Pozycjonowanie aplikacji mobilnej — ASO

Z roku na rok rośnie liczba aplikacji mobilnych. Mogą one służyć do różnych celów — nauki języków obcych, poznawania nowych ludzi czy uzyskiwania atrakcyjnych rabatów na zakupy. Aby ułatwić aplikacji wyróżnienie się z tłumu na tle konkurencji i zachęcić użytkowników do pobrania, należy zadbać o jej odpowiednie pozycjonowanie. Z pomocą przychodzi ASO, czyli App Store Optimization.

ASO — co to takiego?

Wspomniane powyżej ASO polega na optymalizacji strony aplikacji w taki sposób, aby wyświetlała się ona możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania App Store. Ma ono także na celu zwiększyć liczbę pobrań oprogramowania. Główne korzyści, jakie jest w stanie przynieść profesjonalne App Store Optimization to: dotarcie do wybranej grupy docelowej, wzrost popularności aplikacji (w tym również za granicą), wyróżnienie się na tle konkurencji, zyskanie pozytywnych opinii oraz zwiększenie liczby użytkowników zainteresowanych pobraniem aplikacji.

Pozycjonowanie aplikacji mobilnej krok po kroku

Przed rozpoczęciem wprowadzania technik App Store Optimization, w pierwszej kolejności warto przeprowadzić analizę rynku. Kluczową kwestią jest tutaj określenie grupy docelowej, z uwzględnieniem zainteresowań potencjalnych użytkowników aplikacji, języka, jakim się posługują oraz słownictwa, jakie jest używane przez nich podczas poszukiwań interesującego ich oprogramowania. Drugi niezbędny krok to analiza konkurencji. Pozwoli ona wybrać stosowne słowa kluczowe, które odrywają bardzo ważną rolę podczas działań związanych z pozycjonowaniem aplikacji mobilnej.

Jakiego rodzaju frazy najlepiej sprawdzą się w przypadku ASO? Przede wszystkim, powinny one być zgodne z funkcjami pełnionymi przez oprogramowanie i kategorią, w której ma się znaleźć aplikacja. Pomocne mogą się tu okazać dedykowane strony internetowe oraz programy.

Niezwykle ważnym elementem pozycjonowania każdej aplikacji mobilnej jest stworzenie jej tytułu. Powinien być on kreatywny, tak by zainteresował potencjalnego użytkownika i zapadł mu w pamięci. Dodatkowo, nazwa aplikacji musi informować o tym, do czego służy i zawierać słowa kluczowe wykorzystywane do jej wyszukiwania. Maksymalny limit znaków w przypadku App Store to 30 zzs.

O czym warto pamiętać podczas tworzenia opisu aplikacji mobilnej? Kluczem do sukcesu jest tu ciekawy podtytuł zachęcający użytkowników do jej pobrania.

Co do opisu aplikacji mobilnej, może on wynosić maksymalnie 4000 zzs. Podczas tworzenia go, należy pamiętać o kwestiach, takich jak: najważniejsze informacje na temat oprogramowania, wymienienie korzyści wiążących się z jego instalacją, naturalne rozmieszczenie słów kluczowych, dzielenie tekstu na akapity, stosowanie wypunktowań, stosowanie zasad interpunkcji i ortografii oraz obecność angażujących treści.

Twórcy aplikacji mobilnych mają w App Store 100 zzs, które mogą przeznaczyć na wpisanie opisujących ją słów kluczowych.

Realizując działania związane z pozycjonowaniem aplikacji, należy także zadbać o estetyczne, przykuwające wzrok grafiki. Jako że będą one wyświetlane w pomniejszeniu, nie powinno się na nich umieszczać niewielkich elementów graficznych — będą one bowiem niewidoczne.

Niemniej istotną kwestią są materiały prezentujące interfejs aplikacji, takie jak zrzuty ekranu, layouty czy projekty. Na początku należy umieścić te, które pokażą potencjalnym użytkownikom, że dane oprogramowanie jest w pełni intuicyjne. W App Store istnieje możliwość urozmaicenia opisu aplikacji przy pomocy 10 — sekundowego filmiku.

Wpływ na widoczność aplikacji mają także czynniki off — site. Zaliczają się do nich między innymi opinie użytkowników. Każdy twórca oprogramowania powinien zadbać o to, aby w App Store znalazło się możliwie jak najwięcej rekomendacji. To właśnie one mają bowiem wpływ na to, czy dana osoba podejmie decyzję o pobraniu aplikacji. Aby zyskać sympatię użytkowników, warto regularnie odpowiadać na opinie.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment