Pracownik jako ambasador marki

ambasador marki

W obecnej rzeczywistości wyrażenie opinii stało się dużo prostsze, gdyż z pomocą technologii pojawiły się kolejne obszary gdzie możemy to robić. Takim miejscem są bez wątpienia social media i fora internetowe. Praktycznie wszędzie możemy zostawić swój komentarz, podzielić się myślą, czy wziąć udział w dynamicznej dyskusji na każdy temat. Spod klawiatury też śmielej wychodzą opinie na temat pracodawców: warunków i atmosfery pracy oraz systemu wynagradzania, a ich pracownicy- obecni i byli- stają się ambasadorami marki. Co zrobić by dzielili się pochlebnymi opiniami?

Social media jako źródło informacji i wylewania frustracji

Social media stały się bezgraniczną przestrzenią wymiany myśli i poglądów, w tym również w sposób anonimowy. Łatwiej wydaje się nam opinie i bywamy w tym bardzo krytyczni, szczególnie gdy ktoś zajdzie nam skórę. Wirtualne środowisko potrafi być okrutne i nie raz pokazało, że czasem wystarczy naprawdę błaha sprawa by zniszczyć komuś reputację. W Internecie nic nie ginie i łatwo jest dotrzeć do treści, przez co czasem trudno odbudować nadszarpniętą opinię.

Ufamy podobnym sobie

Jak pokazują badania 8 na 10 osób ufa rekomendacjom pracowników, a nie szefów firm. Profesor Paweł Korzyński, kierownik zespołu naukowego w obszarze marketingu i HR stwierdza, że „Dobrowolna promocja organizacji przez ludzi, którzy w niej pracują, jest przede wszystkim wiarygodna. Badania pokazują, że szeregowi pracownicy cieszą się 8 razy większym zaufaniem niż dyrektorzy, również wewnątrz samej firmy.” Opinie pracowników są istotniejsze, bo pochodzą od osób podobnych do nich samych, dlatego wydają się wiarygodniejsze. Ale też należy podchodzić do nich z pewną dozą nieufności, bo często pisane są w gniewie, pod wpływem silnych emocji, albo po prostu celowo w złośliwym tonie. To jest problem social mediów- trudność w weryfikacji sytuacji i nabrania do niej odpowiedniego stosunku. Wiele szkód może wyrządzić niesprawiedliwa opinia. Dlatego też w głowach szefów firm pojawia się myśl, jak dbać o pozytywne doświadczenia swoich pracowników, żeby stali się posłańcem dobrych wiadomości na temat działalności firmy i atrakcyjności zatrudnienia. To trudne, ale nie niemożliwe do zrobienia.

Employee Advocacy

Na popularności zyskuje pewien trend związany z employee advocacy (rzecznictwo pracowników), czyli  reprezentowanie marki i budowanie jej wizerunku poprzez pracowników. Kandydatom nie wystarcza już szybkie przejrzenie social media i strony internetowej firmy, do której mają zamiar aplikować w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę. Zmiana miejsca zatrudnienia wiąże się z ryzykiem, dlatego ludzie szukają innych stron dotarcia i zdobycia informacji. Nie jest dla nich problemem zaczerpnięcie opinii u osób aktualnie pracujących w firmie. I tu pojawia się wyzwanie dla Ciebie. Jak stworzyć z Twoich pracowników ambasadorów marki, którzy na takie zapytania zarekomendują Twoją firmę jako atrakcyjne i rozwojowe miejsce pracy? Jest na to kilka sposobów.

Twoi pracownicy już zrobili pierwszy krok- są dostępni online. Teraz czas na Twój ruch. Poprzez dedykowane dla nich projekty, które prezentujesz szerszej publiczności w swoich kanałach komunikacji, angażując ich w rozwijające działania, którymi mogą pochwalić się, również online, wśród swoich znajomych, przekazywanie im głosu na łamach czasopism branżowych czy na prezentacjach i konferencjach, to wszystko wpływa na kreowanie ich jako specjalistów w swojej dziedzinie. Działania dzięki którym ludzie czują się doceniani i mają świadomość nowych możliwości rozwojowych, będą chętniej wymieniać Twoją firmę jako ciekawego i wspierającego pracodawcę. Co więcej, będą polecać Ciebie innym.

Jak zachęcić do bycia ambasadorem marki?

Aby zachęcić do wydawania pozytywnych opinii na temat firmy, można wykorzystywać pewne mechanizmy takie jak np. tworzyć systemy nagród dla zaangażowanych. Ale nie zapominaj o relacjach! Należy budować z pracownikami więzi oparte na zaufaniu jak również dawać im poczucie sprawczości. Pamiętaj też, by Twoje próby zachęcania pracowników do dostarczania pozytywnych opinii w sieci nie były przymusem, bo wtedy możesz uzyskać odwrotny skutek do zamierzonego. Wskaż pracownikom, że mają możliwości i jeżeli chcą niech dzielą się pozytywnym doświadczeniem, ale nie wymuszaj tej aktywności na nikim. Najważniejsza w tym wszystkim jest swoboda i autentyczność.

Zaangażowany ambasador marki jest lepszy niż nie jedna kampania wizerunkowa Twojej firmy. Jeżeli oddasz głos zmotywowanym i zadowolonym ze swojej pracy ludziom, zyskasz o wiele lepszy rezultat. Takie osoby oprócz tego, że bacznie obserwują działalność firmy w sieci, to z chęcią uczestniczą w dyskusjach na portalach społecznościowych, odpowiadają pozytywnie na zapytania o warunki i jakość pracy. Mogą być siłą napędową dla biznesu np. wtedy, gdy szepną słówko gdzieś w dalekich zakątkach Internetu na temat wprowadzonych przez Ciebie innowacji.

Co powinieneś teraz zrobić? Prześledzić swoje działania w sieci, rozejrzeć się dookoła i poznać swoich pracowników. Być może ambasadorzy Twojej firmy już są w jej strukturach. Wykorzystaj drzemiący w nich potencjał i pokaż się z jak najlepszej strony, czyli daj głos tym, którzy tworzą Twój biznes.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.