Marketplace vs Dropshipping

Nie da się ukryć, że COVID znacznie wpłynął na sprzedaż online. Firmy zostały zmuszone do przeniesienia sprzedaży – tam, gdzie było nią największe zainteresowanie, czyli w sieci. 

Co to jest DropShipping?

DropShipping jest to metoda sprzedaży detalicznej, w której nie przechowuje się sprzedawanych produktów w magazynie. Działa to w taki sposób, że gdy klient kupuje produkt, sprzedawca kupuje go od strony trzeciej i wysyła bezpośrednio do klienta. Tym sposobem sprzedawca nie musi zajmować się produktem.

Jak działa DropShipping?

  • Klient składa zamówienie na produkt w sklepie internetowym.  
  • Sprzedawca przekazuje dalej informacje dotyczące zamówienia i wysyłki do dostawcy wysyłkowego.
  • Dostawca wysyłkowy następnie pakuje i wysyła to zamówienie do danego klienta w imieniu sprzedawcy.

Jakie daje korzyści?

Dzięki dropshippingowi można w bardzo łatwy i szybki sposób przetestować różne produkty i kanały, a to pomaga w wyborze i sprzedaży poszukiwanych produktów. 

Dlaczego dropshipping?

Szybkość i widoczność – szybka i skuteczna prezentacja produktów na kilku kanałach.

Wydatki marketingowe – zwiększenie zasięgu marki bez żadnych dodatkowych kosztów.

Docieranie do nowych odbiorców – każdy kanał daje możliwość poszerzania zasięgów i zdobycia nowych klientów.

Poszerzanie asortymentu – można zaoferować bogaty asortyment w różnych programach wysyłkowych. 

Łatwe rozpoczęcie – brak problemów z łącznością między markami i sklepami detalicznymi.

Co to jest Marketplace?

Marketplace łączy kupujących i sprzedających na zastrzeżonej platformie. Najczęściej operator rynku nie posiada żadnych zapasów, ale pomaga sprzedającym i kupującym w transakcji. 

Jak to działa? 

Marka jest sprzedawcą dla końcowego konsumenta. Mimo, że klient dokonał zakupu w innej witrynie, to doskonale wie, że jest to produkt danej firmy. 

Jakie daje korzyści?

Popularność – za każdym razem kiedy ktoś kupuje przez internet istnieje szansa, że dokona zakupu właśnie na marketplace. 

Natychmiastowy dostęp do miliona klientów – w momencie rozpoczęcia sprzedaży – uzyskuje się dostęp do wszystkich klientów, bez wydawania pieniędzy na marketing.

Zasięg rynku – nie trzeba przekonywać żadnego klienta do odwiedzenia witryny D2C.   

Wbudowany globalny rynek – działania na rynkach międzynarodowych, możliwość rozszerzenia zasięgów.

Szybki i prosty rozruch – umożliwia pełną konfigurację.

Wydatki marketingowe – naturalny sposób zwiększania zasięgów, a to oznacza brak dodatkowych kosztów marketingowych. 

Poszerzanie niszy – poszerzanie grupy klientów o inne typy konsumentów.

Poligon doświadczalny – można sprzedawać produkty, których ma się nadwyżkę albo poszerzać o nową gamę produktową. 

Czy Marketplace działa tak samo jak Dropshipping?

Na pierwszy rzut oka wyglądają na bardzo podobne, ale jest to bardzo mylne spostrzeżenie. Jeśli chodzi o Dropshipping to sprzedawca na początku musi kupić prawa do produktu od producenta, a potem dopiero sprzedawać pod swoją marką. Po dokonaniu zakupu producent wysyła produkt, ale prawa do niego od momentu sprzedaży ma sprzedawca. 

Marketplace jest tylko pośrednikiem między sprzedawcą trzecim a klientem. Nie ma praw do produktu, ani nie wchodzi z nim w żadną interakcję. Produkty tu sprzedawane zachowują swoją oryginalną markę, ale dostawą zajmuje się sprzedawca. 

Rozważając różnice należy skupić się na:

Marketplace ma „sprzedawców”, a dropshipping ma „dostawców”.

W przypadku dropshippingu ukrywa się szczegóły logistyczne, znana jest marka, ale nie szczegóły kto realizuje zamówienie.

Marketplace oferuje, a także zachęca klientów do przeglądania produktów i sprzedawców detalicznych. Wspomaga to przejrzystość, a dzięki temu konsumenci czują się bardziej komfortowo. Pozytywne recenzje przynoszą korzyści obu stronom.

W momencie pojawienia się problemu z wyborem między marketplace a dropshipping, można odetchnąć z wielką ulgą, wiedząc, że nie musisz decydować. Oba modele biznesowe prowadzą do większej ekspozycji i zwiększonej sprzedaży i można je łatwo wdrożyć przy prawie nieistniejącym ryzyku.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.