Model AIDA w copywritingu

AIDA to termin z zakresu marketingu, który odnosi się do procesu sprzedażowego, a konkretnie — kolejnych reakcji klienta wobec produktu. Znajduje on jednak również zastosowanie w copywritingu. W jaki sposób wykorzystać model AIDA podczas tworzenia tekstów?

AIDA — co to takiego?

Model AIDA został opracowany w 1898 roku przez St. Elmo Lewisa. Początkowo miał on na celu usprawnić skuteczność sprzedażowych rozmów telefonicznych, poprzez poprawę komunikacji pomiędzy sprzedawcą a klientem, a dokładnie — zwiększyć wywieranie wpływu na konsumenta.

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Poszczególne litery składające się na wspomniany powyżej akronim oznaczają:

  • A — Attention (uwaga) — przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta do danego produktu.
  • I — Interest (zainteresowanie) — zainteresowanie konsumenta właściwościami produktu.
  • D — Desire (pożądanie) — przekonanie klienta, że potrzebuje produktu i jest on w stanie zaspokoić jego potrzeby.
  • A — Action (działanie) — przekonanie klienta do zakupu produktu.

AIDA w copywritingu krok po kroku

Jak każdy z elementów modelu AIDA można wykorzystać w copywritingu? Poniżej opisujemy szczegółowo każdy z jego elementów.

Jeżeli chodzi o pierwszy z nich — Attention, odnosi się on do przykucia uwagi potencjalnego klienta. Jedynie w ten sposób możliwe będzie stworzenie skutecznego tekstu reklamowego. Każdy copywriter powinien być  świadomy tego, do kogo kieruje swój komunikat. Im bardziej odnosi się on do konkretnego odbiorcy, tym szansa, że zapozna się on z tym, co twórca ma mu do przekazania. Jak wyróżnić się z tłumu w świecie, w którym na każdym kroku jesteśmy bombardowani dziesiątkami komunikatów? W tym celu, warto zadbać między innymi o stworzenie chwytliwych nagłówków. W przypadku maila sprzedażowego, będzie to zarówno temat, jak i kilka pierwszych słów wiadomości, reklamy na Facebooku — jej pierwsze zdanie oraz dołączony do niej materiał graficzny.

Drugim z elementów modelu AIDA jest Interest. Każdy copywriter szczególną uwagę powinien zwrócić na tę część tekstu, która ma na celu wzbudzić zainteresowanie konsumenta. Znaleźć muszą się tam silne argumenty potwierdzające, że warto zdecydować się na zakup tego, a nie innego produktu czy skorzystanie z konkretnej usługi. Niezwykle ważną kwestią jest tutaj dokładne poznanie grupy docelowej, skupienie się na jej potrzebach i wzbudzenie zaangażowania. W tym celu, sięgnąć można między innymi po elementy storytellingu.

Zobacz również:  Specjalista od… QlikView, platformy BI umożliwiającej kontrolę nad analizą danych użytkownikom biznesowym

Element trzeci to Desire. W tej fazie klient jest mocno zaangażowany w proces zakupowy. Copywriter powinien się tutaj skupić na spotęgowaniu chęci posiadania produktu czy skorzystania z usługi. Godnym polecenia rozwiązaniem jest porównanie danej oferty z konkurencją, prezentując jej unikatowe cechy. Warto stworzyć tekst, który wzbudzi u konsumenta emocje i pobudzi jego wyobraźnię. Do tego celu bardzo dobrze sprawdzi się język korzyści oraz wypunktowane benefity podparte stosownymi przykładami.

Ostatnim elementem modelu Aida jest Action. Copywriter musi tutaj jasno zakomunikować, jakiego rodzaju działania oczekuje od potencjalnego klienta. Może być to dodanie produktu do koszyka, bezpłatne wypróbowanie usługi przez okres 30 dni czy pobranie e — booka. Faza ta ma na celu skłonić konsumenta do zakupu. Należy tu odwołać się do jego motywacji, podkreślając, co się stanie, gdy zdecyduje się skorzystać z oferty i co go czeka, kiedy nie zdecyduje się na zakup.

Rozbudowane wersje modelu AIDA

Poza klasycznym modelem AIDA, do czynienia możemy mieć również z jego dodatkowymi wariantami. Są nimi:

  • AIDA + L (loyalty) — w tym podejściu skupiamy się na powtarzalności i regularności sprzedaży. Lojalność sprawia, że klienci wracają, dokonując kolejnych zakupów.
  • AIDA + S (satisfaction) — to wariant, w którym skupia się na poziomu zadowolenia konsumenta z dokonanych zakupów. Aby zadbać o jego satysfakcję, należy skupić się na jego pozytywnych odczuciach podczas każdorazowego kontaktu z marką.
  • AIDA + R (engagement) — w podejściu tym kluczową kwestią jest zaangażowanie klienta, a dokładnie skupienie się na tym, aby stał się on wiernym odbiorcą marki, który nie tylko kupuje jej produkty czy korzysta z oferowanych przez nią usług, lecz również chętnie promują je wśród najbliższych.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej
Write a comment