samego dnia) i dalsze dostosowywanie oferty kanałów online do oczekiwań klientów.

Rozwój Q-commerce w Polsce i na świecie

Istotnym czynnikiem, który przyczynił się do dynamicznego rozwoju sektora Q-commerce w Polsce i na świecie była pandemia. Wtedy to zakupy online zaczęli robić klienci, którzy dotąd nie mieli doświadczenia z zamawianiem produktów w sieci. Zamknięcie stacjonarnych sklepów z różnych branż spowodowało, że pojawiła się potrzeba szybkiego dostarczania różnych artykułów do odbiorców.

Kluczowe zalety Q-commerce to oczywiście wygoda i szybkość realizacji zamówień. Jeśli w dodatku ceny są atrakcyjniejsze lub podobne jak stacjonarnie, to klient ma coraz mniej argumentów, aby tracić czas na tradycyjne zakupy. Dochodzi do tego również kwestia konieczności dojazdu do sklepu i wysokich cen benzyny – zatem Q-commerce to propozycja dla tych, którzy nie tylko szukają błyskawicznego sposobu na zakupy, ale także oszczędności. Kupujący często analizują tylko cenę,  zapominając o koszcie dojazdu do sklepu i poświęconym na to czasie. Tymczasem to mogą być bardzo istotne czynniki, które mają wpływ na opłacalność kupowania stacjonarnie.

W 2021 roku nastąpił w Polsce wysyp ofert, które zapewniają ekspresową realizację zamówień – głównie dotyczy to produktów spożywczych, ale również innych niezbędnych artykułów. Rynek dostaw tego samego dnia rośnie o 21 proc. rocznie. Według prognoz w 2027 roku ma być wart ponad 20 mld dolarów, ale to oczywiście to nie to samo co Q-commerce.

 

Źródło: https://www.rp.pl/handel/art19230961-branze-Q-commerce-czekaja-zmiany

Czym są Dark Stores?

Ważnym elementem systemu natychmiastowych dostaw są Dark Stores, czyli obiekty dystrybucyjne, najczęściej o powierzchni kilkuset metrów, które urządzono w taki sposób, aby pracujący tam mogli sprawnie przemieszczać się pomiędzy regałami i ekspresowo kompletować zamówienia. Takie magazyny są już na polskim rynku rozwijane przez wiele marek, m.in. Glovo, a kolejne firmy zapowiadają, że również będą na nim rywalizować. Jedną z największych trudności może być dla przedsiębiorców zorganizowanie odpowiedniej sieci Dark Stores, aby móc podołać szybkim dostawom. Problemem może być także brak potrzebnej liczby pracowników.

Ponadto będzie trzeba sobie również poradzić z utrzymaniem rentowności. Przeciętna wartość zakupów w Q-commerce wynosi około 100 zł, natomiast obsługa zamówienia nie jest tania. Popyt na takie usługi będzie zapewne rosnąć, ale po drodze mogą pojawić się bariery, które zwiększą koszty działalności. Póki co spodziewany jest intensywny rozwój tego rynku, natomiast w kolejnych latach przekonamy się, na ile realne są przewidywania analityków co do wzrostu przychodów branży.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment